Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38093
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜίγδου, Ναταλίαel
dc.date.accessioned2024-07-02T15:10:12Z-
dc.date.available2024-07-02T15:10:12Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38093-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17800-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΚριτική ανάλυση λόγουel
dc.subjectΠολυγραμματισμοίel
dc.subjectΚριτικός γραμματισμόςel
dc.subjectΚριτική γλωσσική επίγνωσηel
dc.subjectΚειμενικά είδηel
dc.subjectΆρθροel
dc.subjectομιλιακά ύφηel
dc.subjectΤαυτότητεςel
dc.subjectΓλωσσική ποικιλότηταel
dc.subjectΜαζική κουλτούραel
dc.subjectCritical Discourse Analysisen
dc.subjectMultiteraciesen
dc.subjectCritical Literacyen
dc.subjectCritical language awarenessen
dc.subjectGenreen
dc.subjectArticleen
dc.subjectSpeech stylesen
dc.subjectIdentitiesen
dc.subjectLanguage varietyen
dc.subjectMass cultureen
dc.titleΤο άρθρο ως κειμενικό είδος και η αξιοποίησή του στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού στο Γυμνάσιοel
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.dateAvailable2024-07-02T15:11:13Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολήel
heal.publicationDate2024-
heal.abstractΣτην παρούσα εργασία μελετάται το άρθρο ως κειμενικό είδος και η αξιοποίησή του στο πλαίσιο της προώθησης του Κριτικού Γραμματισμού στο Γυμνάσιο. Συγκεκριμένα, αναλύονται τέσσερα άρθρα που αντλούνται από το διαδίκτυο, με κοινή θεματολογία τις γλωσσικές ποικιλότητες. Το άρθρο αποτελεί ένα κειμενικό είδος με ιδιαίτερα τυπολογικά χαρακτηριστικά που συναντάται συχνά στην καθημερινότητα των μαθητών. Ειδικότερα, στην παρούσα εργασία μελετάται ο τρόπος με τον οποίο οι γλωσσικές επιλογές των συντακτών των άρθρων οικοδομούν νοήματα και υποκειμενικότητες και συμβάλλουν στην αναπαραγωγή ή κατάρριψη των ηγεμονικών ιδεολογιών για τις γλωσσικές ποικιλίες και τους ομιλητές τους. Επιπλέον, μελετώνται οι γλωσσικές επιλογές με βάση την επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και ο λόγος ως μέσο κατασκευής ταυτοτήτων. Στη συνέχεια, επιχειρείται η δημιουργία μίας διδακτικής πρότασης, που βασίζεται σε ένα εκ των άρθρων που αναλύονται. Ως μεθοδολογικό εργαλείο αξιοποιείται η Κριτική Ανάλυση Λόγου (ΚΑΛ) σε συνδυασμό με τους τέσσερις άξονες που προτείνει η Στάμου για την ανάλυση των δευτερογενών αναπαραστάσεων της γλωσσικής ποικιλότητας στα κείμενα μαζικής κουλτούρας, καθώς και η προσέγγιση του Coupland για τα «ομιλιακά ύφη». Ειδικότερα, τα άρθρα εξετάζονται σε επίπεδο κοινωνιογλωσσικό, όπου αναλύονται τα κειμενικά εναύσματα που είναι δηλωτικά του τρόπου ομιλίας συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων και εξετάζεται η κοινωνική αναπαράσταση των γλωσσικών ποικιλιών και η ταύτισή τους με συγκεκριμένα κοινωνικά χαρακτηριστικά, σε επίπεδο σημειωτικό, όπου αναλύονται τα στοιχεία του σημειωτικού συστήματος που συμβάλλουν στην αναπαράσταση των γλωσσικών ποικιλιών, και σε επίπεδο ιδεολογικό, όπου εξετάζεται η αναπαραγωγή των κυρίαρχων γλωσσικών ιδεολογιών μέσω του συνδυασμού των προηγούμενων αξόνων ανάλυσης. Οι ταυτότητες αντιμετωπίζονται υπό το πρίσμα της κοινωνικής κατασκευής. Για τη διδακτική πρόταση αξιοποιείται το μοντέλο των Πολυγραμματισμών. Αυτό που προκύπτει από την ανάλυση είναι ότι η χρήση μη πρότυπων ποικιλιών στα άρθρα εξυπηρετεί συγκεκριμένους στόχους, συχνά ρητορικούς. Επιπλέον, προκύπτει ότι οι γλωσσικές επιλογές και η υιοθέτηση επίσημου ύφους κατασκευάζουν το υψηλό κοινωνικό προφίλ του αρθρογράφου, ενισχύοντας την αντίληψη ότι οι γλωσσικές του απόψεις που (υπό)δηλώνονται στο άρθρο είναι έγκυρες.el
heal.abstractThis thesis studies the article as a genre and its utilization in the context of Critical Literacy in High School. Specifically, four articles discussing the common topic of language variety and drawn from internet sources are being analysed. The article is a textual genre with particular typological characteristics that is often encountered in the daily life of students. In particular, this paper examines the way in which the columnists’ linguistic choices construct meanings and subjectivities and contribute to the reproduction or overthrow of hegemonic ideologies about language variety and its speakers. In addition, the linguistic choices are studied based on the communicative occasion, as well as language as a means of constructing identities. Then, an attempt is made to create a didactic proposal, based on one of the articles analysed. Critical Discourse Analysis (CDA) is used as a methodological tool combined with the four-plane analytical framework proposed by Stamou for the analysis of secondary representations of language variety in mass culture texts, as well as Coupland's approach to “speech styles”. In particular, the articles are examined at a sociolinguistic stance, where the textual triggers that are indicative of the way of speaking of specific social groups and the social representation of language variety and its identification with specific social characteristics are being analysed, at a semiotic stance, where the elements of the semiotic system that contribute to the representation of language variety are analysed, and at an ideological level, where the reproduction of dominant linguistic ideologies is examined through the combination of the previous levels of analysis. Identities are viewed through the lens of social construction and the Multiteracies are used for the didactic proposal. What emerges from the analysis is that the use of nonstandard variety in articles serves specific, often rhetorical, objectives. Moreover, it appears that the linguistic choices and the adoption of a formal style build a high social profile of the author, reinforcing the perception that his linguistic views (under)stated in the article are valid.en
heal.advisorNameΓκαραβέλας, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΓκόγκας, Θεμιστοκλήςel
heal.committeeMemberNameΖάγκος, Χρήστοςel
heal.committeeMemberNameΓκαραβέλας, Κωνσταντίνοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίαςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages125el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΛΣ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ. Ε. Μίγδου Ναταλία (2024).pdf3.49 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons