Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37855
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Μπουκουβάλα, Άννα | el |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T10:36:18Z | - |
dc.date.available | 2024-06-10T10:36:18Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37855 | - |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17562 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Nolan, Christopher. Inception | en |
dc.subject | Φιλμ (ταινία) | el |
dc.subject | Φιλοσοφία | el |
dc.subject | Όνειρα | el |
dc.subject | Ψευδαίσθηση | el |
dc.subject | Εγκεφαλική δραστηριότητα | el |
dc.subject | Μεταφυσική | el |
dc.subject | Rene Descartes (Γάλλος φιλόσοφος) | fr |
dc.subject | Καρτέσιος (εξελληνισμένο όνομα του Rene Descartes) | el |
dc.title | Καρτεσιανές θεματικές και μετασχηματισμοί τους στην ταινία Inception | el |
heal.type | journalArticle | - |
heal.type.en | Journal article | en |
heal.type.el | Άρθρο περιοδικού | el |
heal.secondaryTitle | Μέρος τρίτο: φιλοσοφία και κινηματογράφος | el |
heal.generalDescription | σ. [131]-142 | el |
heal.generalDescription | Κείμενο στα ελληνικά με περίληψη στα αγγλικά | el |
heal.generalDescription | " 'το γαρ αυτό νοείν εστίν τε και είναι', Παρμενίδης, Περί Φύσεως, Απόσπασμα 3"-- παρέχετε από το συγγραφέα | el |
heal.classification | Κινηματογράφος--Φιλοσοφία | - |
heal.classification | Κινηματογραφικές ταινίες--Φιλοσοφία | - |
heal.classification | Κινηματογραφικές ταινίες--Ιστορία | - |
heal.classification | Όνειρα--Φιλοσοφία | - |
heal.classification | Descartes, Rene, 1596-1650--Συμβολή στη μεταφυσική | - |
heal.dateAvailable | 2024-06-10T10:37:18Z | - |
heal.language | el | - |
heal.access | free | - |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης | el |
heal.publicationDate | 2023 | - |
heal.bibliographicCitation | Βιβλιογραφία: σ. 140-142 | el |
heal.bibliographicCitation | Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές παραπομπές | el |
heal.abstract | We will approach Cristopher Nolan’s Inception, an action film with a strong philo-sophical background, which poses fundamental questions about reality and truth, conscience, and moral dilemmas in a fruitful dialogue with Descartes’ Meditations. Cartesian skeptical doubt, recognizing that our sensory-based knowledge and beliefs can drive us to illusion and deception, supports that our mind and consciousness is equipped to reach the truth that human being, as res cogitans, exists, that the ex¬ternal world exists, but is difficult to discern with the absolute certainty, he claimed necessary for philosophizing, dreams from waking life. Film’s dialogue with carte¬sian philosophy is driven further since modern digital technology can create virtual realities and multiplicate the possible dream worlds, offering seducing substitutes of life and happiness. Inception is questioning our relationship with reality and the real world not only from an epistemological perspective· the film ends with a strong eth¬ical dilemma, concerning the way our passions and weaknesses drive us to choose illusionary virtual worlds instead to fight for the real. | en |
heal.publisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας | el |
heal.journalName | Δωδώνη: Τεύχος Τρίτο: επιστημονική επετηρίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 40 (2020-2023) | el |
heal.journalType | peer-reviewed | - |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Τόμος 40 (2020-2023) ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Καρτεσιανές θεματικές και μετασχηματισμοί τους στην ταινία Inception.pdf | 5.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License