Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37855
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜπουκουβάλα, Άνναel
dc.date.accessioned2024-06-10T10:36:18Z-
dc.date.available2024-06-10T10:36:18Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37855-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17562-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectNolan, Christopher. Inceptionen
dc.subjectΦιλμ (ταινία)el
dc.subjectΦιλοσοφίαel
dc.subjectΌνειραel
dc.subjectΨευδαίσθησηel
dc.subjectΕγκεφαλική δραστηριότηταel
dc.subjectΜεταφυσικήel
dc.subjectRene Descartes (Γάλλος φιλόσοφος)fr
dc.subjectΚαρτέσιος (εξελληνισμένο όνομα του Rene Descartes)el
dc.titleΚαρτεσιανές θεματικές και μετασχηματισμοί τους στην ταινία Inceptionel
heal.typejournalArticle-
heal.type.enJournal articleen
heal.type.elΆρθρο περιοδικούel
heal.secondaryTitleΜέρος τρίτο: φιλοσοφία και κινηματογράφοςel
heal.generalDescriptionσ. [131]-142el
heal.generalDescriptionΚείμενο στα ελληνικά με περίληψη στα αγγλικάel
heal.generalDescription" 'το γαρ αυτό νοείν εστίν τε και είναι', Παρμενίδης, Περί Φύσεως, Απόσπασμα 3"-- παρέχετε από το συγγραφέαel
heal.classificationΚινηματογράφος--Φιλοσοφία-
heal.classificationΚινηματογραφικές ταινίες--Φιλοσοφία-
heal.classificationΚινηματογραφικές ταινίες--Ιστορία-
heal.classificationΌνειρα--Φιλοσοφία-
heal.classificationDescartes, Rene, 1596-1650--Συμβολή στη μεταφυσική-
heal.dateAvailable2024-06-10T10:37:18Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησηςel
heal.publicationDate2023-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 140-142el
heal.bibliographicCitationΠεριλαμβάνει βιβλιογραφικές παραπομπέςel
heal.abstractWe will approach Cristopher Nolan’s Inception, an action film with a strong philo-sophical background, which poses fundamental questions about reality and truth, conscience, and moral dilemmas in a fruitful dialogue with Descartes’ Meditations. Cartesian skeptical doubt, recognizing that our sensory-based knowledge and beliefs can drive us to illusion and deception, supports that our mind and consciousness is equipped to reach the truth that human being, as res cogitans, exists, that the ex¬ternal world exists, but is difficult to discern with the absolute certainty, he claimed necessary for philosophizing, dreams from waking life. Film’s dialogue with carte¬sian philosophy is driven further since modern digital technology can create virtual realities and multiplicate the possible dream worlds, offering seducing substitutes of life and happiness. Inception is questioning our relationship with reality and the real world not only from an epistemological perspective· the film ends with a strong eth¬ical dilemma, concerning the way our passions and weaknesses drive us to choose illusionary virtual worlds instead to fight for the real.en
heal.publisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίαςel
heal.journalNameΔωδώνη: Τεύχος Τρίτο: επιστημονική επετηρίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 40 (2020-2023)el
heal.journalTypepeer-reviewed-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Τόμος 40 (2020-2023) ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons