Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37853
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΘεοδωρίδης, Πέτροςel
dc.date.accessioned2024-06-10T09:12:09Z-
dc.date.available2024-06-10T09:12:09Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37853-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17560-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΦιλμ (ταινία)el
dc.subjectΑισθησιακό φιλμ νουάρel
dc.subjectΑνθρωποειδέςel
dc.subjectΑμερικάνικος κινηματογράφοςel
dc.titleΗ ταινία Blade Runner ως σχόλιο για τη σύγχρονη αλλοτρίωσηel
heal.typejournalArticle-
heal.type.enJournal articleen
heal.type.elΆρθρο περιοδικούel
heal.secondaryTitleΜέρος τρίτο: φιλοσοφία και κινηματογράφοςel
heal.generalDescriptionσ. [111]-119el
heal.generalDescription"Η νεονουάρ ταινία επιστημονικής φαντασίας Blade Runner...βασίστηκε στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας Το ηλεκτρικό πρόβατο (Do Androids Dream of Electric Sheep?) του Philip Dick, που γράφτηκε το 1968."--παρέχεται από το συγγραφέαel
heal.generalDescriptionΚείμενο στα ελληνικά με περίληψη στα αγγλικάel
heal.classificationScott, Ridley. Blade Runner-
heal.classificationΚινηματογράφος--Φιλοσοφία-
heal.classificationΚινηματογραφικές ταινίες--Φιλοσοφία-
heal.dateAvailable2024-06-10T09:13:09Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησηςel
heal.publicationDate2023-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 118el
heal.bibliographicCitationΠεριλαμβάνει βιβλιογραφικές παραπομπέςel
heal.abstractIn the article the film Blade Runner is analyzed both on a morphological and semantic level. On the morphological level, the Noir elements of the film are highlighted, such as the water that appears in the form of uninterrupted rain. The postmodern succession of architectural styles, the constantly moving crowds and the buildings of the Tyler company which specializes in making "replicas " of human beings, are also described. At the semantic level, time and memory emerge as the central theme of the film: Replicas, destined to die quickly try to penetrate ex post into the ranks of their creators in order to pro¬long their lives and acquire history and memory. Of the replicas, only Rachael manages to acquire a "normal", female identity. Moreover, the film is also examined in the light of Agamben's homo sacer, his bare life according to Roman legislation has to do with the paradoxical re-lationship of power with simple biological life that can be destroyed with im¬punity by anyone. Finally, the article recalls the Marxist notion of alienation while the replicas' are treated as signifiers of precarious, flexible labour.en
heal.tableOfContentsΑ. Το μυθιστόρημα και η ταινίαel
heal.tableOfContentsΒ. Ο κόσμος του Blade Runner: απουσία μνήμης και έκρηξη παρόντοςel
heal.tableOfContentsΓ. Homo Scaer και Blade Runnerel
heal.tableOfContentsΔ. Επίμετροel
heal.publisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίαςel
heal.journalNameΔωδώνη: Τεύχος Τρίτο: επιστημονική επετηρίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 40 (2020-2023)el
heal.journalTypepeer-reviewed-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Τόμος 40 (2020-2023) ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons