Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37853
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Θεοδωρίδης, Πέτρος | el |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T09:12:09Z | - |
dc.date.available | 2024-06-10T09:12:09Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37853 | - |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17560 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Φιλμ (ταινία) | el |
dc.subject | Αισθησιακό φιλμ νουάρ | el |
dc.subject | Ανθρωποειδές | el |
dc.subject | Αμερικάνικος κινηματογράφος | el |
dc.title | Η ταινία Blade Runner ως σχόλιο για τη σύγχρονη αλλοτρίωση | el |
heal.type | journalArticle | - |
heal.type.en | Journal article | en |
heal.type.el | Άρθρο περιοδικού | el |
heal.secondaryTitle | Μέρος τρίτο: φιλοσοφία και κινηματογράφος | el |
heal.generalDescription | σ. [111]-119 | el |
heal.generalDescription | "Η νεονουάρ ταινία επιστημονικής φαντασίας Blade Runner...βασίστηκε στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας Το ηλεκτρικό πρόβατο (Do Androids Dream of Electric Sheep?) του Philip Dick, που γράφτηκε το 1968."--παρέχεται από το συγγραφέα | el |
heal.generalDescription | Κείμενο στα ελληνικά με περίληψη στα αγγλικά | el |
heal.classification | Scott, Ridley. Blade Runner | - |
heal.classification | Κινηματογράφος--Φιλοσοφία | - |
heal.classification | Κινηματογραφικές ταινίες--Φιλοσοφία | - |
heal.dateAvailable | 2024-06-10T09:13:09Z | - |
heal.language | el | - |
heal.access | free | - |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης | el |
heal.publicationDate | 2023 | - |
heal.bibliographicCitation | Βιβλιογραφία: σ. 118 | el |
heal.bibliographicCitation | Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές παραπομπές | el |
heal.abstract | In the article the film Blade Runner is analyzed both on a morphological and semantic level. On the morphological level, the Noir elements of the film are highlighted, such as the water that appears in the form of uninterrupted rain. The postmodern succession of architectural styles, the constantly moving crowds and the buildings of the Tyler company which specializes in making "replicas " of human beings, are also described. At the semantic level, time and memory emerge as the central theme of the film: Replicas, destined to die quickly try to penetrate ex post into the ranks of their creators in order to pro¬long their lives and acquire history and memory. Of the replicas, only Rachael manages to acquire a "normal", female identity. Moreover, the film is also examined in the light of Agamben's homo sacer, his bare life according to Roman legislation has to do with the paradoxical re-lationship of power with simple biological life that can be destroyed with im¬punity by anyone. Finally, the article recalls the Marxist notion of alienation while the replicas' are treated as signifiers of precarious, flexible labour. | en |
heal.tableOfContents | Α. Το μυθιστόρημα και η ταινία | el |
heal.tableOfContents | Β. Ο κόσμος του Blade Runner: απουσία μνήμης και έκρηξη παρόντος | el |
heal.tableOfContents | Γ. Homo Scaer και Blade Runner | el |
heal.tableOfContents | Δ. Επίμετρο | el |
heal.publisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας | el |
heal.journalName | Δωδώνη: Τεύχος Τρίτο: επιστημονική επετηρίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 40 (2020-2023) | el |
heal.journalType | peer-reviewed | - |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Τόμος 40 (2020-2023) ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Η ταινία Blade Runner ως σχόλιο για τη σύγχρονη αλλοτρίωση.pdf | 3.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License