Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37134
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜπαντές, Αθανάσιος-
dc.date.accessioned2024-04-02T08:46:05Z-
dc.date.available2024-04-02T08:46:05Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37134-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.16845-
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectΕκπαιδευτική ανισότηταel
dc.subjectΜαθητικό δυναμικόel
dc.subjectΚριτήρια προαγωγήςel
dc.titleΗ βασική εκπαίδευση στην Ορμύλια Χαλκιδικής 1900-1950el
dc.typedoctoralThesisen
heal.typedoctoralThesisel
heal.type.enDoctoral thesisen
heal.type.elΔιδακτορική διατριβήel
heal.generalDescriptionΔιδακτορική Διατριβήel
heal.classificationΙστορία της εκπαίδευσηςel
heal.classificationHistory of educationen
heal.languageelel
heal.accesscampusel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών.el
heal.publicationDate2024-
heal.abstractΗ παρούσα μελέτη ερευνά τα εκπαιδευτικά δρώμενα στην Ορμύλια Χαλκιδικής κατά την περίοδο 1900-1950. Έχοντας ως επίκεντρο το δημοτικό σχολείο που λειτούργησε εκεί από το 1908 φιλοδοξεί να καταδείξει τον τρόπο της λειτουργίας του εντάσσοντάς τον όχι μόνο στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πραγματικότητας της εποχής αλλά και στο γενικότερο ιστορικοκοινωνικό γίγνεσθαι που το πλαισιώνει. Από αυτή την άποψη, όπως αρμόζει σε όλες τις μελέτες που αφορούν την ιστορία της εκπαίδευσης, στοχεύει να παρουσιάσει τη σχολική πραγματικότητα ως αναπόσπαστο τμήμα του κοινωνικού ιστού από τον οποίο διαμορφώνεται και ταυτόχρονα τον διαμορφώνει καταδεικνύοντας την αμφίδρομη σχέση της εκπαίδευσης με την κοινωνία. Η εργασία θα επικεντρωθεί στη μελέτη των σχολικών εγγράφων που έχουν διασωθεί με πληρότητα. Τα μαθητολόγια όλων των ετών (από το 1908 ως το 1950), οι γενικοί έλεγχοι, οι έλεγχοι διαγωγής, τα αποδεικτικά μεταγραφών και τα απολυτήρια αποτελούν τις κύριες πηγές της παρούσας έρευνας. Το Φιρμάνι του Αβδούλ Χαμίτ, η αρθρογραφία για την εποχή, οι προφορικές μαρτυρίες και οι αναφορές στην ευρύτερη εκπαιδευτική κατάσταση της Χαλκιδικής αποτελούν συμπληρωματικές πηγές που διαφωτίζουν πληρέστερα τη λειτουργία του σχολείου της Ορμύλιας όχι με τρόπο ξεκομμένο από το κλίμα της εποχής αλλά εντασσόμενο στο γενικότερο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Ως μέθοδος έρευνας υιοθετήθηκε η τεχνική της ανάλυσης περιεχομένου, που θεωρείται η προσφορότερη μέθοδος για τη μελέτη γραπτών τεκμηρίων και η οποία μπορεί να εφαρμοστεί σε επιλεγμένες πλευρές της ιστορικής έρευνας στην εκπαίδευση, όπως για παράδειγμα στην ανάλυση εκπαιδευτικών ντοκουμέντων. Η ιστορικο – συγκριτική μέθοδος συμπληρώνει την ανάλυση του περιεχομένου καθώς είναι σε θέση να αποσαφηνίζει την πορεία των εκπαιδευτικών τεκταινόμενων μέσα στις δεκαετίες. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα αυτή επιβεβαιώνουν την εκπαιδευτική ανισότητα που σχετίζεται πρωτίστως με την κοινωνική προέλευση και το φύλο. Τα κύρια θύματα της εκπαιδευτικής ανισότητας είναι τα παιδιά των αγροτών, των εργατών και οι γυναίκες. Βέβαια υπάρχει μια τάση εξισορρόπησης με το πέρασμα των χρόνων και την ένταξη του σχολείου στον κρατικό κορμό, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να ισχυριστούμε την εξάλειψή τους. Οι φανερές αυτές εκπαιδευτικές ανισότητες θα ισχύσουν μέχρι το τέλος της υπό μελέτης περιόδου.el
heal.advisorNameΠαπαϊωάννου, Απόστολοςel
heal.committeeMemberNameΠαπαϊωάννου, Απόστολοςel
heal.committeeMemberNameΠαπακωνσταντίνου, Παναγιώτηςel
heal.committeeMemberNameΠανταζής, Σπυρίδωνel
heal.committeeMemberNameΖάραγκας, Χαρίλαοςel
heal.committeeMemberNameΣακελλαρίου, Μαρίαel
heal.committeeMemberNameΜπάκας, Θωμάςel
heal.committeeMemberNameΚούτρας, Βασίλειοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages294 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές - ΠΤΝ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Δ.Δ. Μπαντές Αθανάσιος (2024).pdf17.92 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons