Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37054
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΠατεράκη, Χαρίκλειαel
dc.contributor.authorΚαρακούση, Ευαγγελίαel
dc.date.accessioned2024-03-22T09:03:25Z-
dc.date.available2024-03-22T09:03:25Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37054-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.16765-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΔιαταραχή αυτιστικού φάσματοςel
dc.subjectAutism spectrum disorderen
dc.titleΔιαταραχές ομιλίας στα άτομα με ΔΑΦ υψηλής λειτουργικότηταςel
dc.titleSpeech disorders in individuals with high functioning autism spectrum disordersen
heal.typebachelorThesis-
heal.type.enBachelor thesisen
heal.type.elΠροπτυχιακή/Διπλωματική εργασίαel
heal.classificationΔιαταραχές ομιλίας-
heal.classificationSpeech disorders-
heal.dateAvailable2024-03-22T09:04:25Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.publicationDate2022-
heal.abstractΣκοπός της παρούσας πτυχιακής εργασίας ήταν η ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας όσον αφορά τις διαταραχές ομιλίας στα άτομα με ΔΑΦ υψηλής λειτουργικότητας. Αρχικά η ομιλία είναι ένα λεκτικό μέσο επικοινωνίας ή μεταβίβασης νοήματος και διακρίνεται από πέντε υποσυστήματα: την αναπνοή, την άρθρωση, την φώνηση, την αντήχηση και την προσωδία. Επιπρόσθετα η διαταραχή της ομιλίας συνδέεται με την δυσλειτουργία στην παραγωγή/άρθρωση των γλωσσικών ήχων, την ταχύτητα ροής της ομιλίας ή/και τη φωνή. Στη συνέχεια πραγματοποιείται η ταξινόμηση των διαφορετικών τύπων των διαταραχών της ομιλίας, η οποία και προέρχεται από τα προβλήματα και τα λάθη που εμφανίζουν τα παιδιά με διαταραχές ομιλίας. Συγκεκριμένα, οι διαταραχές ομιλίας χωρίζονται σε οργανικές, λειτουργικές , αναπτυξιακές και επίκτητες. Η ταξινόμηση της ομιλίας διακρίνεται σε 3 στάδια: προλεκτικό/προγλωσσικό στάδιο, λεκτικό/ γλωσσικό στάδιο, φωνολογική ενημερότητα Η έμφαση της πτυχιακής εργασίας μετατοπίζεται στο 4ο και τελευταίο κεφάλαιο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, όπου αναλύονται διεξοδικά με μελέτες οι διαταραχές της ομιλίας (άρθρωση/φωνολογία, φώνηση, αντήχηση, προσωδία και ροή) των παιδιών με (ΔΑΦ) υψηλής λειτουργικότητας. Πιο συγκεκριμένα, ως Διαταραχές αυτιστικού φάσματος σύμφωνα με το DSM-5 (APA, 2013) και ICD-11 (WHO, 2022) ορίζονται οι διαταραχές με τα επίμονα ελλείματά που εμφανίζει ένα παιδί κατά την κοινωνική επικοινωνία και αλληλεπίδραση σε ποικίλα περιβάλλοντα. Επιπλέον το παιδί μπορεί να παρουσιάζει περιορισμένα, επαναλαμβανόμενα μοτίβα συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων ή δραστηριοτήτων. Συμπερασματικά οι διαταραχές ομιλίας (άρθρωση/φωνολογία, φώνηση, αντήχηση, προσωδία και ροή) μέσα στο φάσμα του αυτισμού αποτελούν και εκείνες ένα φάσμα. Η δυσλειτουργία της αντήχησης και της προσωδίας επιφέρει δυσκολίες κατά την πραγματοποίηση ενός προφορικού μηνύματος. Όταν τα παιδιά με ΔΑΦ παρουσιάζουν δυσκολίες στην αντήχηση, τότε η άρθρωση και φωνολογία επηρεάζεται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται καθυστερημένη φωνολογική ανάπτυξη και τα παιδιά να κατακτούν πιο αργά τα συριστικά, προστριβόμενα και τα υγρά φωνήματα. Όταν τα παιδιά με ΔΑΦ παρουσιάζουν δυσκολίες στη προσωδία, επηρεάζεται η πραγματολογία καθώς και η ροή του λόγου τους.el
heal.abstractThe purpose of this current graduate project was the retrospection of international bibliography as regards the speech disorders in individuals with high functioning autism spectrum disorders. Firstly, speech is a verbal means of communication or transfer of meaning and it is distinguised by five subsystems: the respiration, the articulation, the phonation, the resonance and the prosody. In addition, the speech disorder is linked with the malfunction in/to production/ articulation of linguistic sounds, the speed of flow of speech or/and of voice. Moreover, the classification of different types of speech disorders is taken place, which is originated from the problems and mistakes that children with speech disorders show. In particular, the speech disorders are separated to organic, functional, developmental and acquired. The classification of speech belongs to three levels: preverbal stage, verbal stage, phonological awareness The emphasis of this current graduate project is displayed in the fourth and last chapter of bibliographical review, in which are analyzed the speech disorders (articulation/phonology, phonation, resonance, prosody and flow) in children with high fucntioning autism spectrum disordrs through studies thoroughly. To be more specific, as disorders of autistic spectrum are defined the disorders with persistent deficits in which children can reveal during their interaction and communication in society in multiple environments. Furthermore, child can appear limited, repetitive ''patterns'' of behavior, interests or activities. In conclusion, speech disorders (articulation/phonology, phonation, resonance, prosody and flow) are in spectrum of autism constitute a spectrum, too. The malfunction of resonance and prosody brings about difficulties during the actualization of a verbal message. When children with autism spectrum disorders deal with difficulties to resonance, then articulation and phonology are affected, negatively. This situation creates delayed phonological development and children are not able to conquer the sibilant, affricate phonemes. When children with autism spectrum disorders tackle difficulties in prosody, pragmatics and the flow in their speech are affected.en
heal.advisorNameΖαροκανέλλου, Βασιλικήel
heal.committeeMemberNameΓρυπάρης, Αλέξανδροςel
heal.committeeMemberNameΖαροκανέλλου, Βασιλικήel
heal.committeeMemberNameΤαφιάδης, Διονύσιοςel
heal.academicPublisherΤμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages65 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λογοθεραπείας ΤΕΙ Ηπείρου

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Πατεράκη_Καρακούση_SLT_2022.pdfΠτυχιακή εργασία632.33 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons