Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37001
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚωστανάσιου, Δήμητραel
dc.contributor.authorKostanasiou, Dimitraen
dc.date.accessioned2024-03-19T09:08:33Z-
dc.date.available2024-03-19T09:08:33Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37001-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.16713-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΚλιματική αλλαγήel
dc.subjectΟικολογικό άγχοςel
dc.subjectΓνωστική-συναισθηματική δυσλειτουργίαel
dc.subjectΠανεπιστημιακά Μαθήματα Περιβαλλοντικής Επιστήμηςel
dc.subjectClimate changeen
dc.subjectEcological anxietyen
dc.subjectCognitive-emotional dysfunctionen
dc.subjectUniversity Courses in Environmental Scienceen
dc.titleΗ κλιματική αλλαγή ως πηγή άγχους: το φαινόμενο του οικολογικού άγχους σε φοιτητές/τριες 18-25 ετών και ο ρόλος του Πανεπιστημίουel
dc.titleClimate change as a source of stress: the phenomenon of ecological anxiety among 18–25-year-old students and the role of the Universityen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΕπιστήμες περιβάλλοντος και εκπαίδευσης για την αειφορίαel
heal.classificationEnvironmental sciences and education for sustainabilityen
heal.dateAvailable2024-03-19T09:09:34Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών.el
heal.publicationDate2024-02-
heal.abstractΗ κλιματική αλλαγή αποτελεί πηγή ανησυχίας για την επιστημονική κοινότητα, καθώς προκαλεί πολλές περιβαλλοντικές καταστροφές, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν άμεσα και έμμεσα σωματικές και ψυχικές παθολογίες στον άνθρωπο. Οι νέοι/ες, κυρίως κάτω των 25 ετών, τείνουν να αντιμετωπίζουν μοναδικές και αυξημένες ευπάθειες, όταν πρόκειται για τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην ψυχική υγεία και ευεξία. Οι ψυχολογικές επιπτώσεις δεν έχουν διερευνηθεί πλήρως. Η κλιματική αλλαγή έχει προκαλέσει ένα ψυχολογικό φαινόμενο το λεγόμενο «κλιματικό ή οικολογικό άγχος», το οποίο έχει περιγραφεί ως «χρόνιος φόβος περιβαλλοντικής καταστροφής». Η παρούσα εργασία αποτελεί μια προσπάθεια διερεύνησης του οικολογικού άγχους στους νέους και νέες ηλικίας 18-25 ετών, με στόχο να συμβάλλει στην κατανόηση των συναισθηματικών συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και υπογραμμίζει ότι το οικολογικό άγχος είναι πιο περίπλοκο από το να αισθάνεται κάποιος απλώς άγχος ή ανησυχία, καθώς περιλαμβάνει ένα σύνολο συναισθηματικών και γνωστικών επιπτώσεων που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή. Επίσης, επιχειρεί να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ του άγχους για την κλιματική αλλαγή με τη γνώση για αυτήν μέσω πανεπιστημιακών μαθημάτων, καθώς και αν οι φοιτητές θεωρούν ότι τα μαθήματα περιβαλλοντικών σπουδών τους προετοιμάζουν ψυχολογικά για τις πληροφορίες που παίρνουν για την κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον. Πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα με δειγματοληψία χωρίς πιθανότητα στην οποία συμμετείχαν 215 φοιτητές/φοιτήτριες κατά την περίοδο Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου 2023. Συλλέχθηκαν δεδομένα σχετικά με τις αντιλήψεις των συμμετεχόντων για την κλιματική αλλαγή, τις σκέψεις και τα συναισθήματα εξαιτίας της. Επιπλέον, διερευνήθηκε η παρακολούθηση περιβαλλοντικών μαθημάτων στο πανεπιστήμιο και η επίδρασή τους στο οικολογικό άγχος. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι νέοι/ες είναι ενήμεροι και ανησυχούν για την κλιματική αλλαγή. Από την έρευνα προέκυψαν αρνητικά συναισθήματα, όπως ανησυχία, λύπη, φόβος, θυμός, απαισιοδοξία, απελπισία, ενοχή, το να αισθάνονται αβοήθητοι, σε ποσοστά που δείχνουν ότι η συναισθηματική επίδραση του θέματος είναι σημαντική για πολλούς ανθρώπους. Οι επιπτώσεις στη γνωστική και συναισθηματική λειτουργία ήταν σε χαμηλά επίπεδα, δεν βρέθηκε να επηρεάζεται η λειτουργικότητά τους στην καθημερινή ζωή, ενώ η φιλοπεριβαλλοντική συμπεριφορά βρέθηκε σε υψηλά επίπεδα. Όσον αφορά τα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο για το περιβάλλον και την αειφορία οι φοιτητές ανέφεραν ότι τους βοήθησαν, ώστε να κατανοήσουν την έννοια της κλιματικής αλλαγής, τους προετοίμασαν συναισθηματικά και τους ενέπνευσαν να συμμετάσχουν σε δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Τέλος, τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι οι γυναίκες διακατέχονται από υψηλότερο επίπεδο τόσο γενικού όσο και οικολογικού άγχους. Κρίνεται αναγκαία περαιτέρω έρευνα σχετικά με τις συναισθηματικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στα παιδιά και τους νέους.el
heal.abstractClimate change is a source of concern for the scientific community as it triggers numerous environmental disasters that can directly and indirectly cause physical and mental health issues in humans. Young people, especially those under 25, tend to face unique and increased vulnerabilities when it comes to the potential negative impacts of climate change on mental health and well-being. The psychological consequences have not been fully explored. Climate change has given rise to a psychological phenomenon known as "climate" or "ecological anxiety," described as a "chronic fear of environmental degradation." This study represents an attempt to investigate ecological anxiety among individuals aged 18-25, aiming to contribute to the understanding of the emotional consequences of climate change. It emphasizes the fact that ecological anxiety is more complex than merely having stress or concern, as it encompasses a set of emotional and cognitive impacts related to climate change. Additionally, the study seeks to explore the relationship between climate change anxiety and knowledge about climate change through university courses. It also examines whether students believe that environmental studies prepare them psychologically for the information they receive about climate change and the environment. A quantitative research study was conducted with non-probability sampling involving 215 students during the period of September-November 2023. Data were collected regarding participants' perceptions of climate change, thoughts, and emotions associated with it. Furthermore, the study investigated the attendance of environmental courses at the university and their impact on ecological anxiety. The results indicated that young people are aware of and concerned about climate change. Negative emotions such as anxiety, sadness, fear, anger, pessimism, despair, guilt, and a sense of helplessness were identified, demonstrating the significant emotional impact of the issue on many individuals. The impacts on cognitive and emotional functioning were at low levels, with no observed impact on their functionality in daily lives, while pro-environmental behavior was found to be at high levels. Regarding university courses on the environment and sustainability, students reported that these courses helped them understand the concept of climate change, emotionally prepared them, and inspired them to participate in environmental protection actions. Finally, the research results suggest that women experience higher levels of both general and ecological anxiety. Further research on the emotional impacts of climate change on children and young people is deemed necessary.en
heal.advisorNameΠλακίτση, Αικατερίνηel
heal.committeeMemberNameΠλακίτση, Αικατερίνηel
heal.committeeMemberNameΓαβριλάκης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΚούτρας, Βασίλειοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages134 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΝ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Κωστανάσιου Δήμητρα (2024).pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons