Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/36802
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΠαπαϊωάννου, Δήμητραel
dc.contributor.authorPapaioannou, Dimitraen
dc.date.accessioned2024-02-20T10:45:04Z-
dc.date.available2024-02-20T10:45:04Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/36802-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.16515-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΝαός Κοίμησης της Θεοτόκουel
dc.subjectΟυζντίναel
dc.subjectΟ κύκλος των Παθώνel
dc.subject17ος αιώναςel
dc.subjectΕκλεκτικισμόςel
dc.subjectΟ Μυστικός Δείπνοςel
dc.subjectΗ Αποκαθήλωσηel
dc.subjectThe church of Dormition of the Holy Virginen
dc.subjectOuzntinaen
dc.subjectThe Passion cycleen
dc.subject17th centuryen
dc.subjectEclecticismen
dc.subjectThe Last Supperen
dc.subjectThe Descent from the Crossen
dc.titleΟ κύκλος των Παθών στον Ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου στην Ουζντίναel
dc.titleThe Passion cycle in the church of Dormition of the Holy Virgin in Ouzntinaen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΜεταβυζαντινή Τέχνηel
heal.languageelel
heal.accessaccountel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολήel
heal.publicationDate2023-12-
heal.abstractΣτην παρούσα μελέτη εξετάζεται ο κύκλος των Παθών στον ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου στην Ουζντίνα. Ο ναός βρίσκεται στο κέντρο του οχυρωμένου οικισμού της Οσδίνης ή Παλαιοσδίνης, σήμερα περισσότερο γνωστή ως Ουζντίνα, νότια του οικισμού Πέντε Εκκλησιές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας. Ο οικισμός αποτελεί παράδειγμα διαχρονικής κατοίκησης, καθώς διασώζει αρχιτεκτονικά κατάλοιπα από την ελληνιστική έως τη μεταβυζαντινή περίοδο. Ο ναός ανήκει στον σταυρεπίστεγο Α1 τύπο, με τρίπλευρη αψίδα στα ανατολικά και μεταγενέστερο νάρθηκα στα δυτικά. Εσωτερικά είναι κατάγραφος με τοιχογραφίες. Η διευθέτηση των σκηνών χαρακτηρίζεται από την πλήρη αξιοποίηση των προσφερόμενων επιφανειών. Ο εικονογραφικός κύκλος των Παθών, ο οποίος ξεκινά με τη σκηνή της Βαϊοφόρου και ολοκληρώνεται με τη σκηνή του Επιτάφιου Θρήνου, περιλαμβάνει 17 σκηνές. Αναπτύσσεται στη δυτική καμάρα, στο δυτικό τοίχο και στο βόρειο τοίχο του κυρίως ναού. Οι σκηνές των παθών που μελετήθηκαν προδίδουν την παρουσία περιοδευόντων ζωγράφων που έχουν επηρεαστεί από τα καλλιτεχνικά ρεύματα των δύο μεγάλων σχολών του 16ου αιώνα, της Κρητικής και της Βορειοδυτικής Ελλάδας, είτε μέσω της άμεσης επαφής τους με τα επιτοίχια έργα, είτε μέσω εικόνων και χαρακτικών. Τα εικονογραφικά πρότυπα των ζωγράφων μας εντοπίζονται στο θεματολόγιο και των δύο σχολών, κυρίως όμως της Κρητικής, ενώ δεν είναι λίγες οι έμμεσες επιρροές τους από την παλαιολόγεια τέχνη. Το εξεταζόμενο ζωγραφικό σύνολο εντάσσεται στο πλαίσιο της τέχνης του α΄ μισού του 17ου αιώνα. Ακολουθεί τις δεδομένες τάσεις της εποχής, που τις χαρακτηρίζει ο εκλεκτικισμός – στοιχείο που απαντά στους περισσότερους ανώνυμους ζωγράφους στην Ήπειρο το α΄ μισό του 17ου αιώνα.el
heal.abstractThe main subject of this study is the Passion cycle in the church of Dormition of the Holy Virgin. The church is located in the centre of the fortified settlement of Osdini or Paliosdina (nowadays called Ouzntina), south of the village of Pente Ekklisies, regional unity of Thesprotia. The architectural remains of Ouzntina constitute a significant sample of settlement dating to the Hellenistic until the post-Byzantine period. The church belongs to the cross-vaulted type A1 with three-sided apse to the east and a later narthex to the west. The interior wall paintings of the church are characterized of the arrangement of the scenes by full utilization of the available surfaces. The extensive cycle of Passion, which includes seventeen scenes, is arranged in the west arch, the west wall and the north wall of the main church. It starts with the scene of the Entry into Jerusalem and ends with the scene of the Lamentation. The scenes of the Passion studied betray the presence of traveling painters who have been influenced by the iconographic tradition of the two great schools of the 16th century, “Cretan” and “Northwestern Greece”, either through their direct contact with monumental religious paintings, or through icons and engravings. The iconographic models of our painters can be traced mostly in both schools, but mainly in the «Cretan», while their indirect influences from Palaiologan art are not few. The examined wall paintings, is related to the art of the first half of the 17th century. It follows the given trendencies of the time, which distinguished by eclecticism – an element found in most anonymous painters in Epirus in the first half of the 17th century.en
heal.advisorNameΜαντάς, Απόστολοςel
heal.committeeMemberNameΜαντάς, Απόστολοςel
heal.committeeMemberNameΣταυράκος, Χρήστοςel
heal.committeeMemberNameΣτουφή-Πουλημένου, Ιωάνναel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίαςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages128 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΙΣΤ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Παπαϊωάννου Δήμητρα (2023).pdf17.29 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons