Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33262
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΑτματζίδης, Σεραφείμel
dc.contributor.authorΔημολιάτης, Γιάνηςel
dc.contributor.authorΚανέλλος, Ιωάννηςel
dc.contributor.authorAtmatzidis, Seraphimen
dc.contributor.authorDimoliatis, Ioannisen
dc.contributor.authorKanellos, Ioannisen
dc.date.accessioned2023-10-31T08:37:05Z-
dc.date.available2023-10-31T08:37:05Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33262-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.13017-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectευαγγέλια και θάνατοςel
dc.subjectευαγγελιστές και θάνατοςel
dc.subjectορθόδοξη ηθικήel
dc.subjectτέλος της ζωήςel
dc.title«Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;» Τα Ευαγγέλια απαντούν με σαφήνεια πως για κάθε άνθρωπο υπάρχει ένα «νῦν»el
dc.title“When Should We Die?” The Gospels clearly answer that for every person there is a “now”en
dc.typeconferenceItem-
heal.typeconferenceItem-
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.dateAvailable2023-10-31T08:38:05Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνωνel
heal.publicationDate2017-04-30-
heal.bibliographicCitationΑτματζίδης Σ, Δημολιάτης Γ, Κανέλλος Ι. «"Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;" Τα Ευαγγέλια απαντούν με σαφήνεια πως για κάθε άνθρωπο υπάρχει ένα "νῦν"». Στο: «Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε; (ΠΠΠ). Πρακτικά 1ου Διεπιστημονικού Συμποσίου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 28-30 Απριλίου 2017. ISBN 978-960-233-288-7». Εκδόσεις Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, αποθετήριο Ολυμπιάς. Δεκέμβριος 2023. Άρθρο Κ11: σς 3. https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33262 & http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.13017el
heal.abstractΣΚΟΠΟΣ Σήμερα, που ο μέσος όρος ζωής έχει υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με την αρχαιότητα και η βιοϊατρική τεχνολογία έχει ασαφοποιήσει τα όρια ζωής και θανάτου, τίθεται εμπρός μας αμείλικτο το ερώτημα «Πότε πρέπει να πεθαίνει ο άνθρωπος;» Σκοπός μας ήταν να διερευνηθεί εάν και τι απαντούν στο ερώτημα αυτό οι τέσσερις Ευαγγελιστές. ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Έγινε συστηματική αναζήτηση όλων των σχετικών με το θάνατο χωρίων των Ευαγγελίων, με διασταύρωση τεσσάρων διαφορετικών τρόπων: (α) Ανάγνωση των ευαγγελικών κειμένων στο πρωτότυπο αρχαίο κείμενο και σε μετάφραση των έγκριτων εκδόσεων της Βιβλικής Εταιρίας. (β) Αναζήτηση χωρίων με λέξεις κλειδιά από τρία διαφορετικά έντυπα ευρετήρια (γνωστά ως Ταμεία) της Καινής Διαθήκης (Bruder 1993, Erasmus Schmidt 1990, Αρχιμ. Κοσμά Λ. Παλαιογιάννη 2000). (γ) Αναζήτηση χωρίων με λέξεις κλειδιά από δύο διαφορετικά ηλεκτρονικά ευρετήρια της Καινής Διαθήκης. (δ) Ανάγνωση της ερμηνείας των Ευαγγελικών κειμένων του ερμηνευτή Πατέρα της Ορθόδοξης Εκκλησίας οσίου Θεοφύλακτου Βουλγαρίας (του 11ου αιώνα). ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Εντοπίστηκαν συνολικά 133 λιγότερο ή περισσότερο σχετικά χωρία, 35 στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου, 29 στου Μάρκου, 45 στου Λουκά, και 24 στου Ιωάννη. Τα τρία πιο σχετικά χωρία φαίνεται να είναι τα: (α) «Περὶ δὲ τῆς ἡμέρας ἐκείνης καὶ ὥρας οὐδεὶς οἶδεν, οὐδὲ οἱ ἄγγελοι τῶν οὐρανῶν, εἰ μὴ ὁ πατήρ μου μόνος» (Ματθαίος 24:36, Μάρκος 13:32), «Ποια μέρα και ώρα θα έρθει το τέλος, κανένας δεν το ξέρει, ούτε οι άγγελοι των ουρανών, παρά μόνο ο Πατέρας μου», που δεν αναφέρεται στο «πότε πρέπει να γίνει» αλλά στο «πότε γίνεται» και σφραγίζεται με το «οὐδεὶς οἶδεν». (β) «Νῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν σου, δέσποτα, κατὰ τὸ ῥῆμά σου ἐν εἰρήνῃ, ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τὸ σωτήριόν σου, ὃ ἡτοίμασας κατὰ πρόσωπον πάντων τῶν λαῶν» (Λουκάς 2:29-31), «Τώρα, Κύριε, μπορείς ν’ αφήσεις τον δούλο σου να πεθάνει ειρηνικά, όπως του υποσχέθηκες, γιατί τα μάτια μου είδαν το σωτήρα που ετοίμασες για όλους τους λαούς», όπου δίδεται μεν στο «πότε» η απάντηση «νῦν», αλλά το κριτήριο μιας τέτοιας απόφασης (να βαστάξει στην αγκαλιά του τον Ιησού) είναι δύσκολο, εάν όχι αδύνατο, να εφαρμοστεί από τον καθένα μας. (γ) «Πρὸ δὲ τῆς ἑορτῆς τοῦ πάσχα εἰδὼς ὁ Ἰησοῦς ὅτι ἐλήλυθεν αὐτοῦ ἡ ὥρα ἵνα μεταβῇ ἐκ τοῦ κόσμου τούτου πρὸς τὸν πατέρα» (Ιωάννης 13:1), «Πριν από τη γιορτή του Πάσχα, ξέροντας ο Ιησούς πως ήρθε η καθορισμένη γι' αυτόν ώρα να φύγει από τον κόσμο και να πάει στον Πατέρα», είναι εξίσου δύσκολο να εφαρμοστεί από τους θνητούς. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Oι Ευαγγελιστές δεν απαντούν στο πότε (πότε πρέπει να πεθαίνει ο άνθρωπος) αλλά στο πώς (πώς πρέπει να πεθαίνει ο άνθρωπος: «πάντοτε και για όσο ζει έτοιμος για το θάνατο, ετοιμοθάνατος, και συνεπώς καλοθάνατος, ευθάνατος»). Το «ἐλήλυθεν αὐτοῦ ἡ ὥρα» σημαίνει ότι, όπως για τον Ιησού, υπάρχει και για κάθε άνθρωπο η σωστή ώρα, το «νύν» του, ούτε νωρίτερα (πρόωρος θάνατος) ούτε αργότερα (μετάωρος θάνατος), αλλά τα Ευαγγέλια δεν δίνουν στους ανθρώπους τρόπο προσδιορισμού της δικής τους σωστής ώρας (ώριμος θάνατος). Επέκταση της μελέτης σε όλη την Καινή και Παλαιά Διαθήκη και σε όλα τα Πατερικά κείμενα θα μπορούσε να ισχυροποιήσει ή εξασθενίσει τα συμπεράσματα αυτά ή και να δώσει στον καθένα μας τον τρόπο προσδιορισμού της δικής του σωστής ώρας.el
heal.abstractOBJECTIVE. In our days, when life expectancy has more than doubled since the ancient times and biomedical advances blur boundaries between life and death, we face the challenging question of “when is the right time for a human being to die”. Our aim was to investigate whether and how the four Evangelists answer this question. METHOD. All passages related to death were systematically searched in the Gospels via four distinct methods: (a) Reading the Gospel texts, both the originals and their translation, using the reputable publications of the Bible Society. (b) Using keywords to search three different printed directories of the New Testament known as Concordances (Bruder 1993, Erasmus Schmidt 1990, Arch. Kosmas L. Palaiogiannis 2000). (c) Using keywords to search two different electronic directories of the New Testament. (d) Reading the interpretation of the evangelic texts by the Father of the Orthodox Church Saint Theofilaktos of Bulgaria (of the 11th century). The translations to contemporary English are from http://ebible.org/web. The Gospel passages by King James’ Bible, 1611 can be found at http://www.kingjamesbibleonline.org. RESULTS. In total, 133 passages have been identified, some more relevant than others, 38 from Matthew’s Gospel, 30 from Mark’s, 49 from Luke’s and 23 from John’s. The three more relevant passages appear to be: (a) “No one knows of that day and hour, not even the angels of heaven, but my Father only” (Matthew 24:36, Mark 13:32). Here the emphasis is not on “when it should happen” but rather on “when it actually happens” and it is summarized as “no one knows”. (b) “Now you are releasing your servant, Master, according to your word, in peace; for my eyes have seen your salvation, which you have prepared before the face of all people” (Luke 2:29-31). Here a “now” is given as an answer to “when”, however, the criterion to identify “now” as the right time (to have held Jesus in their arms) is difficult, if not impossible, for humans to apply. (c) “Now before the feast of the Passover, Jesus, knowing that his time had come that he would depart from this world to the Father” (John 13:1). This is equally difficult for mortals to apply. CONCLUSION The Evangelists do not answer the “when” (when is the right time for a human being to die) but rather they deal with “how” (how a human being should die: "always and as long as he lives ready for death, therefore he will die well"). From the passage “his time has come” (John 13:1) we can infer that, as for Jesus, there is also for every human being a right time to die, their "now", neither earlier (premature death) nor later (postmature death); however, the Gospels do not seem to provide us with a way to determine our own right time to die (mature death). Extending the study throughout the New and Old Testaments and all the Patristic texts could strengthen or weaken these conclusions or even give each of us the way to determine our own right time to die.en
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο "Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;"el
heal.conferenceItemTypefull paper-
Appears in Collections:3η Ημέρα (1ο ΠΠΠ - 30/4/2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORISTIKO-3K11-ATMATZIDIS-Keni-PRAKTIKA-20mai2023-be.pdf452.19 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons