Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33246
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΤομανάς, Βασίληςel
dc.contributor.authorTomanas, Vassilisen
dc.date.accessioned2023-10-31T08:07:51Z-
dc.date.available2023-10-31T08:07:51Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33246-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.13001-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectφυσικός θάνατοςel
dc.subjectτεχνολογικός θάνατοςel
dc.subjectΙατρική Νέμεσηel
dc.subjectoι ρίζες της ιατρικήςel
dc.subjectιατρικοποίηση του θανάτουel
dc.titleΙβάν Ίλλιτς: Οι κανονισμοί απαγορεύουν να πεθάνεις με τρόπο που δεν έχει σαφώς προσδιορίσει ο γιατρόςel
dc.titleIvan Illich: The regulations prohibit dying in a manner not clearly specified by the physicianen
dc.typeconferenceItem-
heal.typeconferenceItem-
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.dateAvailable2023-10-31T08:08:51Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνωνel
heal.publicationDate2017-04-29-
heal.bibliographicCitationΤομανάς B. «Ιβάν Ίλλιτς: Οι κανονισμοί απαγορεύουν να πεθάνεις με τρόπο που δεν έχει σαφώς προσδιορίσει ο γιατρός». Στο: «Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε; (ΠΠΠ). Πρακτικά 1ου Διεπιστημονικού Συμποσίου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 28-30 Απριλίου 2017. ISBN 978-960-233-288-7». Εκδόσεις Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, αποθετήριο Ολυμπιάς. Δεκέμβριος 2023. Άρθρο Σ24: σς 5. https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33246 & http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.13001el
heal.abstractΟ Ιβάν Ίλλιτς (1926-2002) άσκησε με τα βιβλία του δριμύτατη κριτική στη σύγχρονη βιομηχανική κοινωνία. Στο έργο του ΙΑΤΡΙΚΗ ΝΕΜΕΣΗ: Η ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ επιτίθεται στο ιατρικό κατεστημένο, που «έχει γίνει σημαντικότατη απειλή για την υγεία. Το ιατρικό επάγγελμα εξουσιάζει την ιατρική. Το αποτέλεσμα είναι ολέθριο και έχει πάρει διαστάσεις επιδημίας. Τη νέα αυτήν επιδημία την ονομάζω ιατρογένεση». Στο ανωτέρω βιβλίο του εξετάζει διεξοδικά τη θέση που έφτασε να κατέχει στην κοινωνία μας η ιατρική, την ιστορική εξέλιξη του γιατρού, της υγείας, της αρρώστιας, του πόνου και του θανάτου. Στο τρίτο μέρος του βιβλίου («Πολιτισμική ιατρογένεση») αναφέρεται στο σκότωμα του πόνου, στην επινόηση και εξάλειψη της αρρώστιας, και στην αντιμετώπιση του θανάτου από τις κοινωνίες μας. «Η εικόνα θανάτου που έχει ο λευκός εξαπλώθηκε μαζί με τον ιατρικό πολιτισμό και αποτέλεσε ισχυρή δύναμη που συνέβαλε στον πολιτισμικό αποικισμό. Η εικόνα του ‘φυσικού θανάτου’, του θανάτου που έρχεται υπό ιατρική παρακολούθηση και μας βρίσκει σε καλή υγεία στα γηρατειά μας είναι πολύ πρόσφατη. […] Η ιστορία του ‘φυσικού θανάτου’ είναι η ιστορία της ιατρικοποίησης του αγώνα εναντίον του θανάτου». «Δεν μπορούμε να καταλάβουμε σε όλη της την έκταση τη βαθιά ριζωμένη δομή της οργάνωσης της κοινωνίας μας, αν δεν δούμε μέσα σ’ αυτήν έναν πολυεδρικό εξορκισμό όλων των μορφών ‘κακού’ θανάτου. […] Όπως και όλα τ’ άλλα σημαντικά τελετουργικά της βιομηχανικής κοινωνίας, η ιατρική παίρνει στην πρακτική εφαρμογή της τη μορφή παιχνιδιού. Το κυρίως έργο του γιατρού γίνεται η διαιτησία. Είναι ο αντιπρόσωπος του κοινωνικού σώματος που χρέος του είναι να εξασφαλίσει ότι όλοι παίζουν το παιχνίδι σύμφωνα με τους κανονισμούς. Φυσικά, οι κανονισμοί απαγορεύουν να παρατήσεις το παιχνίδι και να πεθάνεις με τρόπο που δεν έχει σαφώς προσδιορίσει ο διαιτητής. Ο θάνατος πια επέρχεται μόνον ως επαλήθευση της προφητείας του σαμάνου». Ο Ίλλιτς πέθανε αρνούμενος τη συνδρομή της Δυτικής ιατρικής.el
heal.abstractIvan Ilyich (1926-2002) with his books sharply criticized modern industrial society. In his work MEDICAL NEMESIS: THE EXPROPRIATION OF HEALTH attacks the medical establishment, which "has become a major threat to health. The medical profession rules medicine. The result is devastating and has reached epidemic proportions. I call this new epidemic iatrogenesis." In his above book, he thoroughly examines the position that medicine has come to occupy in our society, the historical development of the doctor, of the health, illness, pain and death. In the third part of the book ("Cultural iatrogenesis") he refers to the killing of pain, the invention and elimination of disease, and the treatment of death by our societies. "The white man's image of death spread with medical culture and was a powerful force contributing to cultural colonization. The image of 'natural death', the death that comes under medical supervision and finds us in good health in our old age, is very recent. […] The history of 'natural death' is the history of the medicalization of the struggle against death". "We cannot fully understand the deep-rooted structure of the organization of our society if we do not see within it a multifaceted exorcism of all forms of 'bad' death. [...] Like all other important rituals of industrial society, medicine takes the form of a game in its practical application. The main work of the doctor becomes arbitration. He is the representative of the social body whose duty it is to ensure that everyone plays the game according to the rules. Of course, the rules prohibit quitting the game and dying in a way not clearly determined by the referee. Death now only occurs as a verification of the shaman's prophecy." Illich died refusing the help of Western medicine.en
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο "Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;"el
heal.conferenceItemTypefull paper-
Appears in Collections:2η Ημέρα (1ο ΠΠΠ - 29/4/2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORISTIKO-2S24-TOMANAS-Illich-nem-thanatos-ppp1-PRAKTIKA-30mai2023-be.pdf441.44 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons