Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33218
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΖιάκκα, Μαρίαel
dc.contributor.authorZiakka, Mariaen
dc.contributor.authorΓύρας, Κωνσταντίνοςel
dc.contributor.authorGyras, Konstantinosen
dc.date.accessioned2023-10-30T11:45:53Z-
dc.date.available2023-10-30T11:45:53Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33218-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12973-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectελεύθερη βούλησηel
dc.subjectφιλοσοφικές προεκτάσεις θaνάτουel
dc.subjectγενετική κληρονομιάel
dc.subjectικανή εγκεφαλική λειτουργίαel
dc.subjectικανότητα διακριτών επιλογώνel
dc.titleΕλεύθερη βούληση και ευθανασίαel
dc.titleFree will and euthanasiaen
dc.typeconferenceItem-
heal.typeconferenceItem-
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.dateAvailable2023-10-30T11:46:54Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνωνel
heal.publicationDate2017-04-29-
heal.bibliographicCitationΖιάκκα Μ, Γύρας K. «Ελεύθερη βούληση και ευθανασία». Στο: «Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε; (ΠΠΠ). Πρακτικά 1ου Διεπιστημονικού Συμποσίου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 28-30 Απριλίου 2017. ISBN 978-960-233-288-7». Εκδόσεις Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, αποθετήριο Ολυμπιάς. Δεκέμβριος 2023. Άρθρο Σ64: σς 5. https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33218 & http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12973el
heal.abstractΗ ελεύθερη βούληση είναι ο ακρογωνιαίος λίθος πάνω στον οποίο οι άνθρωποι βασίζουν την αυτοεκτίμηση τους, το νομικό σύστημα την ύπαρξη του, η Δημοκρατία την ιδεολογική της υπόσταση, και οι θρησκείες την δυνατότητα επιβολής. O βαθμός ελευθερίας βούλησης είναι ανάλογος του αριθμού των διακριτών επιλογών που προσφέρονται και του χαρακτήρα τού ανθρώπου. Ο αριθμός των διακριτών επιλογών είναι αποτέλεσμα νόησης και ατομικού IQ, ενώ η τελική επιλογή εμπεριέχει και τον χαρακτήρα. Τόσο η νοητική ικανότητα όσο και ο χαρακτήρας είναι επαγωγές άμεσα συνδεδεμένες με την γονιδιακή μας παρακαταθήκη. Φιλοσοφικά, το δικαίωμα στη βούληση του τέλους μας ίσως προϋποθέτει το δικαίωμα στην βούληση της αρχής μας· αν ασκήθηκε βούληση στην έναρξη της ζωής μας, τότε θεωρητικά υπάρχει και δικαίωμα στο πέρας της· αν όχι, τότε το δικαίωμα αμφισβητείται. Ευθανασία ως Επιλογή του Πάσχοντος (ΕΕΠ): η βούληση του πάσχοντος, πρέπει φιλοσοφικά να είναι ελεύθερη για να είναι σεβαστή· η ελευθερία προϋποθέτει ικανή εγκεφαλική λειτουργία και ικανότητα δημιουργίας διακριτών επιλογών· στις περισσότερες των περιπτώσεων αμφότερα αναμένεται να είναι πολύ περιορισμένα ή και να απουσιάζουν. Ευθανασία σε Εγκεφαλικά Νεκρούς (ΕΕΝ): ίσως η ευκολότερη ηθικά ευθανασία· ο άνθρωπος χάνει κάθε επαφή με την πραγματικότητα και η ζωή των υπόλοιπων οργάνων συντηρείται πλέον μόνο με τεχνικά μέσα· είναι ζωή πέραν των προδιαγραφών. Ευθανασία ως Κοινωνική Διέξοδος (ΕΚΔ): η ευθανασία εδώ επιλύει πολλά προβλήματα· ελευθερώνει κρεβάτια στις ΜΕΘ και έτσι σώζει άλλες ζωές με μέλλον· απαλλάσσει οικογένειες από δυσβάστακτα βάρη· έχει πλεονεκτήματα αλλά και επιμέρους πολλαπλής φύσης διλήμματα. Ελεύθερη Βούληση τού Περαιωτή Ευθανασίας (ΕΒΠΕ): η ελεύθερη βούληση του ανθρώπου που προβαίνει στην περαίωση τής ευθανασίας τού αιτούντος πρέπει να είναι απόλυτα σεβαστή. Συμπερασματικά, η ανέγερση του Ναού της Ευθανασίας (του καλού θανάτου) δεν είναι εύκολη· χρειάζονται γενναίες και σωστές αποφάσεις ώστε η Δύναμη και το Κάλλος να στηρίζουν το οικοδόμημα.el
heal.abstractFree will is the cornerstone on which people base their self-esteem, the legal system its existence, Democracy its ideological existence, and religions their enforceability. The degree of freedom of will is proportional to the number of distinct choices offered and to the person's character. The number of distinct choices is a result of intelligence and individual IQ, while the final choice includes also his/her character. Both mental ability and character are inductions directly linked to our gene stock. Philosophically, the right to will our end perhaps presupposes the right to will our beginning; if a will was exercised at the beginning of our life, then in theory there is also a right at its end; if not, then the right is disputed. Euthanasia as a Sufferer’s Choice (ESC): the will of the sufferer must philosophically be free in order to be respected; freedom presupposes competent brain function and the ability to make discrete choices; in most cases both are expected to be very limited or even absent. Euthanasia in Brain-Dead (EBD): perhaps the morally easiest euthanasia; the person loses all contact with reality and the life of the rest organs is now maintained only by technical means; it is a life beyond the specifications. Euthanasia as a Social Solution (ESS): euthanasia here solves many problems; it frees up beds in ICUs and thus saves other lives with a future; it relieves families of unbearable burdens; it has advantages but also dilemmas of multiple nature. Free Will of the Euthanasia Performer (FWEP): the free will of the person who performs the euthanasia of the applicant should be fully respected. In conclusion, building the Euthanasia (good death) Temple is not easy; brave and correct decisions are needed so that the Strength and the Handsomeness/Beauty (Κάλλος) support the edifice.en
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο "Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;"el
heal.conferenceItemTypefull paper-
Appears in Collections:2η Ημέρα (1ο ΠΠΠ - 29/4/2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORISTIKO-2S64-Ziaka-Yiras-Vulisi-efcanasia-PRAKTIKA-27mai2023-be.pdf431.45 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons