Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33211
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚουσουνής, Αλέξανδροςel
dc.contributor.authorKousounis, Alexandrosen
dc.date.accessioned2023-10-30T10:50:39Z-
dc.date.available2023-10-30T10:50:39Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33211-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12966-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectγιατί πρέπει να πεθαίνομεel
dc.subjectθάνατος στην αρχαία Ελλάδαel
dc.subjectθάνατος στην αρχαία ελληνική γραμματείαel
dc.subjectαθανασία ψυχήςel
dc.subjectτέλος της ζωήςel
dc.subjectθάνατος με αξιοπρέπειαel
dc.titleΗ έννοια του θανάτου μέσα από κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας: Δώδεκα αιώνων εξέλιξη των ιδεών για το θάνατο από τον Όμηρο μέχρι τον Πορφύριοel
dc.titleThe concept of death through texts of ancient Greek literature: Twelve centuries of development of ideas about death from Homer to Porphyryen
dc.typeconferenceItem-
heal.typeconferenceItem-
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.dateAvailable2023-10-30T10:51:39Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνωνel
heal.publicationDate2017-04-29-
heal.bibliographicCitationΚουσουνής A. «Η έννοια του θανάτου μέσα από κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Δώδεκα αιώνων εξέλιξη των ιδεών για το θάνατο από τον Όμηρο μέχρι τον Πορφύριο». Στο: «Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε; (ΠΠΠ). Πρακτικά 1ου Διεπιστημονικού Συμποσίου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 28-30 Απριλίου 2017. ISBN 978-960-233-288-7». Εκδόσεις Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, αποθετήριο Ολυμπιάς. Δεκέμβριος 2023. Άρθρο Σ74: σς 11. https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33211 & http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12966el
heal.abstractΟ θάνατος απασχόλησε τον άνθρωπο από το πρωτόγονο ακόμη στάδιο της ζωής του. Ο θάνατος, ως ξεχωριστό χαρακτηριστικό, αλλά και αδιαχώριστο από την ανθρώπινη φύση, αποτελεί τη δεύτερη και συμμετρικά ισοδύναμη με τη ζωή δύναμη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Φιλοσοφία εστί μελέτη θανάτου, κατά τον Πλάτωνα στον Φαίδωνα. Σκοπός της εργασίας είναι να διερευνήσει τις απόψεις-θέσεις της αρχαίας ελληνικής γραμματείας έναντι του θανάτου και κάτω από ποιες προϋποθέσεις καθαγιάζεται η παρουσία του. Έγινε ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σε βιβλία (ιστορικά, αρχαιολογικά), μέσα από διαδίκτυο, και άρθρα από το PubMed. Η αρχαιοελληνική σκέψη και ποίηση επιμένει στη φυσικότητα του θανάτου, «να συνηθίσεις την πίστη ότι ο θάνατος δεν είναι τίποτε για μας, επειδή κάθε κακό και κάθε καλό βρίσκεται στην αίσθηση, ο δε θάνατος αποτελεί ακριβώς τη στέρηση της αίσθησης», έλεγε ο Επίκουρος. Ο Πλούταρχος πιστεύει στην αθανασία της ψυχής και σε κάποια εκδοχή μεταθανάτιας ζωής, πίστη που απέρρεε από τη μύησή του στα Διονυσιακά Μυστήρια, όπως αποκρυσταλλώνεται στον «Παραμυθητικό προς Απολλώνιον» και στον «Παραμυθητικό προς την εαυτού γυναίκα». Ο Πλάτων πίστευε στην αθανασία της ψυχής, ενώ ο Θαλής τονίζει ότι τίποτα δεν διαφέρει ο θάνατος από τη ζωή. Ο θάνατος στην αρχαία ελληνική γραμματεία αντιμετωπίζεται ως φυσική αναγκαιότητα (γέννηση-θάνατος), και νικιέται-επιλέγεται με υποταγή είτε στον ηθικό νόμο (άγραφος νόμος, Αντιγόνη), είτε στο γραπτό δίκαιο (Σωκράτης), είτε στο χρέος προς την πατρίδα (Περικλέους Επιτάφιος, Ομηρικά έπη). Η αθανασία της ψυχής είναι το δεύτερο σε σπουδαιότητα θέμα της Σωκρατικής φιλοσοφίας. Σύμφωνα με το Σωκράτη «η ψυχή είναι το αρχαιότερο και θεϊκότερο από όλα τα πράγματα, εις τα οποία η κίνηση, σε συνδυασμό με την γένεση, προμήθευσε αιωνία ύπαρξη».el
heal.abstractDeath preoccupied man from the still primitive stage of his life. Death, as a separate characteristic, but also inseparable from human nature, is the second and symmetrically equivalent to life force of the ancient Greek civilization. Philosophy is the study of death, according to Plato in the Phaedo. The purpose of the paper is to investigate the opinions-positions of the ancient Greek literature regarding death and under what conditions its presence is sanctified. Literature was reviewed in books (historical, archaeological), through the internet, and articles from PubMed. Ancient Greek thought and poetry insists on the naturalness of death, "get used to the belief that death is nothing to us, because every evil and every good is found in sensation, and death is exactly the deprivation of sensation", said Epicurus. Plutarch believes in the immortality of the soul and in some version of an afterlife, a belief that stemmed from his initiation into the Dionysian Mysteries, as crystallized in the Fable to Apollonius and the Fable to my wife. Plato believed in the immortality of the soul, while Thales emphasizes that death is no different from life. Death in ancient Greek literature is treated as a natural necessity (birth-death), and is defeated-chosen by submission either to the moral law (the unwritten law, Antigone), or to the written law (Socrates), or to the duty to the country (Epitaph of Pericles, Homer’s epics). The immortality of the soul is the second most important theme of Socratic philosophy. According to Socrates "the soul is the most ancient and divine of all things, to which motion, combined with genesis, supplied eternal existence".en
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο "Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;"el
heal.conferenceItemTypefull paper-
Appears in Collections:2η Ημέρα (1ο ΠΠΠ - 29/4/2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORISTIKO-2S74-KUSUNIS-Canatos-arhea-yramatia-PRAKTIKA-26mai2023-be.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons