Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33171
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΝώλη, Θεοδοσίαel
dc.contributor.authorΚαραγιώργου, Χριστίναel
dc.contributor.authorΠρωτοπαπαδάκης, Ευάγγελοςel
dc.contributor.authorΔημάκη-Ζώρα, Μαρίαel
dc.contributor.authorΔημολιάτης, Γιάνηςel
dc.date.accessioned2023-10-26T18:24:51Z-
dc.date.available2023-10-26T18:24:51Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33171-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12927-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectθάνατοςel
dc.subjectευθανασίαel
dc.subjectδυσθανασίαel
dc.subjectπότε πρέπει να πεθαίνομε (ΠΠΠ)el
dc.subjectΜάρκος Αυρήλιοςel
dc.titleΠότε Πρέπει να Πεθαίνουμε; (ΠΠΠ) Η απάντηση του Μάρκου Αυρηλίουel
dc.titleWhen Should We Die? (WnSWD). Marcus Aurelius’ responseen
dc.typeconferenceItem-
heal.typeconferenceItem-
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.classificationΘάνατος-
heal.dateAvailable2023-10-26T18:25:51Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνωνel
heal.publicationDate2017-04-28-
heal.bibliographicCitation(2017). In 1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο "Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;"el
heal.abstractΕΙΣΑΓΩΓΗ: Η πρόοδος της βιοτεχνολογίας και της βιοϊατρικής κατά τις τελευταίες δεκαετίες δεν επιμήκυνε μόνο τη ζωή, αλλά και το στάδιο που προηγείται του θανάτου. Η διατήρηση στη ζωή με επαχθείς θεραπείες ή μηχανικά μέσα επιφέρει συχνά την εξάντληση των φροντιστών και την ηθική απαξίωση του πάσχοντα. Τα προτελεύτια διλήμματα επαναφέρουν στο προσκήνιο τις ιδέες των Στωικών, οι οποίοι συνδύαζαν την αποδοχή της αναγκαιότητας με την ελευθερία της βούλησης και το αυτεξούσιο. Σκοπός της μελέτης ήταν η συστηματική ανασκόπηση των θέσεων που εκφράζει ο Μάρκος Αυρήλιος στο έργο Εἰς Ἑαυτὸν αναφορικά με τα ερωτήματα "πότε", "πώς", "πού" και "κοντά σε ποιον" πρέπει να πεθαίνει ο άνθρωπος. ΥΛΙΚΟ & ΜΕΘΟΔΟΣ: Έγινε συστηματική αναζήτηση όλων των σχετικών με τον θάνατο χωρίων από δύο ερευνήτριες ανεξάρτητα, με μελέτη του πρωτοτύπου και δύο μεταφράσεών του, μίας στη νέα ελληνική και μίας στην αγγλική γλώσσα. Ακολούθησε συζήτηση μεταξύ τους μέχρι να επιτευχθεί ομοφωνία. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Εντοπίστηκαν 152 σχετικά με τον θάνατο χωρία, 70 από τα οποία αναφέρονται στα ερωτήματα: "πώς" (34), "πότε και πώς" (23), "πότε" (12), "πότε και κοντά σε ποιον" (1), "πού" (0), "κοντά σε ποιον" (0). Στα συνολικά 36 σχετικά με το "πότε" χωρία υπάρχουν 42 αναφορές ως εξής: ο άνθρωπος πρέπει να πεθαίνει όταν ορίζεται από δυνάμεις που τον υπερβαίνουν (23 αναφορές)· ο άνθρωπος πρέπει να αποχωρεί από τη ζωή όταν κρίνει ότι οι συνθήκες δεν επιτρέπουν τη διατήρηση της ἀρετῆς του (8 αναφορές)· το "πότε" έχει δευτερεύουσα σημασία (11 αναφορές). Κύρια σημασία έχει το "πώς" (57 χωρία), η κατάλληλη προετοιμασία του ανθρώπου για το κατ’ ἀρετήν τελευτᾶν, δηλαδή το εὐθανατεῖν, κάθε στιγμή της ζωής του. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Κατά τον Μάρκο Αυρήλιο, ο άνθρωπος πρέπει να πεθαίνει στην ώρα του, η οποία ορίζεται από δυνάμεις που τον υπερβαίνουν και προνοούν για το καλό του και το καλό του Κόσμου ή από τον ίδιο όταν κρίνει ότι οι συνθήκες δεν επιτρέπουν τη διατήρηση της ἀρετῆς του. Απαραίτητη είναι η ορθή κρίση και η κατανόηση της θέσης του όντος μέσα στον Κόσμον. Καθώς το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι το "πότε" αλλά το "πώς", ο άνθρωπος πρέπει να προετοιμάζεται ώστε να είναι κάθε στιγμή ετοιμο-θάνατος και ευ-θάνατος.el
heal.abstractINTRODUCTION: The advances in biotechnology and biomedicine in recent decades have not only lengthened life, but also the stage that precedes death. Keeping man alive with onerous treatments or mechanical means, often results to the exhaustion of the caregivers and the moral obsolescence of the patient. The end-of-life dilemmas bring to the fore the related ideas of the Stoics, whose main opinions combined acceptance of necessity with free will and the property of self governance. The purpose of this study was the systematic review of the positions expressed by Marcus Aurelius in Meditations concerning the questions "when", "how", "where" and "near whom" should man die. MATERIAL & METHOD: All passages related to death were systematically searched by two researchers independently, by studying the original text and two of its translations, one in contemporary Greek and one in English. Discussion followed between the two researchers until unanimity was reached. RESULTS: 152 passages related to death were identified, 70 of which refer to the following questions: "how" (34), "when and how" (23), "when" (12), "when and near whom" (1), "where" (0), "near whom" (0). In the total of 36 passages concerning "when", there are 42 references as follows: man should die when defined by forces that exceed him (23 references); man should leave life when he considers that circumstances do not permit the maintenance of his virtue (8 references); "when" is of minor importance (11 references). What is crucial is "how" (57 passages), the proper preparation for a virtuous and fair death at every moment of man’s life. CONCLUSION: According to Marcus Aurelius, man should die when it is time, which is defined by forces that exceed him and provide for his own good and the good of the World, or by himself, when he considers that the circumstances do not permit the maintenance of his virtue. Sound judgment and understanding of the position of the human being in the world are essential. Since the crucial question is not "when" but "how", man must prepare himself so that he can be, in every moment of his life, prepared to die and reach a fair death.en
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο "Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;"el
heal.conferenceItemTypefull paper-
Appears in Collections:1η Ημέρα (1ο ΠΠΠ - 28/4/2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORISTIKO-1P62-NOLI-Avrilios-ppp1-P62-PRAKTIKA-6un2023-be.pdf640.98 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons