Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΠαναγιωτόπουλος, Πέτροςel
dc.contributor.authorPanagiotopoulos, Petrosen
dc.contributor.authorΚαλλιακμάνης, Βασίλειος Ι., Πρωτ.el
dc.contributor.authorKalliakmanis, Vassilios I., Prot.en
dc.date.accessioned2023-10-24T18:46:42Z-
dc.date.available2023-10-24T18:46:42Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33155-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12911-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectευθανασίαel
dc.subjectδυσθανασίαel
dc.subjectπροθανασίαel
dc.subjectαπάθειαel
dc.subjectΕυγένιος Βούλγαρηςel
dc.titleΗ ευθανασία κατά τον Ευγένιο Βούλγαριel
dc.titleEuthanasia according to Evgenios Voulgarisen
dc.typeconferenceItem-
heal.typeconferenceItem-
heal.type.enConference presentationen
heal.type.elΔημοσίευση σε συνέδριοel
heal.classificationΕυγένιος Βούλγαρηςel
heal.classificationευθανασίαel
heal.dateAvailable2023-10-24T18:47:42Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνωνel
heal.publicationDate2017-04-28-
heal.bibliographicCitation(2017). In 1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο "Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;"el
heal.abstractΟ Ευγένιος Βούλγαρις (18ος αιώνας) στη μελέτη του Περί ευθανασίας ή περί της περί τον θάνατον καρτερίας (1804), διασώζει την ανατολική χριστιανική παράδοση, παίρνοντας αποστάσεις από πολλούς αρχαίους φιλοσόφους, όπως οι Επικούρειοι, ο Ηγησίας ο Πεισιθάνατος κ.ά. Ορμώμενος από την αριστοτελική μεσότητα, αναφέρεται στην κοινωνικότητα του ανθρώπου και διαστέλλει τη στωική απάθεια από τη χριστιανική. Αφενός αναπτύσσει τη σκέψη του ως συνετός φιλόσοφος, αποκρούοντας τις παραδοξολογίες και τον ανέξοδο κομπασμό διαφόρων φιλοσόφων, αφετέρου ομιλεί ως θεολόγος. Γράφει ως δάσκαλος του γένους, χωρίς να είναι δέσμιος του στατικού παλαιού κόσμου της μεσαιωνικής αντίληψης των πραγμάτων, αλλά ως ακόλουθος της ελεύθερης έρευνας και των επιστημονικών ανακαλύψεων. Έχει υπόψη του όλα τα νεωτερικά ρεύματα και τις εφευρέσεις της εποχής του. Πρώτος ο Ευγένιος εισήγαγε τις νεότερες φυσικές επιστήμες και μεθόδους έρευνας στο νεοελληνικό χώρο, και αποδέχθηκε τα θετικά στοιχεία του Διαφωτισμού, μένοντας όμως πιστός στην πατρώα ευσέβεια. Αναφέρεται στα ηρωικά παραδείγματα αυτοθυσίας που απαντούν και στον αρχαίο κόσμο, αλλά σε αυτά διαβλέπει κάποιο υποσυνείδητο πειθαναγκασμό από τους χρησμούς τού μαντείου των Δελφών, τάση υστεροφημίας, πεποίθηση αναπόφευκτου πεπρωμένου, φιλοδοξία και φιλαυτία. Παραπέμπει στην «ευθανασία» των μαρτύρων της Εκκλησίας, που δεν αποτελεί ανθρώπινο κατόρθωμα αλλά στηρίζεται στη χάρη του Θεού. Ο Ευγένιος Βούλγαρις μιλά για την αγάπη στη ζωή, και περιμένει να ευθανατήσει «πράως τε και αταράχως». Απορρίπτει την «παντελή αφοβίαν» και την «μικροψυχίαν» και δέχεται «την μετριοφοβίαν» ενώπιον του θανάτου. Απορρίπτει το «αστενακτί» και αποδέχεται «το μετριοστενακτί». Δεν θέλει τον άνθρωπο να «προθανατά» ούτε να «δυσθανατά», αλλά να «ευθανατά». Οπότε, ο Βούλγαρις με τον όρο ευθανασία, εννοεί το γαλήνιο θάνατο και την ψύχραιμη αναμονή του κι όχι την επίσπευσή του ή την επιβράδυνσή του. Η πραγμάτευση έχει φιλοσοφικό, κοινωνικό και θεολογικό χαρακτήρα και δεν αναφέρεται καθόλου στην ιατρικοποίηση του θανάτου και στην παράταση της διαδικασίας θανάτου που κυριαρχεί στις μέρες μας.el
heal.abstractEvgenios Voulgaris (18th century) in his study On Euthanasia or On the Death with endurance (1804), rescues the Eastern Christian tradition, distancing himself from many ancient philosophers, such as the Epicureans, Hegesias the Death-persuader, etc. Driven by Aristotelian mean, he refers to human sociability and distinguishes Stoic from Christian apathy. On the one hand, he develops his thinking as a prudent philosopher, rejecting the paradoxes and cheap flamboyance of various philosophers, and on the other hand, he speaks as a theologian. He writes as a teacher of Greek genus, without being a captive of the static old world of the medieval conception of things, but as a follower of free inquiry and scientific discovery. He has in mind all the modern trends and inventions of his time. Evgenios was the first to introduce the latest natural sciences and research methods to the modern Greek area, and he accepted the positive elements of the Enlightenment, while remaining faithful to the original Christian Orthodox piety. He refers to the heroic examples of self-sacrifice that also occur in the ancient world, but in them he sees some subconscious coercion from the Delphic oracles, a tendency of posthumous fame, a belief in an inevitable destiny, ambition and self-love. It refers to the "euthanasia" of the martyrs of the Church, which is not a human achievement but is based on the grace of God. Evgenios Voulgaris talks about the love in life, and expects to die well, "in a meek and unruffled manner". He rejects "complete fearlessness" and "small-mindedness" and accepts "moderate-phobia" in the face of death. He rejects "sighless" and accepts "medium sigh." He does not want man to "premortalize" nor to "dysmortalize", but to "well-mortalize". So, by the term euthanasia, Voulgaris means the peaceful death and its patient waiting and not its hastening or its slowing down. The discussion has a philosophical, social and theological character and does not refer at all to the medicalization of death and the prolongation of the dying process that dominate today.en
heal.fullTextAvailabilityfalse-
heal.conferenceName1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο "Πότε Πρέπει να Πεθαίνομε;"el
heal.conferenceItemTypefull paper-
Appears in Collections:1η Ημέρα (1ο ΠΠΠ - 28/4/2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORISTIKO-1P85-PANAYIOTOPULOS-KALIAKMANIS-PRAKTIKA-2un2023-be.pdf486.4 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons