Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33043
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚυριακόπουλος, Χρήστοςel
dc.contributor.authorKyriakopoulos, Christosen
dc.date.accessioned2023-08-30T07:15:13Z-
dc.date.available2023-08-30T07:15:13Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/33043-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.12842-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΕποχή του χαλκούel
dc.subjectΕικονογραφίαel
dc.subjectΠροϊστορικό αιγαίοel
dc.subjectΝερόel
dc.subjectΥδάτινο τοπίοel
dc.subjectΝειλωτικό τοπίοel
dc.subjectΚεραμικήel
dc.subjectΣφραγίδεςel
dc.subjectΤοιχογραφίεςel
dc.subjectΣυμβολισμοίel
dc.subjectBronze ageen
dc.subjectPrehistoric aegeanen
dc.subjectIconographyen
dc.subjectWateren
dc.subjectAquatic landscapeen
dc.subjectNilotic landscapeen
dc.subjectPotteryen
dc.subjectSealsen
dc.subjectFrescoesen
dc.subjectSymbolismsen
dc.titleΤο νερό και το υδάτινο τοπίο στην Αιγαιακή εικονογραφία της 2ης χιλιετίας π.Χ.el
dc.titleWater and aquatic landscape in Aegean iconography of the 2nd millennium b.C.en
dc.typemasterThesisen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis*
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΠροϊστορική αρχαιολογίαel
heal.classificationPrehistoric archaeologyen
heal.dateAvailable2023-08-30T07:16:14Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολήel
heal.publicationDate2023-07-
heal.abstractΣτην παρούσα εργασία επιχειρείται η διερεύνηση των ποικίλων αποδόσεων του νερού και του υδάτινου τοπίου στην αιγαιακή εικονογραφία της 2ης χιλιετίας π.Χ. ως προς τη συμβατική, αφηγηματική και αναπαραστατική υπόστασή του στις απεικονίσεις αυτές. Το νερό εξετάζεται στα ποικίλα μέσα θέασης της εικονογραφίας μέσα στο πλαίσιο της εκάστοτε περιόδου, ενώ ακολουθείται παράλληλα χρονολογική δομή και ακολουθία για την κατανόηση της εξέλιξης εν συνόλω των υγρών τοπίων και του νερού στην εικονογραφία της Εποχής του Χαλκού. Μέσα από τη συνοπτική αναδρομή της ιστορίας της έρευνας του «νειλωτικού» τοπίου, τις νέες σχετικές με αυτό μελέτες στην εικονογραφία του Αιγαίου αλλά και σε συνδυασμό με την αποτύπωσή και τους συμβολισμούς του στην αντίστοιχη εικονογραφία της Αιγύπτου τα πρώτα κεφάλαια της εργασίας αυτής υπογραμμίζουν τη σύγχυση που επικρατεί ως προς τη χρήση του όρου αυτού για την εικονογραφία του Προϊστορικού Αιγαίου. Έπειτα, εξετάζεται η απόδοση του νερού κατά την 3η χιλιετία π.Χ. στο Προϊστορικό Αιγαίο, συνηγορώντας στην διαπίστωση ότι η εικονογραφία του νερού με το θέμα της σπείρας εξελίχθηκε από νωρίς στους οχυρωματικούς άνυδρους (ως επί το πλείστον) οικισμούς των Κυκλάδων, θέτοντας τα θεμέλια για την δημοφιλία που απέκτησε η εικονογραφία της θάλασσας και της θαλάσσιας ζωής κατά τη 2η χιλιετία και εξής. Στα επόμενα κεφάλαια, αναλύεται η απόδοση του νερού και το υδάτινου τοπίου κατά την περίοδο δημιουργίας των πρώτων Κρητικών ανακτόρων. Στις αρχές τις 2ης χιλιετίας, ο «Καμαραϊκός» ρυθμός, οι Μεσοκυκλαδικές κεραμικές παραγωγές και η σφραγιδογλυφία λειτούργησαν ως φορείς θέασης των υδάτινων τοπίων. Μέσω αυτών όχι μόνο διαφάνηκαν τα πρώτα δείγματα φυσιοκρατικής απόδοσης των θαλάσσιων και ελωδών τοπίων αλλά εκφράστηκαν κυρίως στις Κυκλάδες η αφηγηματική διάθεση και η εμβληματοποίηση των θεμάτων αυτών, οι οποίες κατά τις επικείμενες περιόδους θα αναδειχθούν μέσω των τοιχογραφικών διακοσμήσεων. Το κύριο μέρος της εργασίας προβληματίζεται ως προς τα ίδια τα εικονογραφικά περιβάλλοντα (context) στα οποία εικονίζεται το υδάτινο στοιχείο, διανθίζοντας ερμηνευτικές προσεγγίσεις συμβολικής φύσεως. Κατά τη διάρκεια της Νεοανακτορικής περιόδου, οι διακοσμήσεις που αναδεικνύουν το νερό και το υδάτινο τοπίο είναι σχετικές ενδεχομένως με τη χρήση ορισμένων αγγείων, η οποία κατά περίπτωση δύναται να είναι τελετουργική. Από τα δεδομένα των έργων μεγάλης κλίμακας ζωγραφικής της ίδιας περιόδου στο Αιγαίο, διαπιστώνεται ότι πιθανώς τα παρόχθια και τα θαλάσσια τοπία (όπως και τα άλλα εικονιζόμενα περιβάλλοντα) αποτελούσαν το φυσικό «εικονογραφικό» περιβάλλον στο οποίο οι γυναικείες θεότητες ως «Θεές της Φύσης» και οι ακόλουθοι και λατρευτές τους αλληλοεπιδρούσαν. Έτσι τεκμηριώνεται η σχέση του νερού και των υγροτόπων εν γένει με τη Μινωική «Θεά Πότνια» ή άλλες γυναικείες θέαινες, ενώ ταυτόχρονα ίσως υπογραμμίζεται η γονιμική υπόσταση τους. Τα τελευταία κεφάλαια της εργασίας συζητούν την απόδοση του υδάτινου στοιχείου σε επιλεκτικά μέσα θέασης κατά τη μετανακτορική εποχή (ΥΕ ΙΙΙΑ-ΥΕ ΙΙΙΓ). Τα εικονογραφικά δεδομένα συνηγορούν στο να υποστηριχθεί ότι το χταπόδι, ένα από τα συχνότερα εικονιζόμενα στοιχεία της θάλασσας στην Αιγαιακή τέχνη, συμπλήρωνε ως διακοσμητικό στοιχείο ταφικών λαρνάκων πιθανώς το μεταθανάτιο συμβολικό περιεχόμενο που αφορούσε το ταξίδι του νεκρού αλλά και την αναγέννηση και τη ζωή. Η εκτενής τυποποίηση και αναπαραγωγή του θέματος αυτού ανέδειξε το γεγονός ότι το χταπόδι ήταν ένα από τα λίγα θέματα που επιβίωσαν ως αναπαράσταση στην τέχνη των μετανακτορικών κοινωνιών έως και πτώση του Μυκηναϊκού κόσμου περί το 1200-1100 π.Χ. . Τέλος, με την εκπόνηση της παρούσας εργασίας διαπιστώνεται ότι η διαφορετική απεικόνιση του νερού και το υδάτινου τοπίου σε όλα τα μέσα θέασης της εικονογραφίας κατά την 2η χιλιετία π.Χ., προάγει ποικίλες ερμηνείες που μπορούμε να προσδώσουμε σε αυτό το στοιχείο. Οι ερμηνείες αυτές μπορούν να τεκμηριωθούν μόνο με τη συνδυαστική εξέταση πολλών άλλων θεμάτων της αιγαιακής τέχνης και την πρόσληψη της αιγαιακής εικονογραφίας ως ένα ενιαίο σύνολο συμβόλων, αντιλήψεων και πεποιθήσεων.el
heal.abstractThis study attempts to investigate the various representations of water and the aquatic landscape in Aegean iconography of the 2nd millennium Β.C. in terms of its conventional, narrative and representational status in these depictions. Water is examined in the various media of viewing iconography within the context of the period in question. The thesis follows a chronological structure and sequence to understand the development of watery landscapes and water in Bronze Age iconography as a whole. Through the brief review of the history of the research of the 'nilotic' landscape, the new studies related to it in the iconography of the Aegean and in combination with its imprint and symbolism in the corresponding iconography of Egypt, the first chapters of this thesis underline the confusion that prevails regarding the use of this term in the iconography of the Prehistoric Aegean. It then examines the depiction of water during the 3rd millennium B.C. in the Prehistoric Aegean, arguing that the iconography of water with the theme of the spiral evolved early on in the fortified, mostly arid-waterless settlements of the Cyclades, laying the foundations for the popularity of the iconography of the sea and marine life during the 2nd millennium BC and onwards. The following chapters analyse the rendering of water and the aquatic landscape during the period of the first Cretan palaces. At the beginning of the 2nd millennium B.C., the "Kamares" style, the Middle Cycladic ceramic productions and seal carving served as vehicles for viewing the aquatic landscapes. Through these not only the first examples of the naturalistic rendering of seascapes and marshy landscapes became apparent, but mainly in the Cyclades the narrative mood and the “emblematization” of these themes were manifested, which in the coming periods will be highlighted through the fresco decorations. The main part of the thesis is concerned with the iconographic contexts in which the watery element is depicted, which intersperse interpretative approaches of a symbolic nature. During the Neo-Palatial period, the decorations that highlight water and the aquatic landscape are possibly related to the use of certain vessels, which may in some cases be ritual. From the data of large-scale paintings of the same period in the Aegean, it is possible that the riparian landscapes and seascapes (as well as the other environments depicted) were probably the natural "pictorial" environment in which female deities as "Goddesses of Nature" and their followers and worshippers interacted. This documents the relationship of water and wetlands in general with the Minoan "Goddess Potnia" or other female goddesses, while at the same time perhaps underlining their fertility. The last chapters of the thesis discuss the depiction of the watery element in selective media of viewing iconography in the Post-Palatial period (LH IIIA-LH IIIC). The iconographic data support the claim that the octopus, one of the most frequently depicted elements of the sea in Aegean art, probably complemented the afterlife symbolic content of the journey of the dead as a decorative element of funerary larnax, but also the symbolic content of rebirth and life. The extensive standardization and reproduction of this theme highlighted the fact that the octopus was one of the few subjects that survived as a representation in the art of the Post-Palatial societies up until the fall of the Mycenaean world around 1200-1100 BC. Finally, the present study shows that the different depiction of water and the aquatic landscape in all means of viewing iconography during the 2nd millennium BC, promotes a variety of interpretations that can be given to this theme. These interpretations can only be substantiated by a combined examination of many other aspects of Aegean art and the reception of Aegean iconography as a unified set of symbols, concepts and beliefs.en
heal.advisorNameΒλαχόπουλος, Ανδρέαςel
heal.committeeMemberNameBlakolmer, Fritzen
heal.committeeMemberNameΒλαχόπουλος, Ανδρέαςel
heal.committeeMemberNameΤουρναβίτου, Ιφιγένειαel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίαςel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages156 σ.el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΙΣΤ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. Κυριακόπουλος Χρήστος (2023).pdf4.57 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons