Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/31901
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΓκοτόβα, Ιωάννα Κ.el
dc.date.accessioned2022-08-30T05:52:56Z-
dc.date.available2022-08-30T05:52:56Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/31901-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.11716-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΝεοελληνικός Διαφωτισμόςel
dc.subjectΗ εικόνα του "Άλλου"el
dc.subjectΟθωμανική εξουσίαel
dc.subjectΟθωμανοί Τούρκοιel
dc.subjectModern Greek Enlightenmenten
dc.subjectThe image of the "Other"en
dc.subjectOttoman ruleen
dc.subjectOttoman Turksen
dc.titleΗ εικόνα των Οθωμανών Τούρκων και της οθωμανικής εξουσίας στα έργα των Ελλήνων Διαφωτιστώνel
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΝεοελληνικός Διαφωτισμός-
heal.dateAvailable2022-08-30T05:53:57Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίαςel
heal.publicationDate2022-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 104-120el
heal.abstractΗ παρούσα Διπλωματική εργασία ασχολείται με τη μελέτη της εικόνας του «Άλλου», πιο συγκεκριμένα του Οθωμανού Τούρκου, όπως αυτή διαμορφώθηκε στη σκέψη των Ελλήνων Διαφωτιστών. Η εργασία στηρίζεται στα έργα των πιο σημαντικών Ελλήνων Διαφωτιστών, στα έργα των οποίων δίνονται πολλές εικόνες για τους Οθωμανούς Τούρκους και, κυρίως, για την οθωμανική εξουσία. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζονται, από αυτή τη σκοπιά, τα έργα του Δημητρίου Καταρτζή, του Ρήγα Βελεστινλή, του Αδαμάντιου Κοραή και των ανωνύμων συγγραφέων της Ελληνικής Νομαρχίας και του Ρωσσαγγλογάλλου. Η κριτική τους ασκείται με πολιτικούς όρους. Οι φιλελεύθερες ιδέες του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης επηρέασαν καταλυτικά την εικόνα που σχημάτισαν για τους Τούρκους. Επιπλέον, όλοι σχεδόν είχαν άμεση εμπειρία από τον χαρακτήρα της οθωμανικής εξουσίας, που αγωνίζονταν να την ανατρέψουν, αλλά και του τουρκικού λαού, με τον οποίο συμβίωσαν για ένα τουλάχιστον διάστημα της ζωής και της δράσης τους. Συνειδητοποίησαν την αδήριτη ανάγκη μιας πολιτισμικής και πολιτικής μεταβολής στην ελληνική κοινωνία, η οποία θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω της παιδείας ή, ακόμα, και μέσω της επαναστατικής πρακτικής. Τους ενδιέφερε ο διαφωτισμός των μαζών, ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκονταν υπό τον οθωμανικό ζυγό και η αποκατάσταση της ελευθερίας στην πατρίδα τους. Οι συχνές αναφορές τους στα πολιτισμένα έθνη της Ευρώπης δείχνουν ότι το νέο κι ανεξάρτητο ελληνικό κράτος που οραματίζονταν έπρεπε ν’ αποτελεί μέλος των πολιτισμένων ευρωπαϊκών λαών- κρατών. Μέσα σ’ αυτό το ιστορικό πλαίσιο ήταν λογικό οι Έλληνες Διαφωτιστές να έχουν σχηματίσει μια πολύ αρνητική εικόνα για την οθωμανική εξουσία και τους φορείς της, ιδίως για την κορυφή της, τον Σουλτάνο, ο οποίος αποτελεί τον κυριότερο στόχο της κριτικής τους. Πίστευαν ότι η τυραννική οθωμανική διοίκηση καθιστούσε εξαιρετικά δύσκολες τις συνθήκες διαβίωσης των χριστιανών, καθώς και των μη προνομιούχων οθωμανών υπηκόων κι εξευτέλιζε την ανθρώπινη υπόστασή τους. Γι’ αυτό αγωνίστηκαν για την αντικατάσταση του οθωμανικού δεσποτισμού από έναν φιλελεύθερο, δημοκρατικό τρόπο διακυβέρνησης. Αντίθετα, η εικόνα που δίνουν οι ίδιοι συγγραφείς για τον τουρκικό λαό δεν είναι τόσο αρνητική, αν εξαιρέσουμε ότι επισημαίνουν- ιδίως ο Ανώνυμος συγγραφέας της Ελληνικής Νομαρχίας και ο Κοραής- ότι οι Οθωμανοί Τούρκοι ήταν αλλοεθνείς και αλλόθρησκοι. Η πεποίθησή τους ότι ο χαρακτήρας ενός έθνους επηρεάζεται άμεσα από το είδος του πολιτεύματός του και ότι μέσω της σωστής διαπαιδαγώγησης του πολίτη μπορεί να βελτιωθεί, τους οδήγησε στο να σχηματίσουν μια πιο θετική εικόνα για τον απλό τουρκικό λαό. Αυτή είναι, σε γενικές γραμμές, η εικόνα για την οθωμανική εξουσία και τους Οθωμανούς Τούρκους που κυριαρχεί στα έργα των Ελλήνων Διαφωτιστών.el
heal.abstractThe present dissertation deals with the study of the image of the “Other”, more specifically of the Ottoman Turk, as it was formed in the thinking of the Greek Enlightenment. The study is based on the works of the most important Greek Enlighteners, in the works of which many images are given of the Ottoman Turks and, mainly, of the ottoman rule. More specifically, the works of D. Katartzis, R. Velestinlis, Ad. Korais and the anonymous authors of Ελληνική Νομαρχία and Ρωσσαγγλογάλλος are examined from this point of view. Their critique is based on political terms. The liberal ideas of the European Enlightenment and the French Revolution catalyzed the image they formed of the Turks. In addition, almost everyone had direct experience of the nature of ottoman rule, who were struggling to overthrow her, but also of the Turkish people with whom they coexisted for at least a period of their life and action. They realized the urgent for a cultural and political change in greek society that could be achieved through education or even through the revolutionary practice. They were interested in the enlightenment of the masses in order to understand the tragic situation in which they were under the ottoman yoke and the restoration of freedom in their homeland. Their frequent references to the civilized nations of Europe show that the new and independent greek state they envisioned should be part of the civilized European peoples- states. In this historical context, it was logical that Greek Enlightenment had formed a very negative image of the ottoman rule and its bodies, especially of its top, the Sultan, who is the main target of their criticism. They believed that the tyrannical ottoman administration made the living conditions of the christians as well as of the non- privileged ottoman citizens extremely difficult and humiliated their human condition. For this reason they fought for the replacement of ottoman despotism by a liberal, democratic way of governing. On the contrary, the image given by the same writers of the Turkish people is not so negative, except that they point out- especially Anonymous and Korais- that the Ottoman Turks were foreigners and non- religious. Their belief that the character of a nation is directly influenced by the type of its state and that through the proper education of the citizen can be improved, led them to form a more positive image of the Turkish people. This is, in general, the picture of ottoman rule and the Ottoman Turks that dominates the works of the Greek Enlightenment.en
heal.advisorNameΝικολάου, Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΝικολάου, Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΦλιτούρης, Λάμπροςel
heal.committeeMemberNameΑναστασόπουλος, Νικόλαοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίαςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages144 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΙΣΤ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΓΚΟΤΟΒΑ ΙΩΑΝΝΑ Κ. 2022.pdf12.76 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons