Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/31491
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΣόντη, Σωτηρίαel
dc.date.accessioned2021-11-18T08:37:16Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/31491-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.11312-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΔιαταραχές Αυτιστικού Φάσματοςel
dc.subjectAutism Spectrum Disordersen
dc.subjectΕιδική Μαθησιακή Διαταραχήel
dc.subjectSpecial Learning Disorderen
dc.titleΣυγκριτική μελέτη του γονικού άγχους σε γονείς παιδιών με διάγνωση Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος, Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα, Ειδικής Μαθησιακής Διαταραχής και Ψυχικών Διαταραχώνel
dc.titleComparative study of parental stress in parents of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Specific Learning Disorder and Mental Disordersen
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΓονικό άγχος-
heal.classificationΔιαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα-
heal.classificationParental Stress-
heal.classificationAttention-deficit hyperactivity disorder-
heal.dateAvailable2024-11-17T22:00:00Z-
heal.languageel-
heal.accessembargo-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.publicationDate2021-06-09-
heal.bibliographicCitationΣόντη, Σ., 2021. Συγκριτική μελέτη του γονικού άγχους σε γονείς παιδιών με διάγνωση Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος, Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα, Ειδικής Μαθησιακής Διαταραχής και Ψυχικών Διαταραχών. Μεταπτυχιακή εργασία. Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας.el
heal.abstractΣκοπός: Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η συγκριτική εκτίμηση του άγχους που βιώνουν σε σχέση με το γονικό τους ρόλο γονείς παιδιών με διάγνωση Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ), Ειδικής Μαθησιακής Διαταραχής ή Ψυχικών Διαταραχών, καθώς και η εκτίμηση των κοινωνικοδημογραφικών χαρακτηριστικών της οικογένειας και των κλινικών χαρακτηριστικών του παιδιού που συσχετίζονται με τα επίπεδα γονεϊκού άγχους. Υλικό και Μέθοδος: Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν συνολικά 204 γονείς παιδιών με διάγνωση ΔΑΦ, ΔΕΠΥ, Μαθησιακών Δυσκολιών ή Ψυχικής Διαταραχής . οι οποίοι συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο που περιείχε τα δημογραφικά στοιχεία και το ιατρικό ιστορικό του παιδιού, καθώς και το ερωτηματολόγιο εκτίμησης του γονικού άγχους ParentalStressIndex – ShortForm (PSI - SF). Αποτελέσματα: Τα υψηλότερα επίπεδα γονικού άγχους παρατηρήθηκαν στους γονείς παιδιών με διάγνωση Ψυχικών Διαταραχών (95.2±20.6), ενώ η χαμηλότερη συνολική μέση τιμή παρατηρήθηκε στους γονείς παιδιών με Διαταραχές ομιλίας και λόγου (68.4±14.2). Συνολικά, η διάσταση με τις υψηλότερες μέσες τιμές για όλες τις επιμέρους ομάδες ήταν η διάσταση «Δύσκολο παιδί». Για την ομάδα των γονέων παιδιών με Ψυχικές Διαταραχές η μέση τιμή στη συγκεκριμένη διάσταση ήταν 32.7 (±8.8), για τους γονείς παιδιών με ΔΑΦ η μέση τιμή ήταν 31 (±7.0) και για τους γονείς παιδιών με ΔΕΠ-Υ η μέση τομή ήταν 31.4 (±7). Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι το φύλο του παιδιού συσχετίζεται με το άγχος των γονέων, ανεξάρτητα από τον τύποτης διαταραχής (p==0.043). Η ηλικία του πατέρα (p=0.003), της μητέρας (p=0.038) και η ύπαρξη παιδιών στην οικογένεια με άλλα προβλήματα υγείας(p=0.010) αποτελούν παράγοντες που συσχετίζονται με το γονικό άγχος. Επίσης, το γονεϊκό άγχος φάνηκε να συσχετίζεται με στοιχεία του αναπτυξιακού ιστορικού του παιδιού, όπως η παραμονή του στη θερμοκοιτίδα και η εκδήλωση αισθητηριακών δυσλειτουργιών. Συμπεράσματα: Το άγχος των γονέων παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές σχετικά με τον ρόλο τους φάνηκε να συσχετίζεται με συγκεκριμένα κοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά.Με βάση τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης κρίνεται αναγκαία η συμμετοχή των γονέων παιδιών με Νευροαναπτυξιακές διαταραχές σε προγράμματα ψυχοεκπαίδευσης για την καλύτερη κατανόηση των χαρακτηριστικών της διαταραχής, αλλά και την εκπαίδευσή τους σε θέματα χειρισμού των δυσκολιών των παιδιών τους. Επιπλέον, είναι εξίσου σημαντική η συμμετοχή τους σε υποστηρικτικά προγράμματα για την αντιμετώπιση συμπτωμάτων άγχους και κατάθλιψης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τόσο των ίδιων όσο και των παιδιών τους, αλλά και ολόκληρης της οικογένειας.el
heal.abstractPurpose: The aim of the present study was to compare the stress experienced by parents of children with a diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Special Learning Disorder or Disorder (ADHD), as well as the assessment of the socio-demographic characteristics of the family and the clinical characteristics of the child that are related to the levels of parental stress. Material and Method: The sample consisted of a total of 204 parents (N=204) of children diagnosed with ASD, ADHD, Learning Disabilities or Mental Disorder, who completed a questionnaire including the child's demographics and medical history, as well as the Parental Stress Index - Short Form (PSI - SF). Results: The highest levels of parental stress were observed in parents of children diagnosed with Mental Disorders (95.2 ± 20.6), while the lowest total mean score was observed in parents of children with Speech and Language Disorders (68.4 ± 14.2). Overall, the dimension with the highest mean score for all subgroups was the "Difficult Child" dimension. For the group of parents of children with Mental Disorders the mean score in this dimension was 32.7 (± 8.8), for the parents of children with ASD the mean score was 31 (± 7.0) and for the parents of children with ADHD the mean score was 31.4 (± 7). The results showed that the child’s gender was associated with parental stress, regardless of the type of disorder (p=0.043). The father’s age (p=0.003), the mother’s age (p=0.038) and the presence of children in the family with other health problems (p=0.010) are factors associated with parental stress. Parental stress also appeared to be associated with some characteristics of the child's developmental history, such as incubation and sensory impairment. Conclusions: The parental stress seemed to be associated with specific socio-demographic characteristics of the parents. Based on the results of the present study, it is considered as necessary the participation of parents of children with Neurodevelopmental disorders in psycho-educational programs for a better understanding of the characteristics of the disorder, but also their education in dealing with the difficulties of their children. In addition, it is equally important for them to participate in supportive programs in order to deal with symptoms of anxiety and depression and to improve the quality of life of both themselves and their children, as well as the whole family.en
heal.advisorNameΣιαφάκα, Βασιλικήel
heal.committeeMemberNameΖακοπούλου, Βικτωρίαel
heal.committeeMemberNameΖιάβρα, Ναυσικάel
heal.academicPublisherΤμήμα Λογοθεραπείας
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages102 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΛΟΓ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΣΟΝΤΗ ΣΩΤΗΡΙΑ.2021.pdfΜεταπτυχιακή εργασία1.11 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons