Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/31024
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΓκάρτζιου-Tάττη, Αριάδνηel
dc.date.accessioned2021-05-12T10:11:50Z-
dc.date.available2021-05-12T10:11:50Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/31024-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.10853-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΟδύσσειαel
dc.subjectOdysseyen
dc.subjectΜνηστήρεςel
dc.subjectSuitorsen
dc.subjectΗρωικούς Κώδικαςel
dc.subjectHeroic Codeen
dc.subjectΜνηστηροφονίαel
dc.subjectMnēstērophoniaother
dc.subjectΜέγαρονel
dc.subjectMegaronen
dc.titleΧώρος και χρόνος της μνηστηροφονίαςel
heal.typejournalArticleel
heal.type.enJournal articleen
heal.type.elΆρθρο περιοδικούel
heal.generalDescriptionσσ. 81 - 142el
heal.dateAvailable2021-05-12T10:12:50Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Τμήμα Φιλολογίαςel
heal.publicationDate2011-
heal.bibliographicCitationΠεριλαμβάνει Βιβλιογραφικές Παραπομπέςel
heal.abstractΤο παιχνίδι των χωροχρονικών, πολιτικών και κοινωνικών διαστάσεων στην Οδύσσεια αποτυπώνεται με τον πλέον αριστοτεχνικό τρόπο κατά την τελική αναμέτρηση του Οδυσσέα με τους μνηστήρες στον κεντρικό χώρο του οίκου, το μέγαρον. Οι απαιτήσεις των μνηστήρων, μιας ολόκληρης γενιάς νέων ανδρών που κατατρώγουν τα αγαθά, εποφθαλμιούν τη σύζυγο και την εξουσία του Οδυσσέα, του κυρίου του οίκου, εικονογραφούνται σύμφωνα με ένα περίτεχνο λογοτεχνικό αλλά ξεκάθαρα πολιτικό σχήμα. Οι μνηστήρες, οι οποίοι έχουν υπεισέλθει τοπογραφικά και κοινωνικά στο κέντρο του οίκου, διεκδικούν με ατάσθαλο και υβριστικό τρόπο όσα δεν τους ανήκουν αμφιβητώντας τους ηρωικούς κώδικες. Η καθοριστικής σημασίας σύγκρουση μεταξύ των νεαρών διεκδητικών και του γηραιού κυρίου του οίκου εκφράζει τις βαθύτατες αντιδικίες μεταξύ των εκπροσώπων δύο διαφορετικών κοινωνικών ομάδων. Με τη νίκη του Οδυσσέα, γνωστή ως μνηστηροφονία, επιλύεται η βαθύτατη κρίση που έχει προκύψει από την αμφισβήτηση εκ μέρους των μνηστήρων των δικαιωμάτων των ενοίκων του οίκου, και από την επανεκδίκηση εκ μέρους του Οδυσσέα όσων κάποτε του ανήκαν. Ταυτόχρονα όμως, κατά την τελική αναμέτρηση Οδυσσέα και μνηστήρων εντός του μεγάρου, δηλώνεται η αδυναμία της “οδυσσειακής κοινότητας της Ιθάκης να αποδεχθεί μία νέα κατάσταση, που έχει προκύψει από την στάσιν της νέα γενιάς, η οποία στην ουσία συνιστά αποδόμηση των παλαιών αξιών του οίκου. Με τον τρόπο αυτό, η ομηρική Ιθάκη απορρίπτει τους κλυδωνισμούς που οδήγησαν στους νέους πολιτικούς θεσμούς. Η νίκη στο μέγαρον επαναφέρει τον Οδυσσέα στην εξουσία του, εμποδίζει όμως την ομηρική Ιθάκη να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα της αναδυόμενης πόλης. Η ποιητική λύση δεν είναι παρά μία επιστροφή στην παλαιά “χρυσή” εποχή του οίκου.el
heal.abstractThe game of temporal-spatial, political and social repercussions in the Odyssey is imprinted most masterfully during the ultimate confrontation of Odysseus with the suitors that takes place in the central site of the oikos, the megaron. The demands of the suitors, a whole generation of young men who prey on the goods of Odysseus, the master of the oikos, and who covet his wife and wealth, are depicted according to a complex yet clear political form. The suitors, who have topographically and socially superseded the center of the oikos, claim what is not theirs with an irregular and hybristic manner and thus contesting the heroic codes. The conflict between the young pretenders and the older master of the oikos is of definitive importance and expresses the deeper conflict between the representatives of two distinct social groups. With the victory of Odysseus, also known as mnēstērophonia the profound crisis caused by the suitors' challenging the rights of the residents of the oikos, is resolved, resulting to the reclaim on the part of Odysseus of everything that was once his own. At the same time, however, during the final conformation between Odysseus and the suitors within the megaron, we witness the display of the incapability of the “odyssean” community of Ithaca to accept the new circumstance that has sprung from the stasis of the new generation, and which essentially constitutes a deconstruction of the oikos 'old values. In this manner, the Homeric Ithaca rejects the stasis which has led to the new political institutions. The victory within the megaron restores Odysseus back to his powerful position, yet it impedes Ithaca from adjusting to the reality of the emerging polis. The poetic solution is but a return to the old “golden” era of the oikos.en
heal.publisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνωνel
heal.journalNameΔωδώνη : επιστημονική επετηρίδα Τμήματος Φιλολογίας; Τομ. 40-41 (2011-2012)el
heal.journalTypepeer-reviewedel
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Τόμος 40-41 (2011-2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Χώρος και χρόνος της μνηστηροφονίας.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons