Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30869
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΧουλιάρα-Ραΐου, Ελένηel
dc.date.accessioned2021-04-18T17:42:29Z-
dc.date.available2021-04-18T17:42:29Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30869-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.10704-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΜαντική Δραστηριότηταel
dc.subjectΒυζαντινή Αίγυπτοςel
dc.subjectΕλληνορωμαϊκή Αίγυπτοςel
dc.subjectΜαντικές Παπυρικές Μαρτυρίεςel
dc.subjectΑπαγορευτική Επαρχική εγκύκλιοςel
dc.subjectΜαντικά Παπυρικά Ερωτήματαel
dc.subjectΠλούταρχοςel
dc.subjectΜαντείαel
dc.subjectΛουκιανόςel
dc.subjectPlutarchen
dc.subjectDivination Activityen
dc.subjectByzantine Egypten
dc.subjectGreco-Roman Egypten
dc.titleΔια γαρ δέκα ημερών εκάστοτε μαντεύομαι περί σου (P. Mert. II 81)el
heal.typejournalArticleel
heal.type.enJournal articleen
heal.type.elΆρθρο περιοδικούel
heal.secondaryTitleεπί πράγμασι μικροίς και δημοτικοίς (Πλουτ. 408 Ψ) : μαντικές παπυρικές ερωτήσεις-
heal.generalDescriptionσσ. 209 - 281el
heal.dateAvailable2021-04-18T17:43:29Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Τμήμα Φιλολογίαςel
heal.publicationDate2011-
heal.bibliographicCitationΠεριλαμβάνει Βιβλιογραφικές Παραπομπέςel
heal.abstractΣτόχος μας είναι η παρουσίαση της μαντικής δραστηριότητας στην ελληνορωμαϊκή και βυζαντινή Αίγυπτο, με έμφαση στην εποχή, τη θεματική και την ορολογία των μαντικών παπυρικών μαρτυριών. Με αφετηρία τις ευάριθμες παπυρικές αναφορές στην μαντικής και μια απαγορευτική επαρχικην εγκύκλιο για τους παραπλανητικούς τρόπους μαντείας, η εικόνα συμπληρώνεται με σύντομη επισκόπηση της πληθώρας των μαντικών παπυ ρικών ερωτημάτων στα ιερατικά”, “δημοτικά, ελληνικά και κοπτικά, και την παρουσίαση των ολιγάριθμων παπυρικών αποκρίσεων. Το χρονολογικό εύρος των έμμεσων μαρτυριών και των μισών περίπου μαντικών ερωτημάτων (Α'-Γ' αι. μ. Χ.) συμπίπτει με την αναβίωση των ελληνικών μαντείων και ιερών στα αυτοκρατορικά χρόνια. Η συγγενική θεματική των μαρτυριών, που άπτεται πτυχών του ιδιωτικού βίου, εξηγείται όχι μόνον από την πανάρχαια καταφυγή των ανθρώπινων ανησυχιών στα μαντικά ιερά, αλλά και από την προσαρμογή στις συνθήκες της pax romana, καθώς με τον ουσιαστικό περιορισμό της πολιτικής ελευθερίας ο ρόλος των μαντείων επικεντρώνεται στις ατομικές αγωνίες. Ο μαντικός παπυρικός χάρτης επιβεβαιώνει το Περί του μή χράν έμμετρα νύν την Πυθίαν του Πλουτάρχου, σύμφωνα με το οποίο, με την έκλειψη των πολέ μων και των εντάσεων, οι άνθρωποι ασχολούνται με πεζά καθημερινά προβλή ματα, και τα πύσματα αφορούν ασήμαντες και κοινότυπες υποθέσεις, χωρίς ό μως αυτό να συνεπάγεται παρακμή των χρηστηρίων. Η εικόνα των μαντείων που φιλοτεχνούν οι πάπυροι ανακαλεί συχνά όσα αποκαλύπτει στον Αλέ ξανδρον ή Ψευδόμαντιν ο Λουκιανός για τη μέθοδο κατάθεσης και έκδοσης γραπτών ερωταποκρίσεων, τη θεματική τους, τις απάτες, την τιμή ή τη φορο λογία των χρησμών, την άπληστη αναζήτηση πολλαπλών χρησμών και τη σύνταξη υπομνημάτων (“αρχείου χρησμών”).el
heal.abstractNotre objet est de présenter l'activité divinatoire en Égypte gréco-romaine et byzantinc avec l'aeeent sur l'époque, la thématique et le vocabulaire des témoignages papyriques. Partant des rares papyrus contenant des référenees à la uavtikń (divinatio) et d'une eireulaire du préfet d'Égypte ordon nant l'interdiction des pratiques divinatoires trompeuses, l'image oraculaire se complète avec l'aperçu de la pléthore des questions oraculaires écrites sur pa pyrus en hiératique, en démotique, en gree et en eopte, et avec la présentation des rares réponses. La période chronologique des témoignages papyriques in directs ainsi que de la moitié des questions oraculaires (allant du Ie au IIIème s. p. C.) coïncide avec le renouveau des oracles grecs durant l'époque impériale. Les analogues thématiques des oracles et des témoins papyriques indirects con cernant des aspects de la vie quotidienne trouvent leur explication non seule ment dans le recours ininterrompu des gens aux sanctuaires à oracles, bien établi depuis longtemps, mais aussi dans l'adaptation aux nouvelles conditions de la pax romana: en effet, avec la diminution de la liberté civile, le rôle des o racles s'est limité à répondre aux angoisses personnelles et aux banalités quo tidiennes. La carte papyrique divinatoire confirme le traité de Plutarque Περί του μή χράν έμμετρα νύν την Πυθίαν, d'après lequel pendant cette période de paix les hommes s'occupent des questions quotidiennes et insignifiantes, et que les trú σματα concernent des problèmes banals de tous les jours, sans pour autant cela signifier une décadence des oracles. L'image des oracles que révélent les papy rus rappelle souvent ce que dénonce Lucien dans son Aléčavdpos (ou Yeudó uavrıç) à propos des procédés concernant la consultation oraculaire (questions et réponses par écrit), des truquages, des sujets, du coût ou des taxes des oracles, de la demande répétée des oracles, de la constitution et de l'usage des fichiers ou des recueils d'oracles.fr
heal.publisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνωνel
heal.journalNameΔωδώνη: επιστημονική επετηρίδα Τμήματος Φιλολογίας; Τομ. 40-41 (2011-2012)el
heal.journalTypepeer-reviewedel
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Τόμος 40-41 (2011-2012)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons