Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30537
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΠαπαθεοδώρου, Παρασκευήel
dc.date.accessioned2021-01-25T11:24:18Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30537-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.10384-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΑυτισμόςel
dc.subjectAutismel
dc.subjectΔιαταραχές αυτιστικού φάσματοςel
dc.subjectΑπόψειςel
dc.titleΓνώσεις και στάσεις του γενικού πληθυσμού απέναντι σε άτομα με αυτισμό (διαταραχές αυτιστικού φάσματος)el
dc.titleKnowledge and attitudes of the general population towards people with autism (autism spectrum disorders)en
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΛογοθεραπεία-
heal.classificationLogotherapy-
heal.dateAvailable2024-01-24T22:00:00Z-
heal.languageel-
heal.accessembargo-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας/ Τμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.publicationDate2020-12-
heal.bibliographicCitationΠαπαθεοδώρου, Π., 2020. Γνώσεις και στάσεις του γενικού πληθυσμού απέναντι σε άτομα με αυτισμό (διαταραχές αυτιστικού φάσματος). Πτυχιακή εργασία. Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Λογοθεραπείας.el
heal.abstractΗ Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που εκδηλώνεται νωρίς στη ζωή ενός ατόμου και συνεχίζει μέχρι την ενήλικη ζωή. Απαιτεί υψηλά επίπεδα στήριξης, καθώς συνεπάγεται σημαντικές συμπεριφορικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες. Παρόλο που τόσο διεθνώς όσο και στον Ελλαδικό χώρο έχουν διεξαχθεί αρκετές έρευνες σχετικά με τον αυτισμό, στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλά δεδομένα σχετικά με τις γνώσεις και τις στάσεις του γενικού πληθυσμού απέναντι στα άτομα με αυτισμό. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση των γνώσεων και των στάσεων του γενικού πληθυσμού έναντι των ατόμων με αυτισμό. Υλικό και Μέθοδος: Για τη διεξαγωγή της έρευνας πραγματοποιήθηκε διανομή ενός ερωτηματολογίου σε ηλεκτρονική μορφή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε διάστημα τριών μηνών. Ένα μέρος των ερωτηματολογίων διανεμήθηκε σε έντυπη μορφή, αφού προηγουμένως οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν για τον στόχο και τους σκοπούς της έρευνας. Το δείγμα αποτέλεσαν 1306 (Ν=1306) άτομα, τα οποία συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο που αποτελούταν από τα ακόλουθα επιμέρους μέρη: την καταγραφή των κοινωνικοδημογραφικών χαρακτηριστικών, την εκτίμηση των γνώσεων σχετικά με τον αυτισμό που περιελάμβανε δέκα (10) ερωτήσεις και την εκτίμηση των στάσεων απέναντι στα άτομα με Αυτισμό, χρησιμοποιώντας την κλίμακα Societal Attitudes towards Autism scale - SATA (Flood et al, 2013). Το ερωτηματολόγιο της Κλίμακας SATA περιλαμβάνει ένα σύνολο δέκα έξι (16) ερωτήσεων που κατανέμονται σε τρεις βασικούς παράγοντες: τις Κοινωνικές Στάσεις (ή Κοινωνική Διάσταση), τις Γνώσεις και την Προσωπική Απόσταση. Αποτελέσματα: Συνολικά, στην έρευνα συμμετείχαν χίλια τριακόσια έξι άτομα (Ν=1306), εκ των οποίων 275 άντρες (21,1%) και 1031 γυναίκες (78,9%). Από την ανάλυση των δεδομένων φάνηκε ότι ο γενικός πληθυσμός διαθέτει ικανοποιητικό επίπεδο γνώσεων σχετικά με τον αυτισμό, με τις γυναίκες να παρουσιάζουν καλύτερη γνώση σε σχέση με τους άνδρες, με την αντίστοιχη μέση τιμή για τις γυναίκες να είναι 16.79±2.22, ενώ για τους άνδρες 15,31±2.52. Επιπλέον, οι γνώσεις του δείγματος φαίνεται να διαφοροποιούνται αναλόγως της ηλικίας, με τους μεγαλύτερους των 61 ετών να εμφανίζουν χαμηλότερη μέση τιμή (11,70±2,99) και στατιστικά σημαντικές διαφορές με τις λοιπές ηλικιακές ομάδες, ενώ αντίστοιχα διαφοροποίηση υπάρχει και ανάλογα με το μορφωτικό επίπεδο. Επιπρόσθετα, όσον αφορά στις επιμέρους διαστάσεις του ερωτηματολογίου SATA, στη διάσταση Κοινωνικές Στάσεις διαπιστώνεται ότι ο γενικός πληθυσμός διατηρεί αρνητική στάση σε ορισμένες κοινωνικές δραστηριότητες των ατόμων με αυτισμό. Ωστόσο, η πλειοψηφία του δείγματος φαίνεται να είναι θετική σχετικά με την εκπαίδευση των εν λόγω ατόμων. Εξαιρώντας την τάση για αποκλεισμό των μαθητών με αυτισμό από τις τάξεις της γενικής εκπαίδευσης, το δείγμα δεν τηρεί αρνητική στάση απέναντι στα άτομα με αυτισμό, καθώς από τις απαντήσεις του δείγματος φάνηκε ότι τα περικλείει σε όλες τις κοινωνικές δραστηριότητες. Διαφοροποιήσεις των στάσεων ανάλογα με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά υποδεικνύουν ότι οι γυναίκες εμφανίζουν πιο θετική Κοινωνική Στάση ως προς τα άτομα με αυτισμό (50.10±5.42) σε σχέση με τους άνδρες (48.59±5.96). Αναφορικά με τις Κοινωνικές Στάσεις, οι συμμετέχοντες ηλικίας 18-30 ετών φαίνεται να παρουσιάζουν την πιο θετική στάση, με την αντίστοιχη μέση τιμή να είναι 50.93±5.071, ενώ τα άτομα άνω των 60 ετών, παρουσιάζουν την πιο αρνητική στάση, με την αντίστοιχη μέση τιμή να είναι 39.50±4.583. Επίσης, όσον αφορά τις Γνώσεις, οι συμμετέχοντες ηλικίας 31-40 ετών φαίνεται να διαθέτουν τη μέγιστη μέση τιμή σε επίπεδο γνώσεων σχετικά με τον αυτισμό, με τη μέση τιμή να είναι 13.17±1.93, ενώ τα άτομα άνω των 60 ετών είχαν τη χαμηλότερη μέση τιμή(10.19±2.00). Τέλος, αναφορικά με την Προσωπική Απόσταση, τα ανήλικα άτομα φαίνεται να διατηρούν την πιο θετική στάση απέναντι στα άτομα με αυτισμό (16.75±3.00), ενώ τα άτομα άνω των 60 ετών φαίνεται να είναι πιο αποστασιοποιημένα (13.06±1.879), συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές κατηγορίες. Τέλος, εντοπίζονται σημαντικές διαφοροποιήσεις και στους τρεις παράγοντες ως προς τις επιμέρους κατηγορίες του μορφωτικού επιπέδου. Ειδικότερα, διαπιστώνεται ότι οι απόφοιτοι Δημοτικού εμφανίζουν τη μικρότερη μέση τιμή και στους τρεις παράγοντες του ερωτηματολογίου, ενώ η υψηλότερη μέση τιμή εμφανίζεται στην υποομάδα των Αποφοίτων ΑΕΙ/ΤΕΙ. Συμπεράσματα: Ο γενικός πληθυσμός φάνηκε να έχει ένα ικανοποιητικό επίπεδο γνώσεων σχετικά με τον αυτισμό. Επιπλέον, οι γνώσεις του δείγματος φάνηκε να διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία και το μορφωτικό επίπεδο. Όσον αφορά στις στάσεις απέναντι στα άτομα με αυτισμό, η πλειοψηφία του δείγματος του γενικού πληθυσμού δεν φαίνεται να τηρεί προσωπική απόσταση απέναντι στα άτομα με αυτισμό, ωστόσο παρατηρούνται στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις ηλικιακές ομάδες και τις επιμέρους κατηγορίες του μορφωτικού επιπέδου.el
heal.abstractIntroduction: Autism Spectrum Disorder is a developmental disorder that emerges early in the individual’s life and continues into adulthood. It requires high levels of support, as it involves significant behavioral, emotional and social difficulties. Although both internationally and in Greece several studies on autism have been conducted, in Greece there is not much data regarding the knowledge and attitudes of the general population towards people with autism. Aim: The aim of the current study was the investigation of the knowledge and attitudes of the general population towards people with autism. Material and Method: For the conduct of the research, a questionnaire was distributed in electronic form on social media over a period of three months. Some of the questionnaires were distributed in printed form with the participants having been previously informed about the aim and the objectives of the research. The sample was comprised of 1306 (N=1306) individuals, who completed the questionnaire which consisted of the following sections: the Socio-Demographic Characteristics, the Autism Knowledge Assessment which included ten (10) questions and the Assessment of Attitudes towards people with Autism, using the Societal Attitudes towards Autism scale (SATA) (Flood et al, 2013). The SATA Scale questionnaire includes a total of sixteen (16) questions divided into three main factors: Social Attitudes (or Social Dimension), Knowledge and Personal Distance. Results: A total of one thousand three hundred and six individuals (N = 1306) participated in the survey (275 men (21.1%) and 1031 women (78.9%). Judging from the analysis of the data it seemed that the general population has a satisfactory knowledge level about autism, with women showing better knowledge compared with men, with the corresponding mean score for women being 16.79 ± 2.22 whereas for men 15.31 ± 2.52. In addition, the knowledge of the sample seems to differentiate according to age, with those older than 61 years old showing a lower mean score (11.70 ± 2.99) and statistically significant differences with other age subgroups, while there is also a corresponding difference depending on the educational level. In addition, with regard the SATA questionnaire dimensions, in the dimension Social Attitudes, it is found that the general population maintains a negative attitude towards certain social activities of people with autism. Nevertheless, the majority of the sample seems to be positive about the education of these individuals. Excepting the tendency to exclude students with autism from general education classes, the sample does not maintain a negative attitude towards people with autism, since it was evident from the answers of the sample that it includes them in all social activities. Differences in attitudes according to demographic characteristics indicate that women show a more positive Social Attitude (50.10 ± 5.42) towards people with autism compared with men, (48.59 ± 5.96). Regarding the Social Attitudes, the participants aged 18-30 years old, seem to present the most positive attitude, with the corresponding mean score being 50.93 ± 5.07, while people over 60 years old, present the most negative attitude, with the corresponding mean score being 39.50 ± 4,58. Also, as regards Knowledge, participants aged 31-40 years old seem to have the highest mean score at knowledge level of autism, with the mean score being 13.17±1,93, while people over 60 years old, had the lowest mean score (10.19 ± 2.00). Finally, referring to Personal Distance, minors seem to maintain the most positive attitude towards people with autism (16.75 ± 3.00), while people over 60 years old seem to be more distant (13.06 ± 1.87), in comparison with the rest age groups. Finally, significant differences are identified in all three factors as regards the individual categories of educational level. In particular, it is found that primary school graduates show the lowest mean score in all three dimensions of the questionnaire, while the highest mean score appears in the subgroups of University graduates. Conclusions: The sample of the general population seems to have a satisfactory knowledge level of autism. In addition, the knowledge of the sample seems to differ depending on age and the educational level. With reference to the attitudes towards people with autism, the majority of the sample of the general population does not seem to maintain a personal distance towards people with autism, nonetheless, there are statistically significant differences between age groups and educational level subgroups.en
heal.advisorNameΣιαφάκα, Βασιλικήel
heal.committeeMemberNameΖιάβρα, Ναυσικάel
heal.committeeMemberNameΤόκη, Ευγενίαel
heal.academicPublisherΤμήμα Λογοθεραπείαςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages126-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΛΟΓ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.2020.pdfΜεταπτυχιακή εργασία1.87 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons