Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30483
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΝάστου, Μαριάνθηel
dc.date.accessioned2021-01-08T07:47:12Z-
dc.date.available2021-01-08T07:47:12Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30483-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.10330-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΘεωρία της δραστηριότηταςel
dc.subjectΕκπαίδευση στο μουσείοel
dc.subjectΕκπαίδευση για το περιβάλλον, την αειφορία και τις φυσικές επιστήμεςel
dc.subjectΚίνητρα για μάθησηel
dc.subjectΑλληλεπίδρασηel
dc.subjectActivity theoryen
dc.subjectMuseum educationen
dc.subjectEnvironmental educationen
dc.subjectSustainability and the natural sciencesen
dc.subjectLearning motivationsen
dc.subjectInteractionen
dc.titleΕκπαίδευση για το περιβάλλον, την αειφορία και τις φυσικές επιστήμες, υπό τη θεωρία της δραστηριότητας, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θ. Παπαγιάννηel
dc.titleEducation for the environment, sustainability and natural sciences, under the activity theory, at the Museum of Contemporary Art Th. Papagiannisen
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΠεριβαλλοντική εκπαίδευση-
heal.dateAvailable2021-01-08T07:48:12Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel
heal.publicationDate2020-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 155-161el
heal.abstractΟι σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες προωθούν το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και σε μη τυπικές ή άτυπες μορφές εκπαίδευσης όπως η εκπαίδευση στο φυσικό περιβάλλον, ή η εκπαίδευση στα μουσεία και σε χώρους τέχνης, επιδιώκοντας αρμονική συνεργασία φυσικών, ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών. Τα μουσεία αποτελούν χαρακτηριστικό δείγμα πολιτιστικής και τεχνολογικής κληρονομιάς που έχουν τη δυνατότητα, να συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη, εκφράζοντας τις σύγχρονες παγκόσμιες προκλήσεις και προωθώντας τη βελτίωση των επιπέδων εκπαίδευσης, της ποιότητας ζωής και την δια βίου μάθηση για όλους χωρίς διακρίσεις. Στο πλαίσιο της μουσειακής εκπαίδευσης, πολύτιμες πηγές πληροφοριών για τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων αποτελούν οι μουσειακοί πόροι, τόσο δηλαδή τα εκθέματα του μουσείου όσο και ο συνολικός χώρος αλλά και ο δημιουργός, στις ιδέες και τη φιλοσοφία του οποίου στηρίχτηκε η ίδρυση του μουσείου. Με κατάλληλα εκπαιδευτικά εργαλεία και μέσω της διασύνδεσης των εκπαιδευτικών μουσειακών προγραμμάτων με την πραγματική ζωή, η μάθηση στο μουσείο οδηγεί στη δόμηση νοήματος και γνώσης για τον κόσμο και αποκαλύπτει σχέσεις των αντικειμένων με το περιβάλλον και την κοινωνία που τα δημιούργησε. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η δόμηση εκπαιδευτικής πρότασης για σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για το περιβάλλον, την αειφορία και τις φυσικές επιστήμες, σε χώρους μη τυπικής μάθησης και χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς και τέχνης όπως είναι το Μουσείο. Ο σκοπός της εργασίας επιδιώκεται να επιτευχθεί μέσα από την καταγραφή ερευνητικών πορισμάτων και μέσα από την ανάδειξη της πολυσημίας τόσο του χώρου, των αντικειμένων και των υλικών τους, όσο και των ιδεών και των αντιλήψεων που έχουν αποτυπωθεί σε αυτά αλλά και επιπλέον μέσα από τη μελέτη των διαγραφόμενων σχέσεων και αλληλεπιδράσεων όλων των παραπάνω μεταξύ τους και με την κοινότητα μάθησης. Το θεωρητικό πλαίσιο που καθοδηγεί και στηρίζει την παρούσα μελέτη αποτελεί η κοινωνική πολιτιστική θεωρία της δραστηριότητας. Το ερευνητικό μέρος της μελέτης εστιάζει στην εξέταση της συμβολής εκπαιδευτικού προγράμματος που σχεδιάστηκε για το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θ. Παπαγιάννη, στον τρόπο που αντιλαμβάνονται οι μαθητές, έννοιες που αφορούν ζητήματα αειφορίας, περιβάλλοντος και φυσικών επιστημών όπως ο κύκλος ζωής των υλικών, η ανακύκλωση, η επαναχρησιμοποίηση και η εξοικονόμηση πόρων. Η εκπαιδευτική δράση υλοποιήθηκε με μαθητές δημοτικού οι οποίοι, επισκέφτηκαν το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θ. Παπαγιάννη κι εκτυλίχθηκε ως παιχνίδι ανακάλυψης κι αλληλεπίδρασης, κατά τη διάρκεια του οποίου, οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, συμμετείχαν σε δραστηριότητες κι επιμέρους δράσεις και συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας σχεδιασμένα για την περίσταση. Μέσω των δραστηριοτήτων του προγράμματος, οι μαθητές αναζήτησαν απαντήσεις σε ερωτήματα για τις φυσικές ιδιότητες των αντικειμένων και των υλικών προέλευσής τους, καθώς και τις μνήμες που αυτά φέρουν. Μέσα από ποιοτική και ποσοτική ανάλυση διερευνώνται τα ερευνητικά ερωτήματα που καθοδήγησαν την παρούσα μελέτη. Το κύριο ερευνητικό εργαλείο αποτέλεσαν ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν σε δύο στιγμές, πριν και μετά την υλοποίηση της διδακτικής παρέμβασης. Τα ερωτηματολόγια, τα φύλλα εργασίας του προγράμματος, τα σκίτσα των μαθητών, οι φωτογραφίες-στιγμιότυπα του προγράμματος καθώς και οι σημειώσεις πεδίου της ερευνήτριας αποτέλεσαν το σύνολο των δεδομένων της έρευνας. Όλα τα παραπάνω αναλύθηκαν, συγκριτικά κατά θεματικές ενότητες προκειμένου να δοθούν απαντήσεις στις υπό διερεύνηση πτυχές. Συγκεκριμένα σχετικά με το ερώτημα που αφορούσε τα κίνητρα μάθησης, φάνηκε πως για τη συγκεκριμένη μαθητική ομάδα αυτά βελτιώνονται μέσω της εκπαιδευτικής διδακτικής παρέμβασης σε μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης όπως το μουσείο. Ως προς το ερευνητικό ερώτημα για τις γνωστικές μεταβολές στους μαθητές μετά τη διαμεσολάβηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος σε μη τυπικό περιβάλλον μάθησης (Μουσείο/φυσικό περιβάλλον), φάνηκε πως υπάρχουν θετικές γνωστικές μεταβολές. Τέλος, η έρευνα έδειξε πως υπάρχουν θετικές κοινωνικές, συλλογικές αλληλεπιδράσεις και μεταβολές μεταξύ των μελών της ομάδας των μαθητών (υποκείμενα της δραστηριότητας) μετά τη διαμεσολάβηση της εργασίας σε ομάδες σε περιβάλλοντα μη τυπικής εκπαίδευσης (Μουσείο/φυσικό περιβάλλον).el
heal.abstractModern pedagogical theories promote the opening of school to society and to typical or non-typical forms of education such as environmental education, or education in museums and art galleries, seeking harmonious cooperation of natural, humanities and social sciences. Museums are a typical example of the cultural and technological heritage that has the potential to help achieve the goals of sustainable development education, promoting the improvement of the levels of education, quality of life and lifelong learning for all, without discrimination. Within the framework of museum education, valuable sources of information for the design of educational programmes are the museum resources, which can be both the exhibits and the overall space of the museum and also the creator, whose ideas and philosophy supported the establishment of the museum. With appropriate educational tools and through the connection of educational museum programmes with real life, learning in the museum leads to the construction of meaning and knowledge for the world and reveals relationships of objects with the environment and the society that created them. The purpose of this paper is to construct an educational proposal for the design and creation of programmes of activities for the environment, sustainability and the natural sciences, in non-typical learning areas and areas of cultural heritage and art such as the museum. The purpose of the paper is to achieve through the recording of research findings on the polysemy of the museum space, its objects and materials, as well as the ideas and perceptions that have been imprinted on them and also through the relationships and interactions of all of the above with each other and with the learning community. The theoretical framework that guides and supports this study is the Cultural Historical Activity Theory (CHAT). The research part of the study focuses on examining the contribution of the educational programme designed for the Museum of Contemporary Art Th. Papagiannis, in the way students perceive, concepts related to sustainability issues and natural sciences such as the life cycle of materials, recycling, or reuse and save resources. The educational activity was implemented with elementary school students who visited the Museum of Contemporary Art Th. Papagiannis and unfolded as a game of discovery and interaction, during which the students, divided into groups, participated in activities and completed worksheets designed for the occasion. Through the activities of the program, students sought answers to questions about the physical properties of objects and materials of their origin, as well as the memories they carry. Through qualitative and quantitative analysis, the research questions that guided the present study are investigated. The main research tool was the questionnaires that were completed in two moments, before and after the implementation of the teaching intervention. The questionnaires, the worksheets of the program, the sketches of the students, the photos-snapshots of the programme as well as the field notes of the researcher constituted all the data of the research. All of the above were analyzed, comparatively, divided in thematic sections, in order to give answers to the aspects under investigation. Specifically, regarding the question concerning the motivation of learning, it seemed that for the specific student group they showed improvement after the educational teaching intervention in comparison to typical learning environments (Museum / natural environment). Regarding the research question on cognitive changes in the student group after the mediation of an educational programme in a non-typical learning environment (Museum / natural environment) it seemed that there are positive cognitive changes. Finally, it was shown that there are positive social, collective interactions and changes between students in the group of students (subjects of the activity) after the mediation of work in groups in non-formal education environments (Museum / natural environment).en
heal.advisorNameΠλακίτση, Αικατερίνηel
heal.committeeMemberNameΠλακίτση, Αικατερίνηel
heal.committeeMemberNameΚώτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΣολομών, Εσθήρel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages185 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΝ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΝΑΣΤΟΥ ΜΑΡΙΑΝΘΗ 2020.pdf4.86 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons