Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30318
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΛεβεντάκη, Έλληel
dc.date.accessioned2020-11-20T12:09:05Z-
dc.date.available2020-11-20T12:09:05Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/30318-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.10206-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΘεσμική κριτικήel
dc.subjectInstitutional criticismen
dc.titleΗ θεσμική κριτική ως εικαστική έκφρασηel
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΘεσμική Κριτική (Καλλιτεχνικό κίνημα)-
heal.dateAvailable2020-11-20T12:10:06Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνηςel
heal.publicationDate2016-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 129-145el
heal.abstractΗ έννοια του θεσμού παγιώθηκε, με τη σημερινή της μορφή, με την εδραίωση του σύγχρονου καπιταλιστικού συστήματος, δηλαδή μετά τη γαλλική (1789) και την αμερικανική (1776) επανάσταση. Η διάθεση των καλλιτεχνών για κριτική υπήρχε ανέκαθεν, αλλά αναγνωρίστηκε και επίσημα ως εργαλείο δράσης και απέκτησε όνομα μέσα στον 20ο αιώνα. Τότε, ήταν αναπόφευκτο να έρθουν σε αντιπαράθεση οι κριτικές αναζητήσεις των εικαστικών με τα αξιώματα του καπιταλισμού. Πιο χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Dada, αλλά, τόσο προηγουμένως, όσο και μετέπειτα, μπορούν να εντοπιστούν περιστασιακά ανατρεπτικές εικαστικές παρεμβάσεις. Τέτοιες προσπάθειες, σε συνδυασμό με το ανάλογο θεωρητικό υπόβαθρο, γέννησαν τελικά τη θεσμική κριτική ως εικαστική έκφραση. Η θεσμική κριτική ξεκίνησε να χρησιμοποιείται ως εργαλείο εικαστικής έκφρασης κυρίως από τη δεκαετία του 1960 και μετά, όταν οι κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εποχής υπαγόρευσαν μια τέτοια ανάγκη. Συνεχίστηκε το 1980 και το 1990 με ορισμένες διαφοροποιήσεις, για να φτάσει μέχρι και σήμερα, προσπαθώντας να βρει νέες διεξόδους. Η εξέλιξή της συνδέεται άμεσα με τις γενικότερες κοινωνικές εξελίξεις, αφού οι θεσμοί της τέχνης ενυπάρχουν στο συνολικό πλαίσιο και κινούνται παράλληλα μαζί του. Εξαιτίας της σχέσης αυτής, η σημασία της θεσμικής κριτικής μεταβάλλεται σύμφωνα με τον χώρο και τον χρόνο. Έτσι, στην περίπτωση της Ελλάδας, η οποία εξετάζεται εδώ ως μια παραδειγματική περίπτωση περιφερειακής εικαστικής σκηνής, οι θεσμοί για την τέχνη και η κριτική που τους ασκήθηκε κατά καιρούς, διαμορφώθηκαν από τις ανάλογες ιστορικές συγκυρίες, οι οποίες δεν συμβάδιζαν απαραίτητα με τα όσα συνέβαιναν στη Δύση. Εξετάζοντας συνοπτικά την πορεία του φαινομένου στον χρόνο, διαφαίνονται τα στοιχεία του «κόσμου της τέχνης» που ήθελαν να σχολιάσουν κάθε φορά οι καλλιτέχνες, καθώς και οι κοινωνικές τους προεκτάσεις. Από τη στιγμή όμως που το νεοφιλελεύθερο σύστημα μπορεί να απορροφά πλέον κάθε μορφή αντίδρασης, ποιες είναι οι δυνατότητες δράσης ενός τέτοιου είδους τέχνης; Ποιες θα μπορούσαν να είναι οι βλέψεις και οι επιδιώξεις των εικαστικών σήμερα; Η θεσμική κριτική ίσως να μη δύναται να χρησιμοποιηθεί πια μεμονωμένα ως ένα δημιουργικό πεδίο αντιλόγου, αλλά με τους κατάλληλους μετασχηματισμούς μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία μιας νέας συνθήκης συνολικά.el
heal.abstractThe notion of an institution acquired its current meaning within the capitalistic system, hence after the French (1789) and the American (1779) revolution. Artists’ critical intentions may have always been present, but they were named, and officially recognized as an artistic tool in the 20th century. It was at that point that artists’ critical inquiries came face to face with the principles of capitalism. The most characteristic example is probably the Dada movement. However, before that, as well as afterwards, there can be spotted other cases of radical artistic intervention too. Such efforts, combined with the respective theoretical base, led to the emerging of institutional critique as an artistic expression. Institutional critique has begun to be used as a method of artistic expression mainly in the sixties, when the sociopolitical circumstances dictated such a need. It went on during the eighties and the nineties as well, but with certain differences. Today it is still alive, trying to find new alternatives. Its evolution is directly related to social events, since the institutions of art are a part of the society as a whole, and move along with it. Due to this interactive relationship, the interpretation of institutional critique is interchangeable depending on time and space. In this paper, the Greek case is studied as an example of a peripheral art scene. In this country, institutions concerning the arts and the critique they were subjected to were shaped by historical circumstances, which at times didn’t relate to the events in the West. By briefly examining the course of this phenomenon in time, it is becoming clearer which parts of the «Artworld» were mostly commented by the artists, and which were their social impacts. However, since neoliberal ideology is able to incorporate every form of contradiction, what kind of potential could 6 this type of art actually have? What kind of goals and ambitions could a contemporary artist have? Institutional critique may not have the ability to be used as a creative reactionary field on its own, but with the appropriate changes, it could contribute in the twist of the whole context.en
heal.advisorNameΑδαμοπούλου, Αρετήel
heal.committeeMemberNameΑδαμοπούλου, Αρετήel
heal.committeeMemberNameΣολομών, Εσθήρel
heal.committeeMemberNameΙωαννίδης, Κωνσταντίνοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages145 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΕΤ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΛΕΒΕΝΤΑΚΗ ΕΛΛΗ 2016.pdf5.51 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons