Please use this identifier to cite or link to this item:
https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/28448
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Μπούνα, Ανδρομάχη | el |
dc.date.accessioned | 2017-11-03T08:20:37Z | - |
dc.date.available | 2017-11-03T08:20:37Z | - |
dc.identifier.uri | https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/28448 | - |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.2345 | - |
dc.rights | Default License | - |
dc.subject | Έμφυλη ταυτότητα | el |
dc.subject | Έμφυλες διακρίσεις | el |
dc.subject | Κοινωνικό φύλο | el |
dc.subject | Βιολογικό φύλο | el |
dc.subject | Gender identity | en |
dc.subject | Gender discrimination | en |
dc.subject | Sex | en |
dc.subject | Gender | en |
dc.title | Η διαμόρφωση των έμφυλων διακρίσεων κατά την παιδική ηλικία | el |
dc.title | The formation of gender discrimination in childhood | en |
heal.type | masterThesis | - |
heal.type.en | Master thesis | en |
heal.type.el | Μεταπτυχιακή εργασία | el |
heal.secondaryTitle | o ρόλος της οικογένειας και του σχολείου | el |
heal.secondaryTitle | the role of the family and the school | en |
heal.classification | Έμφυλη ταυτότητα -- Ελλάδα | el |
heal.dateAvailable | 2017-11-03T08:21:37Z | - |
heal.language | el | - |
heal.access | free | - |
heal.recordProvider | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών της Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών | el |
heal.publicationDate | 2017 | - |
heal.bibliographicCitation | Βιβλιογραφία : σ. 96-106 | el |
heal.abstract | Το ζήτημα της έμφυλης ταυτότητας και των έμφυλων στερεοτύπων τις τελευταίες δεκαετίες έχει αποτελέσει αντικείμενο έρευνας σε αρκετά επιστημονικά πεδία όπως της ανθρωπολογίας, της κοινωνιολογίας, της πολιτικής επιστήμης, της κοινωνιοβιολογίας, και της ψυχολογίας. Στις περισσότερες κοινωνίες, ο βασικός διαχωρισμός των έμφυλων συμπεριφορών αφορά στους άντρες και στις γυναίκες, (Carlson & Heth & Donald, 2009: 140-141). Πρόκειται για ένα δίπολο φύλων, το οποίο επιβάλλει συμμόρφωση στις αντιλήψεις της αρρενωπότητας ή της θηλυκότητας, σε όλες τις μορφές του φύλου: βιολογικό φύλο, ταυτότητα φύλου και έκφραση φύλου (Jack David Eller, 2015: 137). Δίπολα λοιπόν σχετικά με τον ρόλο και την ταυτότητα των γυναικών, καθώς και ηγεμονικά «καθεστώτα αλήθειας» δεν κατάφεραν να αποδομηθούν και συνεχίζουν, ακόμη και σήμερα, να καθιστούν πολλές φορές τη γυναίκα σε υποδεέστερη θέση από αυτή των αντρών (Mendick, 2006). Πράγματι, έμφυλα στερεότυπα αναπαράγονται, νομιμοποιούνται και φυσικοποιούνται καθημερινά στο πλαίσιο πλήθους συζητήσεων και αξιολογικών κρίσεων μεταφέροντας κυρίαρχους λόγους και εικόνες. Ταυτόχρονα, μοιάζει να βρίσκονται τόσο βαθιά μέσα μας που είναι πολύ δύσκολο να τα αναγνωρίσουμε και ακόμη πιο δύσκολο να τα αποδομήσουμε (Παναγιωτόπουλος, 2007: 9-24). Το σχολείο, αν και αποτελεί το δεύτερο σημαντικό φορέα κοινωνικοποίησης του παιδιού μετά την οικογένεια, εντούτοις αποτελεί καθοριστικό θεσμό στην κατασκευή και νομιμοποίηση της κοινωνικής ταυτότητας του φύλου (Φρειδερίκου, 1995: 18), μέσα από άτυπες (πχ. διάλειμμα, κρυφό αναλυτικό πρόγραμμα, κ.λπ.) και τυπικές μορφές εκπαίδευσης (Θάνος & Μπούνα, 2016). Για παράδειγμα, τα σχολικά εγχειρίδια, αποτελούν φορείς ιδεολογικών και επιστημολογικών μηνυμάτων (Brugeilles, Cromer & Unesco, 2008˙ Κολέζα, 2006:3-24˙ Chassapis, 1997: 24-27) και φορείς αντιλήψεων για τους έμφυλους ρόλους και τις κοινωνικά αποδεκτές εκφάνσεις του αντρισμού και της θηλυκότητας (Χαρδαλιά & Ιωαννίδου, 2008: 9). Η έρευνα στο πεδίο αυτό –σε διεθνές επίπεδο αλλά και στον ελληνικό χώρο (αν και πιο περιορισμένη)- αναδεικνύει τόσο τον αντροκεντρικό χαρακτήρα των καθημερινών μας πρακτικώνστην οικογένεια αλλά και το σχολείο(Connell, 2005). Στην παρούσα εργασία εξετάζονται οι τρόποι με τους οποίους η οικογένεια και το σχολείο, μέσα από καθημερινές άτυπες πρακτικές,διαμορφώνουν την έμφυλη ταυτότητα του παιδιού, και τις διακρίσεις που συνδέονται με τη διαμόρφωση της έμφυλης ταυτότητας. | el |
heal.advisorName | Θάνος, Θεόδωρος | el |
heal.committeeMemberName | Θάνος, Θεόδωρος | el |
heal.committeeMemberName | Σακελλαρίου, Μαρία | el |
heal.committeeMemberName | Γιώτσα, Άρτεμις | el |
heal.academicPublisher | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών | el |
heal.academicPublisherID | uoi | - |
heal.numberOfPages | 122 σ. | - |
heal.fullTextAvailability | true | - |
Appears in Collections: | Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΝ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Μ.Ε. ΜΠΟΥΝΑ ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ 2017.pdf | 2.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License