Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/28159
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΖαμπάκη, Νικολέταel
dc.date.accessioned2017-09-26T08:12:59Z-
dc.date.available2017-09-26T08:12:59Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/28159-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.2267-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΜετρικήel
dc.subjectΡίμαel
dc.subjectΔιασκελισμόςel
dc.subjectΑθωνική λογοτεχνία (18ος αιώνας)el
dc.subjectMetricsen
dc.subjectRhymeen
dc.subjectEujambmenten
dc.subjectAthos' literature(18 th century)en
dc.titleΜετρικολογικά στον κήπο Χαρίτων του Καισάριου Δαπόντεel
dc.titleMetrics in Kaisarios Daponte' garden of Gracesen
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΔιασκελισμόςel
heal.classificationΔαπόντες,Καισάριος Κωνσταντίνος, 1713-1784el
heal.dateAvailable2017-09-26T08:13:59Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλολογίαςel
heal.publicationDate2017-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία : σ. 87-98el
heal.abstractΜε την ανάλυση των μετρικολογικών στον Κήπο Χαρίτων του Καισάριου Δαπόντε, μιας ποιητικής σύνθεσης γραμμένης σε έξι χιλιάδες πεντακόσιους έντεκα δεκαπεντασύλλαβους στίχους, επιχειρείται η εξέταση του τρίπτυχου στιχουργική-υφολογία-ποιητική. Εξετάζονται διεξοδικά, κατά κεφάλαια πλαισιωμένα από πρόλογο, εισαγωγή και επίλογο, το μέτρο, ο τονισμός, ο ρυθμός, η ομοιοκαταληξία, και η χρήση του διασκελισμού μέσα στο κυρίαρχο πλαίσιο της ισομετρίας. Στο πρώτο μέρος της εργασίας εξετάζονται το περιεχόμενο του Κήπου Χαρίτων, η εκδοτική δραστηριότητα γύρω από την ποιητική σύνθεση, η στιχουργική τέχνη του Δαπόντε ως προς τις επιρροές κυρίως που δέχτηκε στην χρήση του ιαμβικού δεκαπεντασύλλαβου στίχου καθώς και η λογοτεχνική κριτική (19ος-20ός αιώνας) ως προς τη στιχουργική τέχνη του Δαπόντε. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας γίνεται μια εκ του σύνεγγυς εξέταση του κειμένου και μέσα από παραδείγματα μελετώνται το μέτρο, ο τόνος, ο ρυθμός, η ομοιοκαταληξία, η ισομετρία κι ο διασκελισμός. Διαπιστώθηκε ότι η τονική ποικιλία της ποιητικής σύνθεσης συντείνει στη ρυθμική ποικιλία της. Επιπλέον, οι ποικίλοι φωνητικοί, φωνολογικοί, μορφολογικοί, συντακτικοί, σημασιολογικοί συνδυασμοί είναι πολλοί αριθμητικά και δημιουργούν πολλές φορές απροσδόκητα αποτελέσματα στον ρυθμό. Μέσα από τις κατηγοριοποιήσεις της ομοιοκαταληξίας προέκυψαν ποικίλες ομάδες λέξεων ρίμας ως προς τους φωνολογικούς, μορφολογικούς και σημασιολογικούς συσχετισμούς. Η ηχητική επανάληψη των τελικών ήχων κι ο φωνητικός πλούτος του Κήπου Χαρίτων καθιστούν τις ρίμες του Δαπόντε μοναδικές κι ευρηματικές ως προς τη γλωσσική, γραμματική, φωνολογική, φωνηεντική, συντακτική και μορφολογική ποικιλία. Διαπιστώθηκε ακόμη ότι η ρίμα στον Κήπο Χαρίτων συμβάλλει στην ανάπτυξη περισσότερων και ειδικότερων σημασιών. Η ρίμα, ως συμβολική κατασκευή στον Κήπο Χαρίτων, δύναται να χαρακτηρισθεί ως ένα πολιτισμικό εγχείρημα. Ιδωμένος σε κοινωνιο-πολιτισμικές βάσεις, ο φωνολογικός και σημασιολογικός ρόλος της ρίμας συνέβαλε στη λειτουργία της ρίμας ως υφολογικού μηχανισμού. Επιπλέον, συγκροτήθηκε το ριμάριο του Κήπου Χαρίτων, το οποίο είναι οργανωμένο αλφαβητικά και πλαισιωμένο με γραφήματα, για να καταστεί δυνατή η παρουσίαση της συχνότητα των λέξεων ρίμας στη σύνθεση και να αναδειχθεί η ρυθμική, τονική, μορφολογική και φωνολογική ποικιλία της σύνθεσης, καθώς και ο γλωσσικός πλούτος της. Η σύνδεση της σύνταξης με τη μετρική ενότητα και υπο-ενότητα του στίχου ή ημιστιχίου βοήθησαν αφενός στην καλύτερη μελέτη του διασκελισμού και της ισομετρίας, καθώς και στη μελέτη της σχέσης μορφής και περιεχομένου. Η ισομετρία του Δαπόντε φέρει επιδράσεις από την προγενέστερη ποιητική παράδοση (δημοτική ποίηση, ισομετρία των έργων της κρητικής αναγέννησης κτλ.), δίνοντας φαινομενικά μια ομοιότητα ως προς αυτό το φαινόμενο. Ο διασκελισμός με τις διαβαθμίσεις του καθορίζει σε μεγάλο βαθμό πολλά σημεία της αφήγησης της σύνθεσης και είναι απρόβλεπτος ρυθμικά. Επιπλέον, η σχέση του διασκελισμού με τις ρίμες της σύνθεσης αναδεικνύει τον άρρηκτο δεσμό των δύο μετρικολογικών φαινομένων μέσα στην αφήγηση, συμβαδίζοντας με τις προθέσεις του δημιουργού κάθε φορά.el
heal.abstractWith the analysis of the metricological features in the Garden of Graces of Caesarios Dapontes, a poetic composition written in six thousand five hundred and eleven fifteen-syllable verses, the tribal lyric-stylistic-poetic is attempted. They are examined extensively, by chapters in the form of a preface, introduction and epilogue, measure, accent, rhythm, rhyme, and the use of enjambment within the dominant context of isometry. In the first part of the thesis we examine the content of the Garden of Graces, the publishing activity around the poetic composition, Daponte's lyrical art as to the influences that he mainly accepted in the use of the fifteen-syllable verse and the literary criticism (19th-20th century). In the second part of the paper a close examination of the text is carried out, and through examples the measure, the tone, the rhythm, the rhyme, the isometry and the enjambment are studied. It was found that the tonal variety of the poetic composition contributes to its rhythmic variety. In addition, the various vocal, phonological, morphological, syntactic, semantic combinations are many numerically and often produce unexpected effects on the rhythm.     Through the categorization of rhyme, various groups of rheumatic words emerged in terms of phonological, morphological and semantic associations. The sound reproduction of the final sounds and the vocal richness of the Garden of Graces make Daponte's rhymes unique and inventive in terms of linguistic, grammatical, phonological, vocal, editorial and morphological diversity. It has also been found that rhyme in the Garden of Graces contributes to the development of more and more specific meanings. Rima, as a symbolic construction in the Garden of Graces, can be described as a cultural venture. Found in socio-cultural foundations, the phonological and semantic role of rhyme contributed to the function of rhyme as a stylistic mechanism. In addition, the rhyme of the Garden of Graces, which is organized alphabetically and framed with charts, was created to allow the presentation of the frequency of the rhyme words in the composition and to reveal the rhythmic, tonal, morphological and phonological variety of the composition, as well as the linguistic wealth.       Linking the syntax to the metric and sub-section of the verse or the semi-unit helped to better study enjambment and isometry, as well as to study the relationship of form and content. Daponte's isometry bears influences from the earlier poetic tradition (poetry, isometry of the works of Cretan Renaissance, etc.), giving a seemingly similarity to this phenomenon. Striding with its gradations largely determines many aspects of narrative synthesis and is unpredictable rhythmically. Moreover, the relationship of the enjambment with the rhythms of the composition reveals the inextricable bond of the two metrological phenomena within the narrative, in keeping with the intentions of the creator at a time.en
heal.advisorNameΒογιατζόγλου, Αθηνάel
heal.committeeMemberNameΒογιατζόγλου, Αθηνάel
heal.committeeMemberNameΠαπαθεοδώρου, Ιωάννηςel
heal.committeeMemberNameΜαυρομάτης, Ιωάννηςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλολογίαςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages203 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΛΛ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΖΑΜΠΑΚΗ ΝΙΚΟΛΕΤΑ 2017.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons