Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/15083
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorIoannidis, K.el
dc.date.accessioned2015-11-24T17:47:41Z-
dc.date.available2015-11-24T17:47:41Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/15083-
dc.rightsDefault Licence-
dc.titleΗ οπτικοποίηση του παρελθόντος: μαθήματα από το παρελθόν, προβολές στο μέλλονΔημοσιεύεται στην ειδική ηλεκτρονική έκδοση που συνοδεύει το τέταρτο τεύχος του περιοδικού (Ιστορείν).el
heal.typejournalArticle-
heal.type.enJournal articleen
heal.type.elΆρθρο Περιοδικούel
heal.accesscampus-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνηςel
heal.abstractΣτο άρθρο αυτό, με αφετηρία τον θεωρητικό προβληματισμό που ανέπτυξα ήδη σε προηγούμενη μελέτη πάνω στην εικονοπλασία του Piranesi ασχολούμαι με τεχνικές παρουσίασης του παρελθόντος και της ιστορίας. Οι τεχνικές οπτικοποίησης της γνώσης γνώρισαν έντονη διάδοση στα χρόνια του Διαφωτισμού, όταν η εικόνα κρίθηκε εξαιρετικό παιδαγωγικό βοήθημα. Σήμερα ο κατεξοχήν εικονοκεντρικός πολιτισμός μας αν και συμμερίζεται τον ενθουσιασμό του 18ου αιώνα για την εικόνα και τις χρήσεις της στο να καταστήσει ορατό το αφηρημένο, διακατέχεται εντούτοις από έντονη αμφιθυμία έναντί της, μια στάση που κατά την Barbara Stafford έχει επίσης τις ρίζες της στην ίδια ακριβώς περίοδο. Είμαστε γενικά καχύποπτοι μπροστά στην εικόνα, που θεωρείται από πολλούς ως το κατεξοχήν μέσο εξαπάτησης, ενώ εμφανιζόμαστε πολύ πιο διαλλακτικοί ενώπιον κειμένων και αφηγήσεων. Ξεκινώντας από τυπώματα τoυ Piranesi και επικεντρώνοντας κατόπιν σε περιπτώσεις οπτικοποίησης του ιστορικού παρελθόντος μέσω κυρίως της κινούμενης εικόνας, αναζητώ τεχνικές απεικόνισης της ιστορικότητας. Με βάση τα παραδείγματα αυτά, το εύρος των οποίων κυμαίνεται από χαρακτικά μέχρι και κινηματογραφικές ταινίες (2001: A Space Odyssey, Mad Max) και video games (Tomb Raider), επιχειρώ να δείξω ότι στην προσπάθεια αναπαράστασης ή ψηφιακής αποκατάστασης ιστορικών κτιρίων ή και ολόκληρων εποχών οφείλουμε να αντλούμε διδάγματα όχι μόνο από το παρελθόν αλλά ακόμη και από ευρείας κυκλοφορίας προϊόντα (της σύγχρονης βιομηχανίας του θεάματος), προκειμένου να δώσουμε στις εικόνες μας μια δυναμική αίσθηση ιστορικότητας, καθιστώντας τες ταυτόχρονα ελκυστικές, αναγνώσιμες και γι? αυτό εποπτικά επαρκείς. Εμπρός στην όχι και τόσο μακρινή προοπτική οπτικοποίησης του παρελθόντος με τη μορφή ψηφιακών Wunderkammer, όπου φύση και ιστορία θα συμπλέκονται σε διαδραστικά περιβάλλοντα, η ανάγκη σοβαρής κριτικής αντιμετώπισης των σχέσεων εικόνας και ιστορίας, αλλά και της υφιστάμενης διάκρισης μεταξύ «υψηλής κουλτούρας» και θεαμάτων «ευρείας κατανάλωσης» προβάλλει επιτακτικά.el
heal.journalNameHistoreinel
heal.journalTypenon peer-reviewed-
heal.fullTextAvailabilityTRUE-
Appears in Collections:Άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά ( Ανοικτά) - ΠΤΕΤ

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons