Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/866
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚονταξάκης, Μιχάληςel
dc.date.accessioned2014-07-24T06:06:44Z-
dc.date.available2014-07-24T06:06:44Z-
dc.date.issued2014-07-24-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/866-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΜαντολινάτεςel
dc.subjectΜαντολίνοel
dc.subjectΚρήτηel
dc.subjectΔισκογραφίαel
dc.titleΤο μαντολίνο στην Κρήτη: Μια πρώτη προσέγγισηel
heal.typebachelorThesis-
heal.classificationΜαντολίνο -- Μέθοδοιel
heal.dateAvailable2024-01-05T21:20:49Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2010-10-
heal.bibliographicCitationΚονταξάκης, Μ., 2010, Το μαντολίνο στην Κρήτη: Μια πρώτη προσέγγιση, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής, Τ.Ε.Ι. Ηπείρου-
heal.abstractΗ έρευνα μου ξεκίνησε το έτος 2008 και οφείλεται κυρίως στο προσωπικό μου ενδιαφέρον για την μουσική της Κρήτης και τη μελέτη του μαντολίνου. Μέσα από την ανάγκη μου να απαντηθούν ερωτήματα γύρω από την παρουσία του οργάνου στο νησί αποφάσισα να δημιουργήσω μια υπόθεση εργασίας και να ασχοληθώ με το συγκεκριμένο θέμα στο πλαίσιο μιας προγραμματισμένης έρευνας. Θεώρησα ότι θέτοντας ως τίτλο «Το μαντολίνο στην Κρήτη: μια πρώτη προσέγγιση», θα μπορέσω να διερευνήσω συγκεκριμένες παραμέτρους για ένα όργανο που προσεγγίζεται για πρώτη φορά στο πλαίσιο του συγκεκριμένου νησιού. Ξεκίνησα την έρευνα με απώτερο στόχο να παρουσιάσω ιστορικά και τεχνικά στοιχεία αλλά κυρίως να ασκήσω έμμεσα κριτική σε θέματα και στερεότυπες απόψεις που αφορούν την παρουσία του οργάνου στην Κρήτη. Τα πρωταρχικά ερεθίσματα για τις πτυχές της έρευνάς μου, έχουν ληφθεί τόσο από τις προφορικές απόψεις που υπάρχουν σήμερα για την παρουσία του μαντολίνου στη Κρήτη, όσο και απο τις ελάχιστες βιβλιογραφικές αναφορές στο όργανο. Αν κάποιος ενδιαφέρεται να αντλήσει πληροφορίες για το μαντολίνο στην Κρήτη τόσο βιβλιογραφικά όσο και από τις σελίδες στο διαδίκτυο θα βρεθεί μπροστά σε ελάχιστα και ανεπαρκή από πλευράς πληροφοριών κείμενα. Τα κείμενα αυτά αναφέρονται κυρίως σε μη εμπεριστατωμένα ιστορικά στοιχεία για τον ερχομό του μαντολίνου στην Κρήτη από τους Ενετούς. Γι’ αυτόν το λόγο και η ενότητα 2.1 φέρει τον τίτλο Προέλευση του μαντολίνου: μύθοι και πραγματικότητα. Ειδικότερα, το δεύτερο κεφάλαιο της εργασίας εστιάζει σε ιστορικά στοιχεία, σε περιοχές χρήσης, στη «μουσική», σε τρόπους εκμάθησης, σε τεχνικές επιτέλεσης και τέλος στην παρουσία του μαντολίνου στο αστικό πλαίσιο. Συγκεκριμένα σε πρώτη φάση έκανα έρευνα στην πόλη του Ηρακλείου για την χρήση του οργάνου σε μαντολινάτες. Προσπάθησα να μην διατυπώσω στερεότυπες απόψεις και να μην θεωρήσω τίποτα δεδομένο γύρω από την ιστορία του, ειδικά για την προέλευση του μαντολίνου στην Κρήτη δεδομένου ότι υπάρχουν συγκεκριμένες αναφορές, τις περισσότερες φορές μη τεκμηριωμένες, για το όργανο. Στην εργασία παρουσιάζονται τα στοιχεία αυτά και αντιμετωπίζονται με κριτική στάση. Επίσης λόγω έλλειψης εξειδικευμένων ερευνητικών μελετών παρουσιάζω μια πρώτη εικόνα για τις περιοχές χρήσης του μαντολίνου και τον ρόλο του οργάνου, χωρίς όμως να εξαντλώ πληροφοριακά κάποιες από τις περιοχές, όπου το όργανο χρησιμοποιήθηκε και έπαιξε σημαντικό ρόλο στις μουσικές επιτελέσεις από την δεκαετία του ‘30 και μέχρι την ένταξη του στην δισκογραφία. Πρόκειται για περιοχές του Ηρακλείου ( Αρχάνες, Πεδιάδα, Βιάννος, Μεσσαρά) και της Ανατολικής Κρήτης (Σητεία και Ιεράπετρα). Αν και στις περιοχές αυτές δεν εστιάζεται το ενδιαφέρον της παρούσας εργασίας, ωστόσο, αναπτύσσονται στοιχεία τα οποία μπορούν να δώσουν εναύσματα για περαιτέρω έρευνα. Το τρίτο κεφάλαιο της εργασίας δημιουργήθηκε με αφορμή τον ρόλο και την παρουσία του μαντολίνου στην Κρήτη στις μέρες μας. Η έντονη επιρροή των νέων που ασχολούνται με το μαντολίνο στην Κρήτη από μαντοληνιέρηδες ανωγειανής καταγωγής καθώς επίσης και η «υιοθέτηση» αντίστοιχων συνηθειών τεχνικών επιτέλεσης και γλεντικής συμπεριφοράς αποτελεί τη σημερινή πραγματικότητα. Στο πλαίσιο της εργασίας μέσα από μια ιστορική αναδρομή στο χωριό παρουσιάζω μαντοληνιέρηδες και τον ρόλο που είχε το όργανο πριν την δεκαετία του ΄80 καθώς και τη διαφοροποίηση του ρόλου του μαντολίνου και του μαντοληνιέρη έπειτα από τη δεκαετία του ‘80, όταν το μαντολίνο μπήκε δυναμικά στη δισκογραφία και το πάλκο. Στο ίδιο κεφάλαιο αναφέρομαι εξειδικευμένα στην δισκογραφία του μαντολίνου. Μέσα από στοιχεία δίνω μια άλλη οπτική σε οποιαδήποτε στερεότυπη άποψη υπάρχει σήμερα γύρω από το όργανο και τους επαγγελματίες μαντοληνιέρηδες. Για παράδειγμα, στην ενότητα Το μαντολίνο ως όργανο της «παρέας» αλλά και στις άλλες ενότητες του κεφαλαίου 3 αναπτύσσονται στοιχεία για τον ρόλο του μαντολίνου στο πλαίσιο του επαγγελματισμού, τις γλεντικές συμπεριφορές και τα κατασκευαστικά πρότυπα.el
heal.advisorNameΘεοδοσοπούλου, Ειρήνηel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικήςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages93-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lpm_000493.pdfΠτυχιακή εργασία900.2 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons