Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/864
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΤζιούμαρης, Γεώργιοςel
dc.date.accessioned2014-07-23T11:58:21Z-
dc.date.available2014-07-23T11:58:21Z-
dc.date.issued2014-07-23-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/864-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΠαραδοσιακά μουσικά όργαναel
dc.subjectΠαραδοσιακή μουσικήel
dc.subjectΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
dc.subjectΤμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικήςel
dc.titleΗ διδασκαλία των μουσικών οργάνων στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρουel
heal.typebachelorThesis-
heal.classificationΜουσική -- Μελέτη και διδασκαλίαel
heal.dateAvailable2024-01-05T21:18:09Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2009-10-
heal.abstractΓια πρώτη φορά στην Ελλάδα, από το 2000 οι ελληνικές μουσικές παραδόσεις γίνονται αντικείμενο έρευνας και μελέτης σε τριτοβάθμιο επίπεδο με την δημιουργία, στα πλαίσια του ανώτατου τεχνολογικού ιδρύματος Ηπείρου, του τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής μουσικής στην πόλη της Άρτας. Στο συγκεκριμένο τμήμα εκτός των άλλων οι σπουδαστές έχουν την δυνατότητα να διδαχθούν για εφτά εξάμηνα ένα όργανο της επιλογής τους, από το οργανολόγιο των ελληνικών μουσικών παραδόσεων, από λαϊκούς οργανοπαίκτες εγνωσμένης δεξιοτεχνικής ικανότητας και καλλιτεχνικής αξίας. Αυτοί λοιπόν έχουν ενταχθεί στο συγκεκριμένο Τμήμα με σκοπό την μετάδοση των γνώσεων και των εμπειριών τους σε νεαρούς σπουδαστές, οι οποίοι διαθέτουν διάφορα επίπεδα γνώσης και επαφής με αυτού του είδους τις μουσικές και οι οποίοι λαμβάνουν γενικότερη μουσικολογική γνώση γύρω από το συγκεκριμένο αντικείμενο. Η παρουσία και η λειτουργία αυτών των ανθρώπων μέσα στο Τμήμα αποτελεί σημαντική καινοτομία για την ελληνική πραγματικότητα. Η μουσική γνώση μέχρι πρόσφατα μεταδιδόταν και σε πολλές περιπτώσεις μεταδίδεται ακόμα, με βιωματικό τρόπο και μέσω της διαδικασίας της μίμησης του παλαιότερου από τον νεότερο χωρίς ποτέ να συμβαίνει αυτό μέσα σε ένα οργανωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Άλλωστε αυτό δεν ήταν δυνατό να συμβεί σε παλαιότερες εποχές. Με την πάροδο του χρόνου αυτό εντάχθηκε και στα πλαίσια των μουσικών σχολών, των ωδείων, των πολιτιστικών συλλόγων κ.α. χωρίς όμως κάποια συγκεκριμένη στόχευση και οργάνωση. Οι σπουδαστές του Τμήματος, όμως, μετέρχονται των εμπειριών και των γνώσεων των λαϊκών μουσικών μέσα στο ακαδημαϊκό πλαίσιο τριτοβάθμιου ιδρύματος έχοντας έτσι άμεση και απεριόριστη πρόσβαση σ’ αυτές, πράγμα που δεν ισχύει σε άλλο πλαίσιο. Παράλληλα, η διδασκαλία των οργάνων πλαισιώνεται με μία σειρά μουσικολογικών και εθνομουσικολογικών μαθημάτων μέσω των οποίων οι σπουδαστές αποκτούν ένα στιβαρό επιστημονικό υπόβαθρο. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται εφικτό οι γνώσεις που αποκτούν κατά τη διάρκεια τις μαθητείας τους με τους λαϊκούς μουσικούς να μην παραμένουν απλώς βιωμένες εμπειρίες αλλά να έχουν την δυνατότητα με τα μεθοδολογικά εργαλεία που τους παρέχονται να γνωρίσουν, να εμβαθύνουν και ερμηνεύουν τα διάφορα ζητήματα που αφορούν τις λαϊκές μουσικές παραδόσεις του ελλαδικού χώρου. Επιπλέον οι σπουδαστές ερχόμενοι σε επαφή μ’ αυτές μέσα στα πλαίσια του Τμήματος λαμβάνουν συμπυκνωμένη γνώση και εμπειρία ετών, την οποία οι λαϊκοί μουσικοί που την μεταδίδουν κόπιασαν να αποκτήσουν μέσα από την μακρόχρονη μαθησιακή και επαγγελματική διαδρομή. Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα την δημιουργία μιας νέας κατηγορίας φορέων των λαϊκών μουσικών παραδόσεων η οποία περιλαμβάνει ανθρώπους που μυήθηκαν σ’ αυτές από λαϊκούς μουσικούς και την ίδια στιγμή έχοντας αποκτήσει το προαναφερθέν επιστημονικό υπόβαθρο και σε συνδυασμό με την παιδαγωγική κατάρτιση που λαμβάνουν από το Τμήμα, μπορούν να διατυπώσουν επιστημονικό λόγο, να αναστοχαστούν όσον αφορά αυτές τις παραδόσεις και να τις μεταδώσουν με την σειρά τους στις επόμενες γενιές μουσικών. Όλα αυτά συμβαίνουν μάλιστα έχοντας επίγνωση μέσω της εκπαίδευσής τους των ιδεολογικών προκαταλήψεων και στερεοτυπικών αντιλήψεων του παρελθόντος και που σε ορισμένο βαθμό επιβιώνουν έως σήμερα. Όπως γίνεται σαφές, σε όλη αυτή την διαδικασία κεντρικό ρόλο έχουν οι καθηγητές των μουσικών οργάνων. Είναι η δική τους παρουσία ως φορέων μιας μακρόχρονης και παραδεδομένης λαϊκής μουσικής παράδοσης που αλλάζει τα δεδομένα στην περίπτωση της διδασκαλίας οργάνων στο Τμήμα. Η λεπτομερής κατά το δυνατό στα πλαίσια της παρούσας πτυχιακής εργασίας εξέτασης των περιπτώσεών τους όσον αφορά τις μαθησιακές και επαγγελματικές εμπειρίες καθώς και τις διδακτικές πρακτικές που χρησιμοποιούν, βοηθούν στην καλύτερη κατανόηση του μαθήματος που πραγματοποιούν ως περιεχόμενο και τρόπο πραγμάτωσης και που κατ’ επέκταση οδηγούν στην δημιουργία αυτής της νέας κατηγορίας φορέων λαϊκών μουσικών παραδόσεων που περιγράφηκε παραπάνω. Οι καθηγητές μουσικών οργάνων του συγκεκριμένου τριτοβάθμιου ιδρύματος έχουν να πουν και να σχολιάσουν σημαντικά πράγματα όχι μόνο όσον αφορά το όργανο και τις μουσικές γνώσεις που μεταδίδουν στους σπουδαστές τους, αλλά και για τις πρακτικές που χρησιμοποιούν σ’ αυτήν την διαδικασία. Ο σχολιασμός αυτός βέβαια μπορεί να συμβαίνει ενσυνείδητα αλλά και υποσυνείδητα και εναπόκειται στον ερευνητή, στην προκειμένη περίπτωση στον υποφαινόμενο, να αντλήσει όσο το δυνατόν ένα κατάλληλο σώμα πληροφοριών, ώστε να φωτιστούν στο μέτρο του εφικτού οι πολύπλοκες διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στην εξ ορισμού σύνθετη σχέση δασκάλου και μαθητή, τιθέμενη μάλιστα στο πλαίσιο ενός τριτοβάθμιου ιδρύματος. Γι’ αυτό το λόγο κρίθηκε απαραίτητη η διεξαγωγή συνέντευξης με τον καθένα ξεχωριστά. Θα πρέπει βέβαια να σημειώσουμε ότι οι ερωτήσεις δεν διατυπώθηκαν, οι περισσότερες από αυτές, ούτε με την σειρά που παρατίθενται παρακάτω, αλλά ούτε και άμεσα, πράγμα που σε πολλές περιπτώσεις θα δημιουργούσε είτε παρανοήσεις από την πλευρά των συνομιλητών, είτε θα προκαλούσε στερεοτυπικές ή πολιτικά ορθές απαντήσεις ή ακόμα και αδυναμία απάντησης εν τέλει. Στόχος είναι να εκμαιευτούν απαντήσεις μέσα από μία γενικότερη «χαλαρή» συζήτηση και όχι να υπάρξουν συγκεκριμένες αποκρίσεις σε αυστηρά ορισμένες ερωτήσεις. Η διάσπαση των περισσότερων ερωτήσεων σε άλλες επιμέρους αλλά και ο συνδυασμός απαντήσεων ακόμα και σε ερωτήσεις που φαινομενικά δεν σχετίζονται άμεσα, μπορούν να οδηγήσουν σε ενδιαφέροντα συμπεράσματα χωρίς ο ερωτώμενος να έχει απαντήσει ευθέως. Επιπλέον θα πρέπει να τονιστεί ότι πραγματοποιήθηκαν μόλις δεκαπέντε συνεντεύξεις αν και οι καθηγητές μουσικών οργάνων είναι στο σύνολό τους δεκαοκτώ. Αυτό διότι για διάφορους λόγους ανειλημμένων υποχρεώσεων των συνομιλητών ή αδυναμίας του υποφαινόμενου δεν κατέστη δυνατή η διεξαγωγή συνέντευξης με όλους.el
heal.advisorNameΖουμπούλη, Μαρίαel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικήςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages85-
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons