Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/851
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΖιάκος, Ιωάννηςel
dc.date.accessioned2014-07-23T09:20:03Z-
dc.date.available2014-07-23T09:20:03Z-
dc.date.issued2014-07-23-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/851-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΣαρακατσάνικη μουσικήel
dc.subjectΤραγούδια της τάβλαςel
dc.subjectΤσάμικαel
dc.subjectΔισκογραφίαel
dc.titleΠροσδιορισμός του ύφους της σαρακατσάνικης μουσικής μέσω της ελληνικής δισκογραφίας ( 1968‐2008 )el
heal.typebachelorThesis-
heal.classificationΣαρακατσάνοι -- Ελλάδαel
heal.classificationΠαραδοσιακή μουσική -- Ελλάδα -- Μακεδονίαel
heal.dateAvailable2024-01-05T21:09:09Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2009-03-
heal.bibliographicCitationΖιάκος, Ι., 2009, Προσδιορισμός του ύφους της σαρακατσάνικης μουσικής μέσω της ελληνικής δισκογραφίας ( 1968‐2008 ), Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής, Τ.Ε.Ι. Ηπείρου-
heal.abstractΗ εν λόγω εργασία έχει ως σκοπό να καταγράψει και να ερμηνεύσει την μουσική των Σαρακατσάνων, όπως αυτή διαμορφώθηκε μέσα από την δισκογραφία από το 1970 και μετά. Η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί δεν ενέχει στοιχεία αξιολόγησης αλλά μέσα από την διεξοδική καταγραφή και ανάλυση επιχειρεί να διαφωτίσει στοιχεία και πλευρές των σαρακατσάνικων τραγουδιών, τα οποία έχουν σχέση με την εξέλιξη και διαμόρφωσή τους. Οι πηγές που χρησιμοποιούνται για την τεκμηρίωση της εργασίας εστιάζονται κυρίως σε προφορικές μαρτυρίες μουσικών και τραγουδιστών καθώς ανάλογες μελέτες σχετικά με την σαρακατσάνικη μουσική δεν υπάρχουν. Μέσα από την διασταύρωση των προφορικών μαρτυριών αλλά και ενός πίνακα στον οποίο καταγράφεται ένα κομμάτι από την σαρακατσάνικη δισκογραφία, καθώς αυτό ήταν εφικτό κατά τη διάρκεια της έρευνας, θα επιχειρήσω να δώσω μια νέα σφαίρα αντίληψης για το τι είναι σαρακατσάνικη μουσική και με ποια μορφή αυτή υφίσταται σήμερα. Τα σαρακατσάνικα τραγούδια δεν είναι μια στατική μουσική οντότητα αλλά ένας ζωντανός μουσικός οργανισμός, ο οποίος συνεχώς μεταβάλλεται και εξελίσσεται στην πάροδο του χρόνου. Στην εν λόγω εργασία θα χρησιμοποιήσουμε και στατιστικά δεδομένα παίρνοντας ως δείγμα 529 μουσικά άλμπουμ από το 1968 έως και το 2008, τα οποία έχουν την μορφή βινυλίου, κασέτας ή δίσκου ακτίνας με σκοπό την εξαγωγή συμπερασμάτων για την δισκογραφική δραστηριότητα των σαρακατσάνικων τραγουδιών αλλά και τις μεταβολές που υπέστησαν μέσα από την δισκογραφία. Το πρώτο κεφάλαιο αποτελεί μια μικρή εισαγωγή για το τι είναι οι Σαρακατσάνοι. Παρατίθενται ιστορικά στοιχεία σχετικά με τον βίο των Σαρακατσάνων, την καταγωγή, την γλώσσα καθώς και άλλες θεματικές που απασχόλησαν και απασχολούν τους ιστορικούς σήμερα. Οι Σαρακατσάνοι αποτελούν μια ιδιαίτερη εθνοπολιτισμική ομάδα, η οποία κινούμενη στον Ελλαδικό χώρο επηρεάζει και επηρεάζεται από τα κοινωνικά και πολιτιστικά δρώμενα των ομοεθνών της και με αυτό τον τρόπο προσπαθεί μεν να διατηρήσει την διαφορετικότητα της αλώβητη αλλά συνάμα επιδιώκει την ένταξή της στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Το εν λόγω κεφάλαιο δεν έχεις ως σκοπό διεξοδικότερα να αναλύσει το τι είναι οι Σαρακατσάνοι αλλά με ένα συνοπτικό και ρεαλιστικό τρόπο να παρουσιάσει πτυχές του βίου, της γλώσσας και της καταγωγής των Σαρακατσάνων έτσι ώστε να προετοιμαστεί το έδαφος για την μουσικολογική μετάφραση της μουσικής τους. Επίσης γίνεται μια κατηγοριοποίηση των Σαρακατσάνικων τραγουδιών. Το δεύτερο κεφάλαιο επικεντρώνεται περισσότερο σε μια θεωρητική ανάλυση για το πως προσεγγίζεται το ύφος στα σαρακατσάνικα τραγούδια. Το ύφος όντας μια πολύ ιδιαίτερη θεωρητική υπόσταση τόσο στην μουσική όσο και στις άλλες τέχνες αποτελεί ένα σημαντικό χαρακτηριστικό γνώρισμα, το οποίο σχετίζεται άμεσα με την ταυτοποίηση ενός αντικειμένου υλικού ή άυλου. Η πρόσδωση ύφους στα σαρακατσάνικα τραγούδια σε σχέση με τα υπόλοιπα μουσικά μορφώματα της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής ενέχει πολλά προβληματικά στοιχεία τα οποία και θα αναλυθούν με διεξοδικό τρόπο στο εν λόγω κεφάλαιο. Το τρίτο κεφάλαιο εστιάζεται στην διαμόρφωση του σαρακατσάνικου τραγουδιού μέσα από την ελληνική δισκογραφία. Η μουσική είναι ένας ζωντανός μουσικός οργανισμός, ο οποίος με το πέρασμα του χρόνου συνεχώς διαμορφώνεται και εν εξελίξει συνθέτει νέα μορφώματα. Κεντρικός άξονας του κεφαλαίου είναι η διεξοδική παρουσίαση των μεταβολών που υπέστη το σαρακατσάνικο τραγούδι κατά την εισαγωγή του στην δισκογραφία και ειδικότερα πως η εισαγωγή νεωτερικών μουσικών στοιχείων διαμόρφωσε το σαρακατσάνικο τραγούδι όπως αυτό υφίσταται σήμερα. Το τέταρτο κεφάλαιο αφορά μια εθνογραφική προσέγγιση των σαρακατσάνικων τραγουδιών με σημείο αναφοράς τις γεωγραφικές περιοχές της Ηπείρου, της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας και της Θράκης. Τα σαρακατσάνικα τραγούδια δεν αποτελούν μια στατική και ακίνητη μουσική οντότητα αλλά κάθε τόπος έχει αναπτύξει τα δικά του διαφοροποιητικά στοιχεία για το πως προσεγγίζει και επιτελεί την σαρακατσάνικη μουσική. Μέσα από μια εθνογραφική και συνάμα μουσικολογική ανάλυση γίνεται μια εκτενής παρουσίαση για το πως οι Σαρακατσάνοι της Θράκης, της Μακεδονίας, της Θεσσαλίας και της Ηπείρου ανέπτυξαν τα δικά τους ιδιαίτερα μουσικά και υφολογικά γνωρίσματα μέσα στο ευρύτερο ελλαδικό πολιτισμικό περιβάλλον.el
heal.advisorNameΚοκκώνης, Γεώργιοςel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικήςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages162-
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons