Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/827
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚορολής, Βασίλειος Ν.el
dc.date.accessioned2014-07-22T11:00:00Z-
dc.date.available2014-07-22T11:00:00Z-
dc.date.issued2014-07-22-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/827-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΣέμσης Δημήτριοςel
dc.subjectΣαλονικιόςel
dc.subjectΈλληνες συνθέτεςel
dc.subjectΡεμπέτικα τραγούδιαel
dc.subjectΔισκογραφίαel
dc.titleΟ "Σαλονικιός" μέσα από το δισκογραφημένο του έργο (1925-1941)el
heal.typebachelorThesis-
heal.classificationΣέμσης , Δημήτριος , 1883-1950el
heal.classificationΡεμπέτικα τραγούδια -- Δισκογραφίαel
heal.dateAvailable2024-01-05T21:07:59Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2012-05-
heal.bibliographicCitationΚορολής, Β., 2012, Ο "Σαλονικιός" μέσα από το δισκογραφημένο του έργο (1925-1941), Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής, Τ.Ε.Ι. Ηπείρου-
heal.abstractΗ πρώτη ενότητα ασχολείται με 2 ζητήματα που προκύπτουν από την προσέγγιση του “ρεμπέτικου τραγουδιού”. Αρχικά, εστιάζουμε στη σχέση του ρεμπέτικου τραγουδιού με τον υπόκοσμο. Ειδικότερα εξετάζονται οι ερευνητικές εργασίες που επικαλέστηκαν την ύπαρξη μιας τέτοιας σχέσης καθώς και την επίδραση που είχαν οι θέσεις των εργασιών αυτών στην διαμόρφωση της εικόνας που έχουμε σήμερα για το ρεμπέτικο τραγούδι. Στη συνέχεια εξετάζεται η σχέση του ρεμπέτικου τραγουδιού με την εργατική τάξη και τον ρόλο του ως εκφραστή της “λαϊκής ταυτότητας”. Γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένες εργασίες που υποστηρίζουν την ανάγνωση του ρεμπέτικου υπό το παραπάνω πρίσμα. Ένα πρίσμα που έχει επηρεάσει αρκετά την εικόνα που έχουμε σήμερα για την συγκεκριμένη ενότητα της αστικής λαϊκής μουσικής. Στο σημείο αυτό γίνονται αναφορές σε στίχους ορισμένων από τις συνθέσεις του Σέμση. Οι στίχοι αποτελούν μια πτυχή του συνθετικού έργου που δεν περιλαμβάνεται στην ενότητα που ασχολείται άμεσα με την μουσικολογική ανάλυση του πραγματολογικού υλικού, καθώς αφορά το νοηματικό περιεχόμενο του τραγουδιστικού μέρους. Στην δεύτερη ενότητα εστιάζουμε στο ζήτημα της δισκογραφίας. Το ζήτημα αυτό στο βαθμό που έχει προσεγγιστεί στην βιβλιογραφία είναι έντονα φορτισμένο από ιδεολογικές καταγγελίες. Κατά συνέπεια επιχειρούμε α) να συμπεράνουμε τους τρόπους που δύναται να επιδράσει στο μουσικό προϊόν που δισκογραφείται β) να εξετάσουμε τις αλλαγές που συνεπάγεται η εμφάνιση του θεσμού της δισκογραφίας για την μουσική παραγωγή. Για να μπορέσουμε να έχουμε μια πιο ψύχραιμη και επιστημονική προσέγγιση του ζητήματος αξιοποιούμε κριτικά εργασίες όπως “Οι Θόρυβοι” του Ζακ Ατταλί. Δανειζόμαστε ερμηνευτικούς όρους όπως αυτός του “δικτύου” δίχως όμως να καταφεύγουμε σε πλήρη υιοθέτηση της γενικότερης προσέγγισής του. Αντίστοιχα εστιάζουμε και σε ζητήματα όπως η επίδραση του μικροφώνου στο τελικό ηχοτοπίο θέλοντας με αυτό τον τρόπο να κατανοήσουμε ολόπλευρα το περιβάλλον μέσα στο οποίο δημιουργήθηκε το πραγματολογικό υλικό που αναλύουμε στην τελική ενότητα. Τέλος γίνονται ορισμένες παρατηρήσεις σχετικά με τους διαφορετικούς ρόλους που αναλαμβάνει ο Σέμσης σε σχέση με την δισκογραφία. Η τρίτη ενότητα περιλαμβάνει βιογραφικό σημείωμα του συνθέτη και γίνεται αναφορά σε ορισμένους σημαντικούς σταθμούς που στιγμάτισαν την καλλιτεχνική του πορεία. Ξεκινάμε με την έναρξη της επαγγελματικής του ενασχόλησης με τη μουσική, την ανάμειξή του στα τεκταινόμενα της δισκογραφίας και την δημιουργία δικών του συνθέσεων. Στη συνέχεια ασχολούμαστε με ειδικότερα ζητήματα όπως την διαμόρφωση των προτύπων με τα οποία γαλουχήθηκε ο Σέμσης ως μουσικός. Επίσης με την ανάμειξή του στο ραδιόφωνο, την ηχογράφηση δημοτικών συνθέσεων ( ορισμένες εκ των οποίων αποτελούν και μέρος του πραγματολογικού υλικού που αναλύουμε στην τελευταία ενότητα) καθώς και την ακμή της πειραιώτικης σχολής του ρεμπέτικου. Σύντομη αναφορά γίνεται στο τέλος αυτής της ενότητας στην Μεταξική λογοκρισία και τις επιπτώσεις που πιθανότατα είχε αυτή πάνω στο έργο του Σέμση. Στα σημεία αυτά δεν επεκτεινόμαστε ιδιαίτερα παρότι καθώς επισημαίνουμε και στο κείμενο αποτελούν από μόνα τους ενδιαφέροντα αντικείμενα για μελλοντικές ερευνητικές εργασίες. Στην τέταρτη και τελική ενότητα επικεντρωνόμαστε στη μουσικολογική ανάλυση του πραγματολογικού υλικού. Αποτελείται από 4 επιμέρους κεφάλαια. Στο πρώτο περιγράφεται το περιβάλλον ανάπτυξης της επαγγελματικής μουσικής και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του. Στο επόμενο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στις δύο βασικές κατηγορίες συνθέσεων και τα χαρακτηριστικά των σχολών στις οποίες εντάσσονται. Αποσαφηνίζεται πως το ρεμπέτικο τραγούδι δεν αποτελεί μια ομοιογενή ενότητα αλλά αποτελείται από διαφορετικές σχολές με θεμελιώδεις διαφορές που καθιστούν το ένα μέρος διακριτό από το άλλο. Στο τελευταίο από τα κεφάλαια της 4ης ενότητας περιλαμβάνεται και το κυριότερο μέρος της εργασίας όπου και παρουσιάζουμε και αναλύουμε το πραγματολογικό υλικό. Για το σκοπό αυτό καταπιανόμαστε με τη σειρά με ζητήματα τροπικότητας, ενορχήστρωσης, αρμονίας και ρυθμολογίας των συνθέσεων. Για τις ανάγκες της ανάλυσης και την αρτιότερη εξαγωγή συμπερασμάτων παρατίθενται πίνακες καθώς και ορισμένες παρτιτούρες. Με την ενότητα αυτή ολοκληρώνεται η εργασία και ακολουθούν τα συμπεράσματα.el
heal.advisorNameΚοκκώνης, Γεώργιοςel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικήςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages119-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lpm_000450.pdfΠτυχιακή εργασία3.59 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons