Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/822
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΞύγκης, Κίμωνel
dc.date.accessioned2014-07-22T09:54:18Z-
dc.date.available2014-07-22T09:54:18Z-
dc.date.issued2014-07-22-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/822-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΧατζηχρήστος Απόστολοςel
dc.subjectΛαϊκή μουσικήel
dc.subjectΡεμπέτικα τραγούδιαel
dc.subjectΈλληνες συνθέτεςel
dc.titleΤο συνθετικό έργο του Απόστολου Χατζηχρήστου 1938 - 1958el
heal.typebachelorThesis-
heal.classificationΧατζηχρήστος , Απόστολος , 1904-1959el
heal.classificationΜουσικοί -- Βιογραφίαel
heal.dateAvailable2024-01-05T21:13:29Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2012-
heal.abstractΗ παρούσα εργασία φιλοδοξεί να ασχοληθεί με την μουσικολογική ανάλυση του ηχογραφημένου υλικού του Απόστολου Χατζηχρήστου, ενώ παράλληλα θα επιχειρηθεί η ανάδειξη των βασικών συνισταμένων που επιδρούν στην διαμόρφωση του υπό μελέτη ρεπερτορίου. Βασική μεθοδολογική επιλογή της ανάλυσης αποτελεί η θέση πως, προκειμένου να εξαχθούν έγκυρα επιστημονικά συμπεράσματα σχετικά με την λαϊκή μουσική, η μελέτη της δεν μπορεί παρά να διαπλέκεται αξεδιάλυτα με τα κοινωνικά, ιστορικά και πολιτισμικά στοιχεία που συγκροτούν το πλαίσιο ανάδυσης της. Έτσι η παρούσα μουσικολογική έρευνα θα αναφέρεται διαρκώς στα στοιχεία αυτά. Η εργασία αυτή έρχεται να καλύψει, στο μέτρο των δυνάμεων της, το μουσικολογικό κενό που υφίσταται στην μελέτη του συνθετικού έργου του Α. Χατζηχρήστου. Ένα κενό μουσικολογικής ανάλυσης το οποίο καθίσταται κραυγαλέο συγκρινόμενο με τη εκτεταμένη αρθρογραφία σε έντυπα μουσικού ενδιαφέροντος (π.χ. στα περιοδικά Δίφωνο, Λαϊκό Τραγούδι κ.α.) σχετικά με τα βιογραφικά στοιχεία του συνθέτη, την πολυσχιδή προσωπικότητα και την καλλιτεχνική εικόνα του. Αυτή η αναντιστοιχία είναι που αποτέλεσε το έναυσμα για μία πρώτη απόπειρα ανάλυσης του συνθετικού του έργου. Ο Απόστολος Χατζηχρήστος γεννήθηκε το 1904 στο Κοκαριάλι της Σμύρνης όπου σε μικρή ηλικία παρακολουθεί μαθήματα πιάνου και ακορντεόν σε ωδείο της πόλης. Της πόλης την οποία αναγκάζεται να εγκαταλείψει στην ηλικία των 18 ετών λόγω των γεγονότων του ελληνο-τουρκικού πολέμου του 1920-22 και της επακόλουθης Μικρασιατικής καταστροφής. Το συνθετικό του έργο αποτελείται από 89 μουσικά κομμάτια (δύο εκ των οποίων είναι οργανικά) που ηχογραφούνται κατά την περίοδο 1938-1958. Προκειμένου να αναδειχτεί το μουσικό υπόβαθρο και οι επιρροές που διαμόρφωσαν και σημάδεψαν τον συνθέτη στην κρίσιμη παιδική και εφηβική του ηλικία, κρίθηκε σκόπιμο το πρώτο κεφάλαιο να αποτελέσει μια συνοπτική αναφορά τόσο στην μουσική ζωή της Σμύρνης από το 1900-1922 (διάστημα παραμονής του συνθέτη στην πόλη), καθώς και το κοινωνικό/πολιτισμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε το εν λόγω ρεπερτόριο. Στη συνέχεια, το δεύτερο κεφάλαιο μετά από μια σύντομη αναφορά στα βιογραφικά στοιχεία του συνθέτη θα επικεντρωθεί στην χρονολογική παρουσίαση των μουσικών κομματιών κατά έτη σύνθεσης και ηχογράφησης. Τέλος, θα αναλυθούν και τα ποιητικά κείμενα των τραγουδιών ταξινομημένα σε θεματικές κατηγορίες. Το τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο αφορά την μουσικολογική ανάλυση των μουσικών κομματιών. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται αναφορά στους διάφορους τύπους ορχήστρας που προκύπτουν από το εξεταζόμενο ηχογραφημένο υλικό καθώς και στον εξατομικευμένο ρόλο των μουσικών οργάνων εντός των συνθέσεων. Αναφορά η οποία στην συνέχεια συμπληρώνεται από μια περιγραφή της ρυθμικής τους δομής καθώς και των τύπων φόρμας τους. Το κεφάλαιο κλείνει με την ανάλυση της τροπικότητας των συνθέσεων όπως αυτή στοιχειοθετείται από την χρήση λαϊκών δρόμων και μουσικών παραδειγμάτων. Στόχος και φιλοδοξία της εργασίας αυτής αποτελεί όχι η εξεύρεση οριστικών απαντήσεων στους προβληματισμούς και τα ερωτήματα που ανακύπτουν κατά την διαδικασία εκπόνησης της, αλλά μάλλον η ανανέωση και ο πολλαπλασιασμός των ανοιχτών ερωτημάτων στον βαθμό που αυτά θα υποδείξουν νέα πεδία έρευνας σχετικά με το υπό εξέταση υλικό. Στόχευση και φιλοδοξία που συνδέεται άμεσα με την εννοιολόγηση της μουσικολογικής ανάλυσης ως ενός αέναου παιχνιδιού ανοιχτών διακυβευμάτων και τελικά γνώσης.el
heal.advisorNameΣκούλιος, Μάρκοςel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικήςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages74-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lpm_000443.pdfΠτυχιακή εργασία4.59 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons