Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/813
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΤσολάκης, Πέτροςel
dc.date.accessioned2014-07-22T08:19:28Z-
dc.date.available2014-07-22T08:19:28Z-
dc.date.issued2014-07-22-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/813-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΜάρκος Βαμβακάρηςel
dc.subjectΛαϊκή μουσικήel
dc.subjectΈλληνες συνθέτεςel
dc.subjectΡεμπέτικα τραγούδιαel
dc.subjectΔισκογραφίαel
dc.titleΤο προπολεμικό ηχογραφημένο έργο του Μάρκου Βαμβακάρη και η δισκογραφίαel
heal.typebachelorThesis-
heal.classificationΒαμβακάρης , Μάρκος , 1905-1972el
heal.classificationΣυνθέτες -- Ελλάδαel
heal.dateAvailable2024-01-05T21:08:38Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2007-06-
heal.abstractΣτη συγκεκριμένη εργασία, προσεγγίζουμε και διερευνούμε το ζήτημα που μας απασχολεί σε σχέση με το ρεμπέτικο τραγούδι και ιδιαίτερα με το έργο του Βαμβακάρη. Στο πρώτο κεφάλαιο που ακολουθεί, πέρα από τη διευκρίνιση του ειδολογικού όρου «ρεμπέτικο τραγούδι» η οποία κρίνεται απαραίτητη για τη συνολική σαφήνεια της εργασίας και την αποφυγή παρεξηγήσεων, επιχειρείται η περιγραφή του ρεμπέτικου τραγουδιού κατά το μεσοπόλεμο, τόσο πριν το ξεκίνημα τη συστηματικής του δισκογράφησης όσο και μετά. Πιο συγκεκριμένα, εστιάζουμε στην περιγραφή του ρεμπέτικου τραγουδιού ως μία λαϊκή προφορική τέχνη, σε ζητήματα, δηλαδή, προφορικότητας, δημιουργίας, συλλογικότητας και ανωνυμίας του ρεμπέτικου τραγουδιού καθώς και καλλιτεχνικού προφίλ του ρεμπέτη δημιουργού ώστε να καταλήξουμε στην υπογράμμιση των βασικών αλλαγών που διαπιστώνονται για τα παραπάνω ζητήματα μετά το πέρασμα στη συστηματική δισκογραφία. Η περιγραφή του ρεμπέτικου τραγουδιού κατά αυτόν τον τρόπο μας δίνει τις πρώτες γενικές ενδείξεις για τις αλλαγές που πραγματοποιούνται και στο ίδιο το μουσικό υλικό. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζουμε την ιδιαίτερη προσέγγιση του Ζακ Ατταλί για τη σχέση μουσικής και δισκογραφίας μέσα από τη θεωρία των δικτύων. Πρόκειται για μία προσέγγιση η οποία θα διαφωτίσει και θα δώσει διεξόδους στον προβληματισμό μας και ιδιαίτερα στη θεωρητική τεκμηρίωση των διαπιστωμένων μουσικών αλλαγών που παρουσιάζονται στη μουσική ανάλυση. Ενώ ο Ατταλί αναφέρεται στο παράδειγμα της τζαζ μουσικής και πάνω σε αυτό τεκμηριώνει τη θεωρία του, όπως παρουσιάζουμε στο δεύτερο κεφάλαιο, επιχειρούμε, στο τρίτο κεφάλαιο μία ανάγνωση του ρεμπέτικου τραγουδιού μέσα από αυτή τη θεωρία εστιάζοντας βέβαια και στις παραμέτρους που διαφοροποιούν τη μία περίπτωση από την άλλη. Μέσα από το κεφάλαιο αυτό βλέπουμε πως η αλλαγή στα μουσικά χαρακτηριστικά του ρεμπέτικου τραγουδιού ήταν σχεδόν αναπόφευκτη από τη στιγμή που συνδέθηκε, σταδιακά περισσότερο, με τη δισκογραφία και τους μηχανισμούς της. Στο τέταρτο κεφάλαιο διευκρινίζουμε τους λόγους για τους οποίους επιλέξαμε ως αντικείμενο ανάλυσης το προπολεμικό έργο του Βαμβακάρη. Λόγοι που αφορούν τόσο στο υλικό όσο και στον ίδιο τον δημιουργό. Πρέπει να προσθέσουμε ότι η επιλογή του καλλιτεχνικού έργου ενός προσώπου και μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου αποσκοπεί στην συγκεκριμενοποίηση και ευρύτερα στη σαφήνεια της εργασίας. Τα τέσσερα πρώτα κεφάλαια αποτελούν μία ενότητα κεφαλαίων η οποία αφορά στο θεωρητικό σκέλος της εργασίας το οποίο μας οδηγεί στη διαπίστωση της ανάγκης για μια μουσική ανάλυση. Έτσι, τα υπόλοιπα κεφάλαια αφορούν στο πρακτικό σκέλος, δηλαδή, στην ανάλυση του μουσικού υλικού και στην διεξαγωγή συμπερασμάτων τα οποία συσχετίζονται με όσα αναφέρουμε στη θεωρητική ενότητα. Η ενότητα της μουσικής ανάλυσης εξετάζει σε διαφορετικά κεφάλαια την θεματική του στίχου, το μουσικό συντακτικό μέσα από τους τομείς μελωδίας και εναρμόνισης, την ενορχήστρωση και τέλος τη σχέση ενορχήστρωσης και ηχητικού περιβάλλοντος. Η εξέλιξη που διαπιστώνεται σε κάθε τομέα ανάλυσης υπογραμμίζεται και συσχετίζεται με τα ζητήματα περί δισκογραφίας και ρεμπέτικου τραγουδιού που αναλύθηκαν στην θεωρητική ενότητα. Πάνω στον συσχετισμό της θεωρίας με την μουσική ανάλυση επικεντρώνονται και τα τελευταία κείμενα της εργασίας αυτής. Βλέπουμε εδώ κατά πόσο μία σφαιρική, σε γενικές γραμμές, μουσική ανάλυση είναι ικανή να προσδιορίσει ή και να δώσει τις τελικές απαντήσεις ή επιβεβαιώσεις σε μία θεωρητική προσέγγιση η οποία θα ήταν στείρα αν ασχολούνταν με ένα μουσικό υλικό χωρίς να του δώσει το λόγο.el
heal.advisorNameΚοκκώνης, Γεώργιοςel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικήςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages126-
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons