Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/789
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΠρέκας, Ανδρέαςel
dc.date.accessioned2014-07-21T09:44:16Z-
dc.date.available2014-07-21T09:44:16Z-
dc.date.issued2014-07-21-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/789-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΈλληνες συνθέτεςel
dc.subjectΚαλομοίρης Μανώληςel
dc.subjectΔημοτική μουσικήel
dc.titleΤο παιδαγωγικό όραμα του Μανώλη Καλομοίρηel
heal.typebachelorThesis-
heal.classificationΚαλομοίρης , Μανώλης , 1883-1962el
heal.classificationΣυνθέτες -- Ελλάδαel
heal.classificationΔημοτική μουσική -- Ελλάδαel
heal.dateAvailable2024-01-05T21:10:36Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2010-05-
heal.abstractΜέσα από τη μελέτη και τη συλλογή στοιχείων για τη ζωή και το έργο του Μανώλη Καλομοίρη, προσπάθησα να αποτυπώσω το μέγεθος της συμβολής του στη θεμελίωση της ελληνικής Μουσικής Εθνικής Σχολής, δίνοντας έμφαση στο παιδαγωγικό του έργο και το ρόλο που ο ίδιος έπαιξε στην εξέλιξη της μουσικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Το έργο του Μανώλη Καλομοίρη αποτέλεσε τομή στην εξέλιξη της ελληνικής μουσικής, γεγονός που γέννησε μέσα μου την επιθυμία να ερευνήσω και να ανακαλύψω περισσότερα για τη ζωή, το έργο και τις ιδέες αυτού του μεγάλου μουσικού και Έλληνα. Το διάστημα της ενασχόλησής μου με την εκπόνηση αυτής της εργασίας κατάφερα να μεταφερθώ πίσω στο χρόνο, να γνωρίσω τις συνθήκες που επικρατούσαν στην Ελλάδα και τον υπόλοιπο ευρωπαϊκό χώρο εκείνη την εποχή, να μελετήσω τις επιρροές και τα βιώματα του Μανώλη Καλομοίρη και να κατανοήσω τη σπουδαιότητα του ρηξικέλευθου και ανατρεπτικού έργου και λόγου του στην μουσική παράδοση της Ελλάδας. Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να παραθέσω συνοπτικά μερικά στοιχεία για τη ζωή και το έργο του Μανώλη Καλομοίρη. Ο Μανώλης Καλομοίρης γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1883. Γιος του Γιάννη Καλομοίρη, γιατρού από το Νέο Καρλόβασι της Σάμου και της Μαρίας Καλομοίρη, το γένος Χαμουδοπούλου, Σμυρνιάς, με καταγωγή από τα Βουρλά. Στη Σμύρνη παίρνει τα πρώτα μαθήματα μουσικής, τα οποία συνεχίζει στην Αθήνα και την Κωνσταντινούπολη1. Στα 1901-1906 σπούδασε στο ωδείο της Βιέννης πιάνο, αρμονία, αντίστιξη και σύνθεση. Στα 1906-1910 δίδαξε πιάνο στην μουσική σχολή του λυκείου Ομπολένσκι στο Χάρκοβο της Ρωσίας. Το 1910 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Από το 1911 έως το 1919 δίδαξε στο ωδείο Αθηνών. Το 1919 ίδρυσε το Ελληνικό ωδείο το οποίο διηύθυνε έως το 1926. τότε ίδρυσε το Εθνικό ωδείο το οποίο διηύθυνε έως το 1948 οπότε ανέλαβε πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, θέση που κράτησε έως το θάνατο του. Στα 1935-1957 ήταν πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Επίσης ήταν αντιπρόεδρος του Ανώτατου Διοικητικού Συμβουλίου Μουσικής, γενικός διευθυντής και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών απο το 1945 ενώ τιμήθηκε με το Εθνικό Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών και Ο Μανώλης Καλομοίρης πέθανε το 1962 στην Αθήνα. Με το θάνατο του, έφυγε ο μουσικός αντιπρόσωπος μιας αγωνιστικής γενιάς πνευματικών ανθρώπων που ζητούσαν ανανέωση στην Τέχνη και τα Γράμματα.3 Για τους σκοπούς της παρούσας εργασίας θεωρήθηκε αναγκαία η έρευνα της μουσικής κατάστασης στην Ελλάδα πριν την άφιξη του Μανώλη Καλομοίρη στην Ελλάδα, περίπου στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Στο πρώτο κεφάλαιο εξετάζεται ξεχωριστά η κατάσταση στα Επτάνησα από την υπόλοιπη Ελλάδα, λόγω των ιστορικών και γενικότερων συνθηκών που επέδρασαν στην διαμόρφωση μιας ιδιαίτερης μουσικής παράδοσης εκεί. Η Ελλάδα δημιουργείται ως αυτόνομο κράτος υπό το βλέμμα των μεγάλων δυνάμεων και την αρχή της αυτοδιάθεσης των λαών. Η χώρα προσπαθεί ύστερα από την οθωμανική κατοχή να δημιουργήσει βάσεις προόδου και ανάπτυξης σε όλους τους τομείς την ανθρώπινης δραστηριότητας. Οι Έλληνες διαθέτουν μια πλούσια μουσική παράδοση που όμως πρέπει να καλλιεργηθεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τεχνικές της έντεχνης ευρωπαϊκής μουσικής. Το δεύτερο κεφάλαιο πραγματεύεται το ρόλο που έπαιξε η άφιξη του Μανώλη Καλομοίρη στην Ελλάδα, στη θεμελίωση της ελληνικής Μουσικής Εθνικής Σχολής. Επιχειρείται μια ανάλυση του οράματος του Μανώλη Καλομοίρη για τη δημιουργία ελληνικής εθνικής μουσικής και παρατίθενται οι απόψεις του για τη δύναμη της δημοτικής γλώσσας, την οποία σθεναρά υποστήριξε ως αυτή που θα πλαισιώσει το νέο εγχείρημα. Μέσα απο χαρακτηριστικά αποσπάσματα του Μανιφέστο περί της ίδρυσης της ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής, αποκαλύπτεται ο ισχυρός χαρακτήρας και οι ιδέες αυτού του μεγάλου συνθέτη, που έμελε να αλλάξει τη μουσική παράδοση του τόπου. Επίσης γίνεται αναφορά στον τρόπο με τον οποίο ο Μανώλης Καλομοίρης εργάστηκε για την επίτευξη των στόχων του, εκμεταλλευόμενος όλα τα μέσα της εποχής του, για να διαδώσει τις ιδέες του και να προωθήσει το έργο του. Ο συνθέτης φρόντιζε να διατηρεί καλές σχέσεις με την εκάστοτε πολιτική εξουσία και υιοθετούσε ευέλικτη πολιτική, ώστε να είναι αρεστός σε όλους και το έργο του να προβάλλεται ανεξάρτητα από τις πολιτικές εξελίξεις του τόπου. Το τρίτο κεφάλαιο, που αποτελεί το κύριο κομμάτι της παρούσας εργασίας, αναφέρεται στο σπουδαίο παιδαγωγικό έργο του Μανώλη Καλομοίρη. Εδώ γίνεται εκτενής αναφορά στο όραμα του συνθέτη για τη μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα και αναλύονται οι απόψεις του για την προώθηση της Εθνικής Μουσικής. Μέσα από το σπουδαίο διδακτικό του έργο, την ίδρυση ωδείων, τη συγγραφή μουσικό-παιδαγωγικών βιβλίων, τη μουσικοκριτική του στις εφημερίδες και τη συμμετοχή του σε διάφορους μουσικούς θεσμούς, έδινε διαρκή και καθημερινό αγώνα του για την προώθηση της μουσικής παιδείας στην Ελλάδα, μένοντας γνωστός στην μουσική ιστορία του τόπου, όχι μόνο για το σπουδαίο συνθετικό του έργο, αλλά και για την ανεκτίμητη προσφορά του στη μουσική εκπαίδευση της χώρας.el
heal.advisorNameΜπελώνης, Ιωάννηςel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικήςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages57-
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons