Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/449
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚαρυοφυλλίδης, Μιχαήλel
dc.date.accessioned2014-07-02T08:04:19Z-
dc.date.available2014-07-02T08:04:19Z-
dc.date.issued2014-07-02-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/teiep/449-
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.subjectΕλληνική δημώδης μουσικήel
dc.subjectΛαμπελέτ Γεώργιοςel
dc.subjectΕλληνική Εθνική Σχολή Μουσικήςel
dc.subjectΑρχαίες κλίμακεςel
dc.subjectΝεοελληνικές κλίμακεςel
dc.subjectΑρμονίαel
dc.subjectΡυθμόςel
dc.titleΗ συλλογή «Η Ελληνική Δημώδης Μουσική» 60 τραγούδια και χοροί, κριτική μελέτη-μεταγραφή-εναρμόνισις (Αθήναι 1933) του Γεώργιου Λαμπελέτel
heal.typebachelorThesis-
heal.classificationΛαμπελέτ, Γεώργιοςel
heal.classificationΔημοτική μουσική -- Ελλάδαel
heal.dateAvailable2024-01-05T21:07:09Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΤ.Ε.Ι. Ηπείρουel
heal.publicationDate2009-06-
heal.bibliographicCitationΚαρυοφυλλίδης, Μ., 2009, Η συλλογή «Η Ελληνική Δημώδης Μουσική» 60 τραγούδια και χοροί, κριτική μελέτη-μεταγραφή-εναρμόνισις (Αθήναι 1933) του Γεώργιου Λαμπελέτ, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής, Τ.Ε.Ι. Ηπείρου-
heal.abstractΗ έρευνα αυτή έχει ως αντικείμενο το μουσικό έργο και τη δημιουργική-συνθετική προσωπικότητα του Γ. Λαμπελέτ, ενός συνθέτη που έκανε αναμφισβήτητα αισθητή τη μουσική του παρουσία στο τοπίο της νεοελληνικής μουσικής στις αρχές του 20ου αιώνα και το όνομά του έχει συνδεθεί με την έννοια του δημιουργού και πρωτοπόρου της σύγχρονης ελληνικής μουσικής. Στη βάση, λοιπόν, του αντικειμένου της έρευνάς μας βρίσκεται το έργο του, Η ελληνική δημώδης μουσική, 60 τραγούδια και χοροί, κριτική μελέτη-μεταγραφή-εναρμόνισις (Αθήναι 1933), από το οποίο θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε στοιχεία της ιδεολογίας του συνθέτη αλλά και θα προβούμε σε μια μουσικολογική προσέγγιση των καταγραφών που περιλαμβάνει η συλλογή του. Ως αφετηρία της προσέγγισής μας χρησιμεύει το θεώρημα ότι η ιστορικοθεωρητική διάσταση και η αισθητική αξία των έργων που προέκυψαν από τα ιστορικά εθνικά κινήματα δεν μπορούν να χωριστούν το ένα από το άλλο. Βασιζόμενοι στην αρχή αυτή παραθέτουμε εν συντομία στο πρώτο κεφάλαιο το ιστορικό-ιδεολογικό πλαίσιο στο οποίο αναπτύχθηκε η εθνική μουσική. Για τους σκοπούς της έρευνας θεωρήθηκε αναγκαία η αναζήτηση των προϋποθέσεων της γένεσης της Ελληνικής Εθνικής Σχολής συγκριτικά προς τις εθνικές σχολές του 19ου και του 20ου αιώνα στην Ανατολική και Δυτική Ευρώπη. Κύριος άξονας του κεφαλαίου αυτού είναι η θεώρηση της έννοιας «εθνική σχολή» εντασσόμενη στο ιστορικό της πλαίσιο και της έννοιας του ρομαντισμού στη μουσική. Εδώ εξετάζονται αισθητικοϊδεολογικές έννοιες όπως «εθνικό στοιχείο», «κοσμοπολιτισμός», «φολκλορισμός», «παράδοση», «δημοτικισμός». Ιδιαίτερο βάρος αποκτά το πρόβλημα της σχέσης συγκρότησης εθνικής ταυτότητας και παραδοσιακών πολιτισμικών περιεχομένων. Οι πολλαπλές αναφορές στην «ελληνική» μουσική γεννά την ανάγκη να προσδιοριστεί εννοιολογικά ο όρος ελληνικός. Οι έννοιες της εθνικότητας ή του εθνικισμού στη σχέση τους με τη μουσική δεν μπορούν να προσδιοριστούν με καθαρά μουσικά κριτήρια· μπορούν να εξηγηθούν κυρίως Μετά από την παρουσίαση των συνθηκών θεμελίωσης εθνικής μουσικής στη χώρα μας επιχειρούμε στο δεύτερο κεφάλαιο τον έλεγχο των βασικών αποτελεσμάτων του θεωρητικού και συγκριτικού-ιστορικού μέρους μέσα από τη σκιαγράφηση και από τον τονισμό χαρακτηριστικών στοιχείων της ζωής και του έργου του Γ. Λαμπελέτ, κεφαλής της Ελληνικής Εθνικής Σχολής. Η προσπάθεια προσέγγισης της ζωής και του έργου του συνθέτη δε φιλοδοξεί να καλύψει το ευρύ φάσμα που αφορά την ιστορία του έργου του, αλλά να κάνει μια τομή σε ορισμένες πτυχές του προβάλλοντας οπτικές γωνίες και δίνοντας περιεχόμενο σε μέρη της ιστορίας του. Με άλλα λόγια αναπτύσσονται ορισμένες πτυχές του έργου του συνθέτη· άλλωστε η «αλήθεια», για να επικαλεστούμε την αρχή του μουσικολόγου Κώστιου, ποτέ δεν κατακτάται οριστικά αλλά διαρκώς προσεγγίζεται.1 Κεντρικός άξονας προβληματισμού του κεφαλαίου αυτού, και συγκεκριμένα του δεύτερου υποκεφαλαίου, είναι ο τρόπος που ο Λαμπελέτ ενστερνίζεται την παράδοση, όσον αφορά τη θέση του στο γενικότερο πολιτιστικό περιβάλλον μιας εποχής που κάλυψε τουλάχιστον το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Παρακολουθούμε την προσπάθειά του να αναδείξει τη διάδραση μεταξύ λαϊκής μουσικής παράδοσης και εθνικού πολιτισμού όπως αυτή αναπτύχθηκε στις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Στόχος μας είναι να διερευνήσουμε τον τρόπο που ο λόγιος Έλληνας συνθέτης αντιμετωπίζει το λαϊκό πολιτισμό. Πολύτιμος αρωγός στην προσπάθειά μας αυτή στάθηκε πέρα από τις εισαγωγές του συγγράμματός του και το κείμενο του «Η Εθνική Μουσική» έτσι όπως διασώζεται στη μελέτη της μουσικολόγου Ολυμπίας Φράγκου-Ψυχοπαίδη καθώς και η μελέτη του «Ο Εθνικισμός στη Μουσική και η Ελληνική Δημώδης Μουσική». Στο τρίτο υποκεφάλαιο του δεύτερου κεφαλαίου γίνεται μια διεξοδική και λεπτομερής παρουσίαση του έργου που αποτελεί, όπως και προαναφέρθηκε, το βασικό αντικείμενο της παρούσας μελέτης. Παρουσιάζεται επιγραμματικά η δομή και το περιεχόμενο των κεφαλαίων και γίνεται μια συνοπτική έκθεση των απόψεων του συνθέτη για την εναρμόνιση των δημοτικών τραγουδιών. Θεωρήθηκε επίσης απαραίτητο, για την καλύτερη κατανόηση της σκέψης του Λαμπελέτ, να παραθέσουμε το συλλογισμό που ακολούθησε για την καταγραφή των τραγουδιών έτσι όπως ο ίδιος εξηγεί στις εισαγωγές του έργου του. Εκτιμήσαμε την αναγκαιότητα αυτού πριν προχωρήσουμε στην μουσικολογική εξέταση των καταγραφών του· παράλληλα μέσα από αυτόν αναδεικνύεται και μέρος της ιδεολογίας του συνθέτη, αφού δηλώνει πως το συλλογισμό αυτό πρέπει να ακολουθεί κάθε συλλέκτης δημοτικών τραγουδιών.el
heal.advisorNameΚοκκώνης, Γεώργιοςel
heal.academicPublisherΤ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικήςel
heal.academicPublisherIDteiep-
heal.numberOfPages144-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lpm_000084.pdfΠτυχιακή εργασία33.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons