Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39481
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΙγνατιάδου, Ισμήνη Ερασμίαel
dc.date.accessioned2025-10-07T04:39:15Z-
dc.date.available2025-10-07T04:39:15Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/39481-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΣχεδιασμός υπαίθριων χώρωνel
dc.titleΣώμα, περιβάλλον και παιχνίδι: οι προσφερόμενες δυνατότητες στην προσχολική εκπαίδευσηel
dc.titleBody, environment and play: affordances in early childhood educationen
dc.typebachelorThesis-
heal.typebachelorThesis-
heal.type.enBachelor thesisen
heal.type.elΠροπτυχιακή/Διπλωματική εργασίαel
heal.classificationΥπαίθριο παιχνίδι-
heal.classificationΠροσχολική εκπαίδευση-
heal.dateAvailable2025-10-07T04:40:15Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην πρώιμη παιδική ηλικίαel
heal.publicationDate2025-
heal.abstractΗ παρούσα εργασία εστιάζει στη θεωρία των «προσφερόμενων δυνατοτήτων» (affordances) και στη συμβολή της στην κατανόηση της σχέσης παιδιού–περιβάλλοντος, με ιδιαίτερη έμφαση στα υπαίθρια προσχολικά περιβάλλοντα. Μέσα από τις προσεγγίσεις των Gibson (1979), Heft (1988) και Kyttä (1993, 2004) αναδεικνύεται ότι το περιβάλλον δεν αποτελεί ουδέτερο υπόβαθρο, αλλά φορέα δυνατοτήτων που ενεργοποιούνται μέσω της σωματικής δράσης και της αισθητηριακής εμπειρίας. Ο Gibson (1979) θεμελιώνει την οικολογική αντίληψη, παρουσιάζοντας το περιβάλλον ως σύνολο λειτουργικών δυνατοτήτων που αναγνωρίζονται άμεσα από τον οργανισμό. Ο Heft (1988) δίνει έμφαση στη βιωματική διάσταση της αντίληψης και στη σύνδεση πρόθεσης–δράσης–σημασίας, ενώ η Kyttä (1993,2004) εισάγει τη διάκριση μεταξύ πιθανών και πραγματοποιημένων προσφερόμενων δυνατοτήτων, παρέχοντας εργαλείο αξιολόγησης της παιδικής εμπειρίας. Η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας που εφαρμόστηκε εξετάζει το παιχνίδι ως κεντρικό μέσο μάθησης και ανάπτυξης, αναλύοντας τους τύπους του (λειτουργικό, κατασκευαστικό, δραματικό, κοινωνικό) και τη σχέση τους με το υπαίθριο περιβάλλον. Έρευνες καταδεικνύουν ότι φυσικοί, ετερόκλητοι και ευέλικτοι χώροι ενθαρρύνουν την κίνηση, τη δημιουργικότητα και την κοινωνική αλληλεπίδραση, μετατρέποντας τις δυνατότητες σε αυθεντικές εμπειρίες μάθησης. Τέλος, ο σχεδιασμός υπαίθριων σχολικών χώρων προτείνεται να βασίζεται σε αρχές ποικιλίας, κινητικής πρόκλησης και συμμετοχικότητας, ώστε να ενισχύει τη βιωματική μάθηση και την ενεργή εμπλοκή των παιδιών.el
heal.abstractThis thesis explores the theory of affordances and its role in understanding the dynamic relationship between children and their environment, with a particular focus on outdoor preschool settings. Building on the contributions of Gibson (1979), Heft (1988), and Kyttä (1993, 2004), the study highlights that the environment is not a passive backdrop but an active field of opportunities for action and meaning, directly perceived and enacted through bodily engagement and sensory experience. Gibson’s ecological perspective emphasizes the functional possibilities of the environment, while Heft stresses the embodied and intentional dimensions of perception and action. Kyttä further refines the theory by distinguishing between potential and actualized affordances, offering a framework for evaluating children’s engagement with space. Central to the literature review that was applied is play, examined as a vital process for learning and development. Different types of play—functional, constructive, dramatic, and social—are analyzed in relation to outdoor school environments. Research evidence shows that diverse, flexible, and nature-rich spaces foster exploration, creativity, risk management, and social interaction, transforming affordances into authentic learning experiences. Finally, the thesis underscores the importance of designing outdoor school environments that prioritize variety, challenge, and participatory planning, thereby supporting children’s autonomy, embodied learning, and holistic development.en
heal.advisorNameΝικηφορίδου, Ζωήel
heal.committeeMemberNameΡέντζου, Κωνσταντίναel
heal.committeeMemberNameΝάτσης, Αντώνιοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Αγωγής & Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικίαel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages40 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες Προπτυχιακών Φοιτητών - ΑΦΠ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ιγνατιάδου _ECEC_2025.pdfΠτυχιακή εργασία456.32 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons