Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38248
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΓκότσης, Παναγιώτηςel
dc.date.accessioned2024-07-26T09:55:33Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/38248-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17954-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΕπιστήμες τέχνηςel
dc.subjectΠροπαγάνδαel
dc.subjectArt studiesen
dc.subjectPropagandaen
dc.titleΗ αφίσα στην παγκόσμια πολιτική προπαγάνδα κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώναel
dc.titleThe poster in global political propaganda during the first half of the 20th centuryen
dc.typedoctoralThesisen
heal.typedoctoralThesisel
heal.type.enDoctoral thesisen
heal.type.elΔιδακτορική διατριβήel
heal.secondaryTitleΜέσα από τις περιπτώσεις της Γαλλικής, Ρωσικής / Σοβιετικής και Ιταλικής αφίσαςel
heal.secondaryTitleThrough a study of French, Russian / Soviet and Italian examplesen
heal.classificationΑφίσεςel
heal.classificationPostersen
heal.dateAvailable2027-07-25T21:00:00Z-
heal.languageelel
heal.accessembargoel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Καλών Τεχνώνel
heal.recordProviderΤμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνηςel
heal.publicationDate2024-05-30-
heal.abstractΗ διατριβή πραγματεύεται τον ρόλο και την εξέλιξη της προπαγανδιστικής αφίσας κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα και ιδιαίτερα κατά την περίοδο 1915 - 1945. Η μελέτη επικεντρώνεται στα πλαίσια τριών κρατών, τα οποία κατά το μεγαλύτερο μέρος της συγκεκριμένης 30ετίας ταυτίστηκαν με τα κυριότερα ιδεολογικοπολιτικά συστήματα της νεότερης ευρωπαϊκής Ιστορίας: Της δημοκρατικής Γαλλίας, της κομουνιστικής ΕΣΣΔ και της φασιστικής Ιταλίας. Βασικό κριτήριο για την επιλογή των συγκεκριμένων κρατών αποτέλεσε η έμφαση που έδωσαν οι ηγετικοί τους μηχανισμοί στη χρήση της έντυπης εικονογραφίας και ιδιαίτερα στην αφίσα, την οποία ανέδειξαν σε πρωταγωνιστικό φορέα της πολιτικής τους προπαγάνδας. Κινούμενοι σε αυτό το ιστορικό και γεωγραφικό πλαίσιο θα ιχνηλατήσουμε αυτή την, παραγκωνισμένη στις μέρες μας, μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης φιλοδοξώντας να συμβάλουμε στη συμπλήρωση του σχετικού κενού που εντοπίζεται στην ελληνική ακαδημαϊκή έρευνα. Κεντρικό αντικείμενο της ανάλυσής μας αποτελεί η διερεύνηση της λειτουργικής σχέσης που συνδέει την καλλιτεχνική εικονογραφία με την προπαγάνδα και την πολιτική. Η διερεύνηση αυτή επιχειρείται μέσα από την επιμέρους «αποκωδικοποίηση» των λεκτικών και εικο-νογραφικών μηνυμάτων μεγάλου αριθμού παραδειγμάτων. Η προσέγγιση αυτή κρίθηκε ως η μόνη ασφαλής οδός ώστε η επιχειρηματολογία που αναπτύσσεται και τα συμπεράσματα που διατυπώνονται να μην πε¬ριορίζονται στις περιφραστικές περιγραφές αλλά να τεκμηριώνονται από τα ίδια τα έργα. Η συγκέντρωση των εικόνων που παρατίθενται στις επόμενες σελίδες είναι αποτέλεσμα πολυετούς έρευνας σε ελληνικές και ξένες βιβλιογραφικές, αρχειακές, διαδικτυακές και άλλες πηγές. Μετά από την προσεκτική επιλογή και ταξινόμηση του υλικού με χρονολογικά κριτήρια ακολούθησε η κριτική ανάλυσή του σε επίπεδο θεματολογίας, συνθηματολογίας αλλά και αι-σθητικής, σε σχέση πάντοτε με το εκάστοτε πολιτικό και ιδεολογικό πλαίσιο. Το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειάς μας, πέραν της αξίας που μπορεί να έχει η συγκέ-ντρωση και ο κριτικός σχολιασμός ενός τόσο μεγάλου αριθμού σπάνιων προπαγανδιστικών αφισών ως ένα αποκαλυπτικό ιστορικό, πολιτικοκοινωνικό και εικαστικό ντοκουμέντο της πιο ταραγμένης περιόδου της νεότερης ευρωπαϊκής Ιστορίας ή έστω ως ένας «θησαυρός» από κο-ρυφαία δείγματα γραφιστικής Τέχνης, είναι ο συσχετισμός των πολιτικών, κοινωνικών και ι-δεολογικών τάσεων κάθε χώρας και εποχής με συγκεκριμένες εικαστικές διαλέκτους όπως αυ¬τές εκφράστηκαν προς το ευρύ κοινό με όχημα την αφίσα.el
heal.abstractThe following thesis deals with the role and development of the propaganda poster during the first half of the 20th century and especially the period 1915 – 1945. The study focuses on three countries, France, USSR and Italy, which during most of this period were aligned with the main ideological and political systems of modern European his¬tory, re¬spec-tively, democracy, socialism - communism and fascism. These three countries were chosen because of the emphasis their leadership placed on the use of printed media and espe¬cially the poster, which they elevated to become the central protagonist of their political prop¬aganda. Within this his¬torical and geographical frame, we will investigate this form of commit¬ted Art, which has not previously been the subject of in-depth academic review in Greece. The main object of our exploration is the interrogation of the functional relationship that con-nects Art with propaganda and politics. The study is attempted through the individual "de¬coding" of the verbal and pictorial messages of a large collection of propaganda posters. This approach was chosen in recognition of the importance of allowing the images themselves to stand as supporting evidence for the arguments developed and conclusions drawn. The collection of the images presented on the following pages is the result of many years’ re-search in greek and foreign bibliographic, archival, internet and other sources. The careful selection, examination and classification of the material with chronological criteria, is followed by a critical analysis of themes, slogans, rhetoric and aesthetics, in the context of the respective political and ide-ological landscapes. Beyond the value of gathering and critically commenting on such a large number of rare propaganda posters as a revealing historical, political, social and visual document of the most turbulent period of recent European history or even as a "treasure" of important examples of graphic Art, the final result of our effort is the correlation of the political, social and ideological trends of each country and era with specific visual dialects as they were expressed to the general public through the poster.en
heal.advisorNameΜπήτσικας, Ξενοφώνel
heal.committeeMemberNameΜπήτσικας, Ξενοφώνel
heal.committeeMemberNameΔερμεντζόπουλος, Χρήστοςel
heal.committeeMemberNameΖιώγας, Ιωάννηςel
heal.committeeMemberNameΛάσκαρη, Ηρώel
heal.committeeMemberNameΜεράντζας, Χρήστοςel
heal.committeeMemberNameΠαπαδημητρόπουλος, Παναγιώτηςel
heal.committeeMemberNameΠολίτης, Αναστάσιοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Εικαστικών Τεχνών & Επιστημών Τέχνηςel
heal.academicPublisherUniversity of Ioannina. School of Fine Arts. Department of Fine Arts and Art Sciencesen
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages415el
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές - ΕΤΕΤ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gkotsis-PHD-uoi-2024.pdf37.36 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.