Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37867
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΧατζής, Δημήτριοςel
dc.date.accessioned2024-06-12T08:43:46Z-
dc.date.available2024-06-12T08:43:46Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37867-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17574-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΧορωδία Τρικάλωνel
dc.subjectχορωδιακή μουσικήel
dc.subjectδιασκευές λαϊκών τραγουδιώνel
dc.subject«έντεχνο» λαϊκό τραγούδιel
dc.titleΗ «Χορωδία Τρικάλων» 1952-1967: Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας.el
heal.typebachelorThesis-
heal.type.enBachelor thesisen
heal.type.elΠροπτυχιακή/Διπλωματική εργασίαel
heal.dateAvailable2024-06-12T08:44:47Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Μουσικών Σπουδών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
heal.publicationDate2023-
heal.abstractΗ πόλη των Τρικάλων διαθέτει μία πλούσια μουσική ιστορία. Από τις αρχές του περασμένου αιώνα και ακόμη πιο πριν ερασιτεχνικές μουσικές κομπανίες συντρόφευαν τους επισκέπτες των καφενείων με τη συνοδεία οργάνων και τραγουδιών. Μάλιστα, το 1901 ιδρύθηκε στα Τρίκαλα η Φιλαρμονική Εταιρεία. Σκοπός τη νεοσύστατης τότε Φιλαρμονικής Εταιρεία ήταν η δημιουργία μίας ορχήστρας κρουστών και πνευστών για την εκπαίδευση των νέων που θα στελέχωναν σε μεταγενέστερο χρόνο τη χορωδία. Μετά την ίδρυση της Φιλαρμονικής Εταιρείας ακολούθησε η ίδρυση της Μαντολινάτας. Αυτοί στελεχώνονταν από ερασιτέχνες οργανοπαίκτες. Παράλληλα, η Μαντολινάτα είχε διδακτικό και ψυχαγωγικό ρόλο. Πέραν από τη δυνατότητα που έδινε σε ερασιτέχνες οργανοπαίκτες να αναπτύξουν το ταλέντο, οι συναυλίες που διοργάνωνε διασκέδαζε την τοπική κοινωνία. Αργότερα, με την έλευση στα Τρίκαλα του Μανώλη Καλομοίρη ιδρύθηκε στην πόλη παράτημα του Εθνικού Ωδείου. Ο Καλομοίρης διηύθυνε για κάποια χρόνια το Ωδείο και οι μουσικές παραστάσεις που διοργανώθηκαν εντυπωσίασαν το κοινό με το πλούσιο μουσικό τους ρεπερτόριο. Ο Καλομοίρης ήταν μάλιστα εκείνος που στάθηκε η αφορμή να έρθει στα Τρίκαλα η Τερψιχόρη Παπαστεφάνου. Η τελευταία νυμφεύτηκε τον δικηγόρο Λεωνίδα Παπαστεφάνου και αμέσως άρχισε την ενασχόλησή της με το Ωδείο. Το Ωδείο αποτέλεσε την αφετηρία για την ίδρυσης της Χορωδίας Τρικάλων από την Παπαστεφάνου. Η πρώτη χορωδία που δημιούργησε ήταν μία παιδική χορωδία. Ακολούθησε η μικτή χορωδία που σταδιακά άρχισε να δίνει κα τις πρώτες της συναυλίες. Η ποιότητα των συναυλιών, τόσο σε επίπεδο οργανοπαικτών και χορωδών, όσο και σε επίπεδο ρεπερτορίου, αποτέλεσαν σημείο αναφοράς. Σημείο αναφοράς αποτέλεσαν επιπλέον, οι συναυλίες, οι συνεργασίες, οι διασκευές, και οι δισκογραφικές δουλειές της Παπαστεφάνου με τη Χορωδία Τρικάλων. Συναυλίες όπως αυτή στο Ηρώδειο του Αττικού, συνεργασίες όπως εκείνη με τον Μ. Θεοδωράκη, διασκευές, όπως αυτή του Επιταφίου στη Χορωδία Τρικάλων μία ιδιαίτερη αίγλη και φήμη. Όλα τα προαναφερθέντα πραγματοποιήθηκαν υπό τη διεύθυνση και στην αδιάκοπη δουλειά της Παπαστεφάνου. Μετά την εγκατάσταση της Παπαστεφάνου στην Αθήνα και τη διάλυση της Χορωδίας Τρικάλων, η Παπαστεφάνου συνεχίζει το έργο της. Πρόκειται για την περίοδο της δικτατορίας. Περίοδο κατά την οποία η Παπαστεφάνου προχώρησε σε μελοποιήσεις ποιημάτων, όπως του Σεφέρη και του Βρεττάκου. Τέλος, πολλοί μουσικοί που στελέχωσαν τη Χορωδία Τρικάλων διέγραψαν τη δική τους μουσική πορεία. Κλείνοντας, είναι πράγματι άξιο αναφοράς το γεγονός πως η επιτυχία της Χορωδίας Τρικάλων οφείλεται α μη τι άλλο στην ποιοτική και αδιάκοπη δουλειά της Παπαστεφάνου που ουσιαστικά από μηδενική βάση, με ελάχιστους πόρους, κυρίως ιδιωτικούς και σε μία επαρχιακή πόλη κατάφερε να δημιουργήσει μία χορωδία που έγινε σημείο αναφοράς και θαυμασμού σε όλη την ελληνική επικράτεια, αλλά και στο εξωτερικό. Όσο για το έργο της ίδιας, αποτελεί μία πλούσια μουσική κληρονομιά.el
heal.advisorNameΚοκκώνης, Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΒερβέρης, Αντώνηςel
heal.committeeMemberNameΚούνας, Σπήλιοςel
heal.academicPublisherΤμήμα Μουσικών Σπουδώνel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages94-
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons