Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37577
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜπουλάκου, Ευανθία
dc.date.accessioned2024-05-10T06:13:03Z-
dc.date.available2024-05-10T06:13:03Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37577-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.17288-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΙωάννινα
dc.subjectΠανηγύρια
dc.subjectΑλή Πασάς
dc.subjectΗπειρωτικός Αγών
dc.subjectΑγροτική Ηχώ
dc.titleΙστορικά στοιχεία για την μουσική των Ιωαννίνων την περίοδο του Μεσοπολέμουel
heal.typebachelorThesis-
heal.type.enBachelor thesisen
heal.type.elΠροπτυχιακή/Διπλωματική εργασίαel
heal.dateAvailable2024-05-10T06:14:03Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Μουσικών Σπουδών. Τμήμα Μουσικών Σπουδωνel
heal.publicationDate2023-
heal.abstractΘέμα της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση ιστορικών στοιχείων για τη μουσική των Ιωαννίνων τη περίοδο του Μεσοπολέμου(1918-1939). Το ιστορικό στοιχείο είναι εκείνο που θα καθορίσει την πορεία ενός τόπου αφού εξαρτάται η ιστορική του συνέχεια μεταδίδοντας οι παλαιότερες γενιές στις νεότερες τα γεγονότα που συνέβησαν στο παρελθόν. Με λίγα λόγια περιέχει ιστορικά γεγονότα που συνέβησαν στα Ιωάννινα τη περίοδο του Μεσοπολέμου αντλώντας και στοιχεία από τον τύπο. Εκτός από αυτό, βασίζεται στο ιστορικό και ταυτόχρονα στο μουσικό στοιχείο, κάνοντας μία αναδρομική αφήγηση στα γεγονότα της περιόδου εκείνης. Στο πρώτο κεφάλαιο η αφήγηση αρχίζει από τα χρόνια του Αλή Πασά αναφέροντας έτσι τη νομοθεσία που θεσπίστηκε κατά τη κυβέρνησή του στη πόλη των Ιωαννίνων. Επίσης, στον οικονομικό τομέα υπήρχαν προβλήματα που αφορούσαν τις μεγάλες παραγωγές προϊόντων με κύριο αυτό της βυρσοδεψείας. Με την πάροδο του χρόνου και έχοντας περάσει οικονομικές δυσκολίες, τελικά τα Ιωάννινα το Φεβρουάριο του 1913 απελευθερώνονται σκορπίζοντας χαρά και ένα υποσχόμενο λαμπρό μέλλον στους κατοίκους της. Όμως αυτή η χαρά δεν άργησε να μετατραπεί σε δυστυχία. Αμέσως ήρθαν στην επιφάνεια προβλήματα ανάπτυξης της πόλεως λόγω των γοργών ρυθμών της οικονομίας και της πολιτικής, οι συγκρούσεις λόγω του φόβου που επικράτησε για την ασφάλεια των υπολειπόμενων στην Ελλάδα Μουσουλμάνων και τη φορολογία αυτών από το ελληνικό κράτος για τις περιουσίες τους. Όμως η δυσαρέσκεια δεν κράτησε μέχρι εκεί αφού μετατέθηκε στην πολιτική και τη κρατική οργάνωση με την κοινωνική ρευστότητα της χώρας αφού το κλίμα της χώρας εμπόδισε την συμπόνια του κράτους προς τους πολίτες της ακόμη και αργότερα στα χρόνια του μεσοπολέμου. Στο δεύτερο κεφάλαιο αναλύεται ο τύπος για τον ενημερωτικό του χαρακτήρα που προσφέρει στους πολίτες είτε σε καθημερινή είτε σε μηνιαία είτε σε δισεβδομαδιαία βάση και ούτω κάθε εξής έκδοση. Εκείνη την περίοδο θεωρείται το καταλληλότερο μέσο για να ενημερωθεί κάποιος στα πολιτικά, πολιτιστικά, οικονομικά, καθημερινού βίου και ούτω κάθε εξής. Μέσα από την έρευνα που έγινε για τις εφημερίδες διαφαίνεται η χρήση της γλώσσας που χρησιμοποιείται, το κατά πόσο οι αρθρογράφοι είναι ενταγμένοι σε «πολιτικά συστήματα». Πέρα από τον ενημερωτικό τύπο, έχουμε και τον οικονομικό ο οποίος αυξήθηκε στα χρόνια από το 1918 μέχρι και το 1937 περίπου λόγω της οικονομικής κρίσης εκείνα τα χρόνια, το οποίο συγκροτείται από τις περισσότερες εφημερίδες. Γίνεται γνωστό για την κάθε εφημερίδα εκείνης της εποχής που κυκλοφορούσε σχετικά με τις εφημερίδες «Ηπειρωτικός Αγών», «Κυριακάτικος Ηπειρωτικός Αγών», «Αγροτική Ηχώ», «Ελευθερία», «Ήπειρος». Μέσα από τις εφημερίδες γνωστοποιούνται στοιχεία σχετικά με τη διεύθυνση της κάθε εφημερίδας ξεχωριστά, την ημερομηνία κυκλοφορίας της, τον εκδότη, αν επρόκειτο για εφημερίδα πολιτική, οικονομική, πολιτιστική, αθλητική και ούτω κάθε εξής. Επίσης, τη θεματολογία των άρθρων, αν οι εφημερίδες συνεχίζουν την έκδοση τους στο σήμερα, τη τιμή αγοράς τους-μάλιστα αρκετές είχαν συνδρομή ετησίως, τη διεύθυνση των εφημερίδων καθώς και τις διαφημίσεις που περιείχαν στα έντυπα τους. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζονται οι μουσικές των Ιωαννίνων μέσα από τραγούδια για το στολισμό της νύφης, για τις απόκριες, και τα ακριτικά τραγούδια. Στη συνέχεια, καταγράφονται τα είδη των τραγουδιών όπως για παράδειγμα τα μοιρολόγια, της ξενιτιάς, της τάβλας, του γάμου, με το περιεχόμενό τους να είναι η μουσική. Πως αυτά επιδρούν στον τρόπο ζωής των ανθρώπων για την ποικιλία των μελωδιών και των ρυθμών από τα δείγματα της ανάπτυξης του τοπικού πολιτισμού. Συνηθισμένο φαινόμενο στη μουσική αποτελεί η κομπανία με τα όργανα που κυριαρχούν να είναι το λαούτο, το ντέφι, η κιθάρα, το βιολί και το κλαρίνο. Κάποια από αυτά τα όργανα βέβαια αντικαταστάθηκαν στις μέρες μας από άλλα σύγχρονα. Παραδείγματα δύο Γιαννιώτικων τραγουδιών τη Φεγγαροπρόσωπη και Καραμπεριά με το πρώτο όντας αστικό τραγούδι και το δεύτερο με αναφορά στους Καραμπέρηδες. Χώρος διασκέδασης τα καφέ αμάν και καφέ σαντάν με ανθρώπους της αφρόκρεμας των Ιωαννίνων. Στα Γιαννιώτικα τραγούδια επικρατεί αρκετά ο αυτοσχεδιασμός από το σολιστικό όργανο το οποίο οργανώνεται ανάλογα με το περιεχόμενο του τραγουδιού, και από την άλλη μεριά τα ταξίμια. Προχωρώντας στη μουσική του τύπου με τη μέθοδο της αποδελτίωσης με τις εφημερίδες που αναφέρουν σχετικά τη μουσική όπως την έχουν αποτυπώσει στα άρθρα, το οποίο αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα στην οικονομική, πολιτιστική και κοινωνική ζωή της πόλης. Μέσα από την κάθε εφημερίδα παρατηρεί κανείς στοιχεία στα οποία ανταποκρίνονταν οι Γιαννιώτες είτε στις εορτές είτε στα πανηγύρια. Οι αρθρογράφοι και παράλληλα διευθυντές των εφημερίδων αφιέρωναν στίχους και τραγούδια γνωστά στην εφημερίδα όπως επίσης τραγούδια ιστορικά για μία εθνική εορτή όπως αυτή της παλιγγενεσίας. Οι αναγνώστες έβρισκαν ενδιαφέρον τα τραγούδια λόγω της αφύπνισης νοσταλγικών αναμνήσεων του ιστορικού παρελθόντος και έτσι θεωρούσαν ένδοξο το μέλλον τους. Στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο παρατίθενται τα συμπεράσματα με τα οποία αναφέρονται στα δημοτικά τραγούδια, στις παραλλαγές αυτών, της προφορικότητας έως τον 19ο αιώνα που υπέστησαν πολλές αλλοιώσεις που υπαγορεύτηκαν από απόψεις των λογίων της εποχής. Αναφορά στη μουσική των εφημερίδων που χρησιμοποιήθηκαν στην παρούσα εργασία μέσω της αποδελτίωσης για την καταγραφή και την ανάλυση των τραγουδιών και των στίχων. Καταγράφηκαν τα προβλήματα κατά τη διάρκεια της αποδελτίωσης όσον αφορά με τη μη ευκρίνεια των εικόνων, την έλλειψη υλικού για ανάλυση σε αντίθεση με το ιστορικό κομμάτι. Λόγω των πολιτικών και οικονομικών διαταραχών στη χώρα οι εφημερίδες δεν ήταν σε θέση να γράφουν για τα μουσικά δρώμενα αλλά αντιστοίχως για τα πολιτικό-οικονομικά. Συμπερασματικά, η μουσική με την οποία τα Ιωάννινα έχουν αναπτύξει λόγω της παράδοσης τους, μία ιστορική συνέχεια λόγω της προφορικότητας έως τις μέρες μας με τον εμπλουτισμό των νεότερων γενεών με σκοπό τη μη «αποξένωση» της μουσικής τους παράδοσης.
heal.advisorNameΣκουλίδας, Ηλίαςel
heal.committeeMemberNameΘεοδοσίου, Ασπασίαel
heal.committeeMemberNameΣκούλιος, Μάρκος
heal.academicPublisherΤμήμα Μουσικών Σπουδώνel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages76-
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Προπτυχιακές εργασίες Τμ. Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons