Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37133
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΚασιούμη, Κωνσταντίναel
dc.contributor.authorKasioumi, Konstadinaen
dc.date.accessioned2024-04-02T08:39:21Z-
dc.date.available2024-04-02T08:39:21Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/37133-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.16844-
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectΠροσχολική εκπαίδευσηel
dc.subjectPreschool educationen
dc.subjectΠεριβαλλοντική εκπαίδευσηel
dc.subjectEnvironmental educationen
dc.titleΟ/Η νηπιαγωγός ως διαμεσολαβητής/τρια στη διδασκαλία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης: μελέτη των δεξιοτήτων που αναπτύσσει η νηπιαγωγός για να προωθήσει την ευαισθητοποίηση και καλές πρακτικές αειφορίας στα παιδιάel
dc.titleThe kindergarten teacher as mediator in environmental teaching: a study on teachers’ skills to promote sensitivity as well as good sustainable practices to kindergarten pupilsen
dc.typemasterThesisen
heal.typemasterThesisel
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΠεριβαλλοντική εκπαίδευση και αειφορίαel
heal.classificationEnvironmental education and sustainabilityen
heal.dateAvailable2024-04-02T08:40:21Z-
heal.languageelel
heal.accessfreeel
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών.el
heal.publicationDate2024-03-29-
heal.abstractΗ Περιβαλλοντική Εκπαίδευση προέκυψε ως απάντηση στην αναγνώριση των σύγχρονων περιβαλλοντικών προκλήσεων που απειλούν την ανθρώπινη ύπαρξη, που πηγάζουν κυρίως από ανθρώπινες ενέργειες και συμπεριφορές. Κατά συνέπεια, ένας από τους πρωταρχικούς στόχους του είναι να καλλιεργήσει υπεύθυνα και προορατικά άτομα που υιοθετούν κατάλληλες στάσεις και συμπεριφορές, με στόχο να σφυρηλατήσουν και να διατηρήσουν ένα βιώσιμο μέλλον. Για την επίτευξη αυτού απαιτείται ποιοτική εκπαίδευση, όπου η επιλογή των κατάλληλων εκπαιδευτικών βοηθημάτων διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο, ενισχύοντας την εκπαιδευτική προσέγγιση σε περιβαλλοντικά ζητήματα και προωθώντας τους στόχους της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για ένα βιώσιμο μέλλον. Στόχος της παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει το ρόλο του νηπιαγωγού ως διαμεσολαβητής/τρια στη διδασκαλία στην περιβαλλοντική εκπαίδευση αξιολογώντας τις δεξιότητες που αναπτύσσει η νηπιαγωγός για να προωθήσει την ευαισθητοποίηση και καλές πρακτικές αειφορίας στα παιδιά. Στο πλαίσιο αυτό, διατυπώθηκε μια έρευνα που απευθύνεται σε νηπιαγωγούς, με στόχο τη διερεύνηση των προοπτικών τους σε περιβαλλοντικά θέματα, καθώς και σε θέματα που αφορούν την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ). Η παρούσα εργασία εμβαθύνει στα αποτελέσματα της έρευνας που διενεργήθηκε σε εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε νηπιαγωγεία όλης της Ελληνικής Επικράτειας. Επικεντρώνεται στις απόψεις τους σχετικά με: α) τον ρόλο της ΠΕ στην ενίσχυση της ευαισθητοποίησης των νηπιαγωγών και στην καλλιέργεια περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένων μαθητών, β) στους κινητήριους παράγοντες που οδηγούν τους εκπαιδευτικούς να ενσωματώσουν προγράμματα ΠE, γ) στις στρατηγικές για την ενσωμάτωση της ΠΕ στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών, δ) στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί κατά την εκτέλεση προγραμμάτων ΠΕ, και ε) στους παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση των εκπαιδευτικών να εφαρμόσουν πρωτοβουλίες για την ΠΕ. Για τη συλλογή των απαραίτητων δεδομένων, χορηγήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις κλειστού τύπου σε νηπιαγωγούς. Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν περιγραφικές στατιστικές και το μη παραμετρικό τεστ Friedman. Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι οι νηπιαγωγοί επιδεικνύουν συμπεριφορά που ευνοεί τη διατήρηση του περιβάλλοντος, αντανακλώντας έναν σημαντικό προσανατολισμό προς δράσεις που ωφελούν το περιβάλλον. Μέσα στις τάξεις τους, ασχολούνται κυρίως με θέματα που σχετίζονται με το φυσικό περιβάλλον, την ρύπανση, την απώλεια της βιοποικιλότητας τονίζοντας τον κρίσιμο ρόλο της επιλογής των κατάλληλων διδακτικών πόρων για την επίτευξη των εκπαιδευτικών τους στόχων Συγκεκριμένα, τα πραγματικά αντικείμενα, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, το φωτογραφικό υλικό, τα όργανα παρατήρησης και πειραματισμού και τα παραμύθια θεωρήθηκαν ως τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα διδακτικά εργαλεία για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών ζητημάτων. Ωστόσο, τα πλεονεκτήματα που απορρέουν από τη χρήση τους είναι πολλά και ουσιαστικά, υπογραμμίζοντας την αποτελεσματικότητά τους στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.el
heal.abstractEnvironmental Education arose in response to the recognition of contemporary environmental challenges that threaten human existence, stemming primarily from human actions and behaviors. Accordingly, one of its primary objectives is to cultivate responsible and proactive individuals who adopt appropriate attitudes and behaviors, with the aim of forging and sustaining a sustainable future. Achieving this requires quality education, where the selection of appropriate teaching aids plays a critical role, enhancing and strengthening the educational approach to environmental issues and advancing the goals of Environmental Education for a sustainable future. The aim of the present study is to study the role of the kindergarten teacher as a mediator in environmental education by evaluating the skills that the kindergarten teacher develops to promote sensitivity as well as good sustainable practices to kindergarten pupils. In this context, a survey addressed to kindergarten teachers was formulated, with the aim of investigating their perspectives on environmental issues, as well as on issues related to Environmental Education (EE). This paper delves into the results of the research conducted on teachers working in kindergartens throughout the Greek Territory. It focuses on their views on: a) the role of ΕE in raising preschool teachers' awareness and cultivating environmentally conscious students, b) the motivational factors that lead teachers to integrate ΕE programs, c) strategies for integrating ΕE into school curriculum, d) challenges teachers face in implementing ΕE programs, and e) factors influencing teachers' decision to implement PE initiatives. To collect the necessary data, a structured questionnaire with closed questions was administered to kindergarten teachers. Descriptive statistics and the non-parametric Friedman test were used to analyze the data. The research findings show that kindergarten teachers exhibit behavior that favors environmental conservation, reflecting a significant orientation toward actions that benefit the environment. Within their classrooms, they mainly deal with issues related to the natural environment, pollution and biodiversity loss emphasizing the critical role of choosing the right teaching resources to achieve their educational goals. In particular, real objects, the computer, photographic material, instruments of observation and experimentation, and fairy tales were considered the most frequently used teaching tools for dealing with environmental issues. However, the advantages deriving from their use are many and substantial, underscoring their effectiveness in Environmental Education.en
heal.advisorNameΠλακίτση, Αικατερίνηel
heal.committeeMemberNameΣοφού, Ευστρατίαel
heal.committeeMemberNameΓαβριλάκης, Κωνσταντίνοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel
heal.academicPublisherIDuoiel
heal.numberOfPages97 σ.el
heal.fullTextAvailabilityfalse-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΝ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΜΕ_Κασιούμη_Κωνσταντίνα (2024).pdf993.59 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons