Η Ευρωπαϊκή πολιτική στην ανώτατη εκπαίδευση και οι διοικητικές προσαρμογές στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Master thesis)

Παππάς, Άγγελος Β.


his diploma thesis focuses on the analysis and recording of the European and national legislation of the last decades, which has shaped and formed a stable framework of ideological, political, educational and, consequently, administrative functioning of the highest level of education in the EU and in Greece. The University of Ioannina, as an educational institution, is a specific case for studying the way of its management. Thus, through the recording of empirical evidence from members of the particular educational community, the impact and degree of harmonization of the particular educational community can be examined on the way of coordination, comparing or harmonization of the European directives. The main question and aim of this project is to examine how the corresponding educational policy of Europe is experienced in the educational reality of higher education in this partcular institution and to outline the way in which the EU's educational policy is adopted. In order to achieve the study objective, a chronological inventory of EU policy development was initially selected from 1957 onwards, an in-depth analysis of the main European texts (Maastricht Treaty, Joint Declaration of the Sorbonne, Bologna Process, Copenhagen Process, Luxembourg Declaration) in direct comparison with the Greek legal texts and directives of the Ministry of Education, analyzing concepts and parameters which are subject to a critical point of view. The research questions (evaluation, mobility, merger of departments and their abolition, lifelong learning, competitiveness and comparability, ECTS, European Space for Hihger Education) were drawn from the official European texts in order to determine the implementation or not of a series of laws and directives, which ultimately define a specific ideological, political and economic policy. Methodologically, this research draws on its inno- logical and analytical tools from the sciences of Sociology and the Politics of Education, because the subject deals with specific issues of social and political dimensions. Into the research demo the qualitative approach was applied; the survey method was also used and the semi-structured interview used as a research tool. For the data process, the content thematic analysis was implemented. The findings of the research project prooved that the University of Ioannina, although it has entered into a convergence with European standards, has not yet developped those characteristics that would make it competitive and comparable to modern developments in an educationally internationalized environment.
Alternative title / Subtitle: κριτική θεώρηση
Institution and School/Department of submitter: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Subject classification: Ανταγωνιστικότητα
Keywords: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων,Εκπαιδευτική πολιτική στην Ε.Ε.,Ε.Χ.Α.Ε.,Ημιδομημένη συνέντευξη,Κριτική θεώρηση,Ανταγωνιστικότητα,University of Ioannina,Educational policy in EU,European Space for Higher Education,Semi-structured interview,Critical view,Competitiveness
URI: http://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29504
Item type: masterThesis
Subject classification: Ανταγωνιστικότητα
Submission Date: 2019-09-09T08:25:20Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Publication date: 2019
Bibliographic citation: Βιβλιογραφία: σ. 133-141
Abstract: Η διπλωματική αυτή εργασία επικεντρώνεται στην ανάλυση και καταγραφή της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας των τελευταίων δεκαετιών, τα οποία διαμόρφωσαν και διαμορφώνουν ένα σταθερό πλαίσιο ιδεολογικής, πολιτικής, εκπαιδευτικήςκαι, συνεπώς, διοικητικής λειτουργίας της ανώτατης βαθμίδας εκπαιδεύσεως στην Ε.Ε. και στην Ελλάδα. Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ως εκπαιδευτικόίδρυμα, αποτελεί μια συγκεκριμένη περίπτωση για τη μελέτη του τρόπου διοικησης του. Έτσι, μέσα από την καταγραφή εμπειρικών στοιχείων μελών της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής κοινότητας, μπορεί να εξεταστεί η απήχηση και ο βαθμός εναρμόνισης του συγκεκριμένου Α.Ε.Ι. στο συντονισμό, τη σύγκριση ή την εναρμόνιση των ευρωπαϊκών οδηγιών. Βασικό ερώτημα και στόχος του συγκεκριμένου εγχειρήματος είναι η ανάγκη αναζήτησης του τρόπου με τον οποίο βιώνεται στην εκπαιδευτική πραγματικότητα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η ασκούμενη αντίστοιχη εκπαιδευτική πολιτική της Ευρώπης και να σκιαγραφηθεί ο τρόπος πρόσληψηςτης χαρασσόμενης εκπαιδευτικής πολιτικής της Ε.Ε. Για την επίτευξη του στόχου μελέτης επιλέχθηκε αρχικώς μια χρονολογική καταγραφή εξέλιξης της πολιτικής της Ε.Ε. από το 1957 και εξής,•μια εμπεριστατωμένη ανάλυση των βασικών ευρωπαϊκών κειμένων (Συνθήκη Μάαστριχ, Κοινή Δήλωση Σορβόννης, Διακήρυξη Μπολόνιας, Διαδικασία Κοπεγχάγης, Διακήρυξη Λουξεμβούργου) σε άμεση αντιπαραβολή και συνάρτηση με τα ελληνικά νομικά κείμενα και οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, αναλύοντας έννοιες και παραμέτρους που τίθενται υπό μια κριτική θεώρηση. Τα ερευνητικά ερωτήματα (αξιολόγηση, κινητικότητα, συγχώνευση Τμημάτων και κατάργηση αυτών, δια βίου εκπαίδευση, ανταγωνιστικότητα και συγκρισιμότητα, ECTS, Ε.Χ.Α.Ε) αντλήθηκαν από την πραγμάτευση των επίσημων ευρωπαϊκών κειμένων, προκειμένου να διαπιστωθεί η εφαρμογή ή όχι μιας σειράς νομοθετημάτων και οδηγιών, που εντέλει χαράσσουν μια συγκεκριμένη ιδεολογική, πολιτική και οικονομική πολιτική. Μεθοδολογικά, η έρευνα αυτή αντλεί τα εννοιoλογικά και αναλυτικά εργαλεία της από τις επιστήμες της Κοινωνιολογίας και της Πολιτικής της Εκπαίδευσης, λόγω του ότι το θέμα άπτεται των συγκεκριμένων ζητημάτων με κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις. Το ερευνητικό διάβημα που επιχειρήθηκε ακολούθησε την ποιοτική προσέγγιση με τη μέθοδο της επισκόπησης και με ερευνητικό εργαλείο την ημιδομημένη συνέντευξη. Η επεξεργασία των δεδομένων έγινε με βάση την θεματική ανάλυση περιεχομένου. Τα πορίσματα του ερευνητικού εγχειρήματος τεκμηριώνουν την άποψη το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, αν και έχει μπει σε τροχιά σύγκλισης με τα ευρωπαικά δεδομένα δεν έχειακόμη επιτύχει να αναπτύξει εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα το καθιστούσαν ανταγωνιστικό και εφάμιλλο προς τις σύγχρονες εξελίξεις σ’ ένα περιβάλλον εκπαιδευτικά διεθνοποιημένο.
his diploma thesis focuses on the analysis and recording of the European and national legislation of the last decades, which has shaped and formed a stable framework of ideological, political, educational and, consequently, administrative functioning of the highest level of education in the EU and in Greece. The University of Ioannina, as an educational institution, is a specific case for studying the way of its management. Thus, through the recording of empirical evidence from members of the particular educational community, the impact and degree of harmonization of the particular educational community can be examined on the way of coordination, comparing or harmonization of the European directives. The main question and aim of this project is to examine how the corresponding educational policy of Europe is experienced in the educational reality of higher education in this partcular institution and to outline the way in which the EU's educational policy is adopted. In order to achieve the study objective, a chronological inventory of EU policy development was initially selected from 1957 onwards, an in-depth analysis of the main European texts (Maastricht Treaty, Joint Declaration of the Sorbonne, Bologna Process, Copenhagen Process, Luxembourg Declaration) in direct comparison with the Greek legal texts and directives of the Ministry of Education, analyzing concepts and parameters which are subject to a critical point of view. The research questions (evaluation, mobility, merger of departments and their abolition, lifelong learning, competitiveness and comparability, ECTS, European Space for Hihger Education) were drawn from the official European texts in order to determine the implementation or not of a series of laws and directives, which ultimately define a specific ideological, political and economic policy. Methodologically, this research draws on its inno- logical and analytical tools from the sciences of Sociology and the Politics of Education, because the subject deals with specific issues of social and political dimensions. Into the research demo the qualitative approach was applied; the survey method was also used and the semi-structured interview used as a research tool. For the data process, the content thematic analysis was implemented. The findings of the research project prooved that the University of Ioannina, although it has entered into a convergence with European standards, has not yet developped those characteristics that would make it competitive and comparable to modern developments in an educationally internationalized environment.
Advisor name: Παπακωνσταντίνου, Παναγιώτης
Examining committee: Παπακωνσταντίνου, Παναγιώτης
Σιάνου-Κύργιου, Ελένη
Σιάκαρης, Κωνσταντίνος
Publishing department/division: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Publishing institution: uoi
Number of pages: 148 σ.
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΠΑΠΠΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ 2019.pdf2.23 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29504
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.