Constructive thinking as a factor influencing special teachers’ self-efficacy at secondary education (Master thesis)

Χούσου, Πηνελόπη


In this research investigated the degree of influence of the teaching self-efficasy of secondary special education teachers towards their ability to "think" and "act" in a constructive way. In particular, it is attempted to record the components of constructive thinking and teaching self-efficasy of special educators in secondary education. The sample consisted of 107 special education teachers and 107 general education teachers as the control group who serve in various Secondary Education structures of Greece. Constructive Thinking Inventory (CTI short version) and Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES) were utilized as research tools. Statistical analysis of the data revealed a statistically significant correlation of various components of constructive thinking with the scales of self-efficacy. The results indicated that a high degree of constructive thinking contributes to the teaching self-efficacy of special education teachers. Furthermore, both special and general education teachers have high teaching self-efficacy beliefs.
Alternative title / Subtitle: προσεγγίσεις διδασκαλίας
teaching approaches
Institution and School/Department of submitter: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Subject classification: Αποτελεσματική διδασκαλία
Keywords: Εποικοδομητική σκέψη,Διδακτική αυτοαποτελεσματικότητα,Ειδικοί παιδαγωγοί,Εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής,Δευτεροβάθμια εκπαίδευση,Constructive thinking,Teacher’s self-efficacy,Special educators,General education teachers,Secondary education
URI: http://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29489
Item type: masterThesis
Subject classification: Αποτελεσματική διδασκαλία
Submission Date: 2019-08-30T08:08:43Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Publication date: 2019
Bibliographic citation: Βιβλιογραφία: σ. 124-135
Abstract: Στην παρούσα έρευνα πραγματοποιείται διερεύνηση του βαθμού επιρροής της διδακτικής αυτοαποτελεσματικότητας των ειδικών παιδαγωγών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με την ικανότητά τους να «σκέφτονται» και να «δρουν» με εποικοδομητικό τρόπο. Ειδικότερα, επιχειρείται να καταγραφούν οι συνιστώσες της εποικοδομητικής σκέψης και της αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας των ειδικών παιδαγωγών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το δείγμα αποτέλεσαν 107 ειδικοί παιδαγωγοί που υπηρετούν σε διάφορες Δομές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας. Την ομάδα ελέγχου αποτέλεσαν 107 εκπαιδευτικοί της γενικής αγωγής. Ως εργαλεία έρευνας αξιοποιήθηκαν τα Constructive Thinking Inventory (CTI short version) και Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES). Από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων προέκυψε στατιστικά σημαντική συσχέτιση διάφορων συνιστωσών της εποικοδομητικής σκέψης με τις κλίμακες της αυτοαποτελεσματικότητας. Επίσης διαπιστώθηκε ότι τόσο οι ειδικοί παιδαγωγοί όσο και οι εκπαιδευτικοί της γενικής εκπαίδευσης θεωρούν ότι διαθέτουν υψηλή αυτοαποτελεσματικότητα αναφορικά με τη διδασκαλία τους. Επιπλέον διαπιστώθηκε ότι ο υψηλός βαθμός επικοικοδομητικού τρόπου σκέψης συμβάλλει στη διδακτική αυτοαποτελεσματικότητα των ειδικων παιδαγωγών.
In this research investigated the degree of influence of the teaching self-efficasy of secondary special education teachers towards their ability to "think" and "act" in a constructive way. In particular, it is attempted to record the components of constructive thinking and teaching self-efficasy of special educators in secondary education. The sample consisted of 107 special education teachers and 107 general education teachers as the control group who serve in various Secondary Education structures of Greece. Constructive Thinking Inventory (CTI short version) and Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES) were utilized as research tools. Statistical analysis of the data revealed a statistically significant correlation of various components of constructive thinking with the scales of self-efficacy. The results indicated that a high degree of constructive thinking contributes to the teaching self-efficacy of special education teachers. Furthermore, both special and general education teachers have high teaching self-efficacy beliefs.
Advisor name: Σούλης, Σπυρίδων-Γεώργιος
Examining committee: Σούλης, Σπυρίδων-Γεώργιος
Μορφίδη, Ελένη
Φύκαρης, Ιωάννης
Publishing department/division: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Publishing institution: uoi
Number of pages: 207 σ.
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΧΟΥΣΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ 2019.pdf6.16 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29489
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.