Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29318
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΣέλλη, Χριστίναel
dc.date.accessioned2019-03-14T11:03:22Z-
dc.date.available2019-03-14T11:03:22Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29318-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.2963-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΠάθηel
dc.subjectΚίνητραel
dc.subjectΘέλησηel
dc.subjectΗθικότηταel
dc.subjectPassionsen
dc.subjectMotivesen
dc.subjectWillen
dc.subjectMoralityen
dc.titleTα πάθη ως κίνητρο της πράξης στην ηθική θεωρία του Humeel
dc.titlePassions as motives to action in Hume's moral theoryen
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΚίνητραel
heal.dateAvailable2019-03-14T11:04:22Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.publicationDate2018-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 91-94el
heal.abstractΗ παρούσα εργασία επιχειρεί να ανασυγκροτήσει ορισμένες βασικές θέσεις του Hume αναφορικά με τη διαμόρφωση των παθών και τη λειτουργία τους ως κινήτρων της πράξης. Η θεωρία των παθών του Hume αποτελεί τη γέφυρα ανάμεσα στη γνωσιοθεωρία και την ηθική θεωρία του και η ιδιοτυπία της έγκειται στην «πειραματική» μέθοδο που επιλέγει να ακολουθήσει. Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η φύση και η ταξινόμηση των παθών καθώς και η κύρια εξηγητική αρχή που διατυπώνει ο φιλόσοφος για τη γένεση των έμμεσων παθών, η διπλή σχέση ιδεών - εντυπώσεων. Αναλύεται επίσης η συγκρότηση της έννοιας του εαυτού ως αντικειμένου του πρώτου ζεύγους των έμμεσων παθών, της υπερηφάνειας και της ταπείνωσης. Στο δεύτερο κεφάλαιο ακολουθεί η διερεύνηση των αιτίων αυτών των παθών σε συνάρτηση με τις αξίες και απαξίες της ιστορικής κοινωνίας και η μετατροπή τους σε στοιχεία κοινωνικής ταυτότητας, καθώς και η σχέση τους με την αρετή και την κακία. Στο τρίτο κεφάλαιο αναλύεται το δεύτερο ζεύγος των έμμεσων παθών, η αγάπη και το μίσος, καθώς και τα παράγωγα πάθη, όπως η συμπόνια, ο φθόνος, ο σεβασμός και η περιφρόνηση, σε συνάρτηση με το ρόλο της συμπάθειας και της σύγκρισης. Διερευνάται η σχέση τους με την υπερηφάνεια και την ταπείνωση, οι αιτίες τους, η ιδιαίτερη νοηματοδότησή τους, καθώς και η σχέση τους με τα ηθικά συναισθήματα, τα οποία θεωρούνται ήπιες, απροσωπόληπτες μορφές της αγάπης και του μίσους. Στο τέταρτο κεφάλαιο, τέλος, διερευνάται η έννοια της θέλησης και ο αναγκαίος καθορισμός της από κίνητρα και προδιαθέσεις, που αναγνωρίζονται ως πάθη, ο ρόλος των ήρεμων παθών και, γενικότερα, η σχέση των παθών με την ηθικότητα. Η θεωρία των παθών ολοκληρώνει την κριτική του Ηume στο ρασιοναλιστικό μοντέλο και επιχειρεί να θεμελιώσει την ηθικότητα στα πάθη και τις προδιαθέσεις της ανθρώπινης φύσης.el
heal.abstractThe present study attempts to reconstruct some of Hume's key positions with regard to the passions: their arousal and their functioning as motives to action. Hume's theory of the passions is the necessary link between his theory of knowledge and his moral theory; its particularity lies in the “experimental” method he chooses to implement. The first chapter discusses the nature of the passions and their classification, as well as the main explanatory principle offered by the philosopher on the arousal of the indirect passions, i.e. the double association of ideas and impressions. It also analyzes the construction of the idea of the self as the object of pride and humility. The second chapter refers to the causes of the abovementioned passions with respect to the values of historical society, the transformation of these passions into elements of social identity, and further their relation to virtue and vice. In the third chapter the twofold of love and hatred, both indirect passions, along with derivative passions, such as compassion, envy, respect and contempt, are elaborated in accordance with sympathy and comparison. Furthermore, their association with pride and humility, their causes and their particular meanings are examined, and moreover their relation to moral sentiments, which are considered to be calm, impartial forms of love and hatred. Finally, the fourth chapter explores the concept of will and necessity, as constant conjunction between motives –i.e. passions and dispositions of character- and actions. It also examines the role of calm passions and in all the connection between passions and morality. In his theory of the passions Hume completes his criticism to the rationalist model and attempts to found morality on passions and dispositions of human nature.en
heal.advisorNameΔρόσος, Διονύσηςel
heal.committeeMemberNameΔρόσος, Διονύσηςel
heal.committeeMemberNameΠουρνάρη, Μαρίαel
heal.committeeMemberNameΛεοντίτση, Ελένηel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίαςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages95 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΦΠΨ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΣΕΛΛΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ 2018.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons