Teacher knowledge of dyslexia and their self-efficacy (Master thesis)

Τσιλιγγίρης, Αλέξιος


The investigation of teachers' knowledge coupled with their self-efficacy is crucial and has applications in their professional development. Thus, this research aims to investigate the knowledge of teachers who work in general education schools for Dyslexia and to consider their self-efficacy. Still, aims to investigate if their knowledge for Dyslexia is related to their overall efficacy and to examine the impact of demographic and other factors, such as gender, age, teaching experience and education level on these variables. From the statistical analysis of the data revealed that teachers consider that they lack the adequate training to teach a student with Dyslexia, while the level of their knowledge about Dyslexia is classified as moderate, with some false knowledge and misperceptions. At the same time, their selfefficacy was at above average levels, and found that their knowledge about Dyslexia are associated positively with their general self-efficacy. Finally, it emerged that variously affect the demographic characteristics, particularly as regards their knowledge about Dyslexia. The survey results are discussed with regard to the need for training of teachers, which will increase their knowledge and improve their self-efficacy for the benefit of all students, but especially for those who are in need of differentiated support.
Institution and School/Department of submitter: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Subject classification: Δυσλεξία
Δυσλεξία -- Αντιμετώπιση
Δυσλεξικά παιδιά -- Εκπαίδευση
Keywords: Δυσλεξία,Αυτοαποτελεσματικότητα,Γνώσεις εκπαιδευτικών,Επαγγελματικά ανάπτυξη,Dyslexia,Teacher knowledge,Self-efficacy,Professional development
URI: http://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29220
Item type: masterThesis
Subject classification: Δυσλεξία
Δυσλεξία -- Αντιμετώπιση
Δυσλεξικά παιδιά -- Εκπαίδευση
Submission Date: 2018-11-27T07:32:01Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Publication date: 2016
Bibliographic citation: Βιβλιογραφία: σ. 160-177
Abstract: Η διερεύνηση των γνώσεων των εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με την αυτοαποτελεσματικότητά τους είναι βαρύνουσας σημασίας και έχει εφαρμογές στην επαγγελματική τους ανάπτυξη. Έτσι, η παρούσα έρευνα έχει ως σκοπό να διερευνήσει τις γνώσεις των εκπαιδευτικών γενικών σχολείων για τη Δυσλεξία και να εξετάσει την αυτοαποτελεσματικότητά τους. Ακόμη, έχει στόχο να διερευνήσει εάν οι γνώσεις τους για τη Δυσλεξία σχετίζονται με τη συνολική τους αυτοαποτελεσματικότητα και να εξετάσει την επίδραση δημογραφικών και άλλων παραγόντων, όπως το φύλο, η ηλικία, η διδακτική εμπειρία και το επίπεδο εκπαίδευσης στις μεταβλητές αυτές. Από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι δεν έχουν επαρκή κατάρτιση για να διδάξουν έναν μαθητή με Δυσλεξία, ενώ το επίπεδό των γνώσεών τους για τη Δυσλεξία χαρακτηρίζεται ως μέτριο, με κάποιες λανθασμένες γνώσεις και αντιλήψεις. Παράλληλα, η αυτοαποτελεσματικότητά τους κυμάνθηκε σε άνω του μετρίου επίπεδα, ενώ βρέθηκε ότι οι γνώσεις τους για τη Δυσλεξία σχετίζονται θετικά με την γενική αυτοαποτελεσματικότητά τους. Τέλος, προέκυψε ότι τα δημογραφικά χαρακτηριστικά επιδρούν ποικιλοτρόπως, κυρίως ως προς τις γνώσεις για τη Δυσλεξία. Τα αποτελέσματα της έρευνας συζητούνται ως προς την ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, μέσα από την οποία θα αυξηθούν οι γνώσεις τους και θα βελτιωθεί η αυτοαποτελεσματικότητά τους προς όφελος όλων των μαθητών, αλλά κυρίως αυτών που έχουν ανάγκη διαφοροποιημένης υποστήριξης.
The investigation of teachers' knowledge coupled with their self-efficacy is crucial and has applications in their professional development. Thus, this research aims to investigate the knowledge of teachers who work in general education schools for Dyslexia and to consider their self-efficacy. Still, aims to investigate if their knowledge for Dyslexia is related to their overall efficacy and to examine the impact of demographic and other factors, such as gender, age, teaching experience and education level on these variables. From the statistical analysis of the data revealed that teachers consider that they lack the adequate training to teach a student with Dyslexia, while the level of their knowledge about Dyslexia is classified as moderate, with some false knowledge and misperceptions. At the same time, their selfefficacy was at above average levels, and found that their knowledge about Dyslexia are associated positively with their general self-efficacy. Finally, it emerged that variously affect the demographic characteristics, particularly as regards their knowledge about Dyslexia. The survey results are discussed with regard to the need for training of teachers, which will increase their knowledge and improve their self-efficacy for the benefit of all students, but especially for those who are in need of differentiated support.
Advisor name: Μορφίδη, Ελένη
Examining committee: Μορφίδη, Ελένη
Σούλης, Σπυρίδων
Μαυρίδης, Δημήτριος
Publishing department/division: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Publishing institution: uoi
Number of pages: 190 σ.
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΤΣΙΛΙΓΓΙΡΗΣ ΑΛΕΞΙΟΣ 2016.pdf2.7 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29220
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.