Please use this identifier to cite or link to this item: https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29141
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΣαργιώτη, Αικατερίνηel
dc.date.accessioned2018-10-03T08:59:13Z-
dc.date.available2018-10-03T08:59:13Z-
dc.identifier.urihttps://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29141-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26268/heal.uoi.2847-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΕπιστημονικός εγγραμματισμόςel
dc.subjectΦυσικές επιστήμεςel
dc.subjectPISAen
dc.subjectTIMSSen
dc.subjectΜελλοντικοί εκπαιδευτικοίel
dc.subjectScience literacyen
dc.subjectNatural sciencesen
dc.subjectFuture teachersen
dc.titleΑνίχνευση διαστάσεων επιστημονικού εγγραμματισμού σε φοιτητές Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσηel
dc.titleDetection of science literacy in undergraduate students of a Department of Primary Educationen
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationΙκανότητα ανάγνωσης και γραφήςel
heal.dateAvailable2018-10-03T09:00:13Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2018-
heal.bibliographicCitationΒιβλιογραφία: σ. 191-207el
heal.abstractΟ επιστημονικός εγγραμματισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες δεξιότητες των σύγχρονων πολιτών και καλλιεργείται από τα πρώτα στάδια της εκπαίδευσης, καθιστώντας κομβικής σημασίας το ρόλο των εκπαιδευτικών. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανάδειξη του επιπέδου του εγγραμματισμού στις Φυσικές Επιστήμες των μελλοντικών εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στην έρευνα συμμετείχαν 186 φοιτητές/τριες του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Οι συμμετέχοντες/ουσες συμπλήρωσαν ηλεκτρονικά δύο ειδικά διαμορφωμένα ερωτηματολόγια. Το ένα στόχευε στην συλλογή δεδομένων σχετικά με τον εαυτό τους, την οικογένειά τους, τις απόψεις και τις στάσεις τους για τις φυσικές επιστήμες, ενώ το άλλο περιλάμβανε γνωστικά θέματα φυσικών επιστημών, που αντλήθηκαν από τις διεθνείς αξιολογήσεις PISA (Programme for the International Student Assessment) και TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Τα δεδομένα της έρευνας οργανώθηκαν με τέτοιο τρόπο, ώστε οι συμμετέχοντες/ουσες να εντάσσονται σε επίπεδα εγγραμματισμού σύμφωνα με τις ταξινομήσεις που προτείνει η διεθνείς αξιολόγηση PISA. Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν τη συγκρότηση του δείκτη του εγγραμματισμού στις φυσικές επιστήμες από πέντε παράγοντες, εκ των οποίων η ενασχόληση και η ευχαρίστηση ενασχόλησης με τις φυσικές επιστήμες εμφανίζει υψηλότερες τιμές στις γυναίκες και στους φοιτητές που προέρχονται από θεωρητική κατεύθυνση. Επιπλέον, ο βαθμός του εγγραμματισμού στις φυσικές επιστήμες, όπως προκύπτει από τα γνωστικά θέματα, σχετίζεται με το φύλο και την κατεύθυνση σπουδών στο λύκειο, όπου παρουσιάζεται σημαντικά υψηλότερος στους άντρες και τα άτομα θετικής/τεχνολογικής κατεύθυνσης, ενώ δεν διαπιστώνονται στατιστικά σημαντικές διαφορές όταν ελέγχεται συναρτήσει του κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου. Τέλος, οι φοιτητές παρουσιάζουν σημαντικό έλλειμμα στο επίπεδο του εγγραμματισμού τους σε ζητήματα βιολογίας και φυσικής συγκριτικά με τους μαθητές που συμμετείχαν στις διεθνείς αξιολογήσεις. Τα ευρήματα δημιουργούν ερωτήματα αναφορικά με την ετοιμότητα του εκπαιδευτικού συστήματος να προετοιμάσει τους μαθητές, αλλά και τους εκπαιδευτικούς του, έτσι ώστε να ανταποκριθούν σε ζητήματα επιστήμης και τεχνολογίας της σύγχρονης κοινωνίας.el
heal.abstractScientific literacy is one of the most significant modern citizens’ competencies and it is nourished from the beginning of education, making teachers’ job of great importance. The purpose of this study is the designation of future primary school teachers’ science literacy. One hundred and eighty six students from the Department of Primary Education of the University of Ioannina participated in the study. The participants answered online two specifically constructed questionnaires. The first one aimed at collecting data about themselves, their family, their views and their attitudes towards natural sciences, still the other one included cognitive questions on natural sciences, which were collected from the international assessments PISA (Programme for the International Student Assessment) and TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). The research data were organized in such a way that the participants were classified in levels of science literacy according to the standards of PISA assessment. The results confirmed that science literacy index is composed of five factors. Women and students with a theoretical background have higher values for the two of the factors, “activities” and “enjoyment of these activities in natural sciences”. Furthermore, the answers given to the cognitive questions are related to gender and students’ learning background (at high school). Men and students with a practical background have more right answers, whereas there is no statistically significant difference depending on socio-economic status. Finally, university students have a significant science literacy deficit in biology and physics questions compared to students who participated in the international assessments. The findings raise questions about readiness of the educational system to prepare both its students and its teachers, so as to respond to science and technology issues of modern society.en
heal.advisorNameΕμβαλωτής, Αναστάσιοςel
heal.committeeMemberNameΕμβαλώτης, Αναστασίοςel
heal.committeeMemberNameΚώτσης, Κωνσταντίνοςel
heal.committeeMemberNameΜικρόπουλος, Αναστασίοςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDuoi-
heal.numberOfPages207 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
Appears in Collections:Διατριβές Μεταπτυχιακής Έρευνας (Masters) - ΠΤΔΕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ.Ε. ΣΑΡΓΙΩΤΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ 2018.pdf3.72 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons